سم آلتمن با هیئت مدیره جدیدی که شامل مایکروسافت است، به عنوان مدیرعامل OpenAI بازگشته است. در اینجا همه چیزهایی است که در مورد کودتای پر هرج و مرج می دانیم.

سم آلتمن با هیئت مدیره جدیدی که شامل مایکروسافت است، به عنوان مدیرعامل OpenAI بازگشته است. در اینجا همه چیزهایی است که در مورد کودتای پر هرج و مرج می دانیم.

سام آلتمن، مدیر عامل سابق OpenAI، از شرکتی که او بنیانگذارش بود، خارج شده است.



سم آلتمن از OpenAI رانده شد.

توبی ملویل/گتی ایماژ



  • سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI در اوایل ماه نوامبر به طور ناگهانی توسط هیئت مدیره شرکت برکنار شد.
  • در عرض یک هفته، او برگشت و هیئت مدیره جدیدی که شامل سرمایه‌گذار اصلی مایکروسافت بود، معرفی شد.
  • دنیای فناوری هنوز در تعجب است که چه چیزی منجر به شلیک شوک شد.

تبلیغات

سام آلتمن دوباره کنترل OpenAI را در دست دارد و مدیر عامل یک هیئت مدیره کاملاً جدید دارد.

رئیس فناوری بود در تصمیم هیئت مدیره شوک اخراج شد در اوایل این ماه، شروع یک هفته پر هرج و مرج برای شرکت است.

این اقدام در ابتدا جامعه فناوری و سرمایه گذاران OpenAI از جمله مایکروسافت را شوکه کرد. گزارش ها به سرعت شروع به پخش کردند مبنی بر اینکه هیئت مدیره در تصمیم بحث برانگیز خود تزلزل کرده و فعالانه در تلاش برای بازگرداندن آلتمن است.

سه روز بعد، به نظر می رسید که همه چیز از بین رفته است. مدیر عامل و بنیانگذار سابق توییچ، امت شیر، به عنوان مدیرعامل موقت این شرکت منصوب شد و آلتمن به مایکروسافت پیوست.

تبلیغات

اما هرج و مرج دور از انتظار بود.

اکثر کارمندانی که بعد از تعطیلات آخر هفته به سر کار بازگشتند، تحت تأثیر رهبری جدید شرکت قرار نگرفتند.

کارکنان در قالب نامه ای سرگشاده قیام کردند و خواستار استعفای هیئت مدیره و بازگرداندن رئیس سابق خود شدند. در پایان روز، تقریباً همه کارکنان شرکت نام خود را اضافه کردند.

مذاکرات بین OpenAI و Altman از سر گرفته شد و هفته گذشته شرکت اعلام کرد که او قرار است به عنوان مدیرعامل بازگردد. بازگشت آلتمن همچنین با هیئت مدیره جدیدی همراه بود که سرمایه‌گذار اصلی مایکروسافت را شامل می‌شد.

تبلیغات

در اینجا جدول زمانی همه چیزهایی که تاکنون می دانیم آورده شده است:

آلتمن با تصمیم هیئت مدیره شوک از OpenAI اخراج شد

آلتمن در روز جمعه در یک تصمیم دراماتیک هیئت مدیره بلافاصله از OpenAI اخراج شد. هیئت مدیره غیرانتفاعی این شرکت اعلام کرد که دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری اعتماد ندارد.

آ جدول زمانی ارائه شده توسط همکار گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران OpenAI، نشان داد که آلتمن پیامی از عضو هیئت مدیره ایلیا سوتسکور دریافت کرد که در آن ظهر جمعه از او خواسته بود صحبت کند.

زمانی که آلتمن به جلسه ملحق شد، کل هیئت مدیره، به استثنای براکمن، در تماس بودند و سوتسکور به او گفت که بر اساس پست براکمن، در حال اخراج است.

تبلیغات

کارکنان OpenAI استعفا دادند

براکمن، رئیس سابق OpenAI و یکی از بنیانگذاران، مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، از سمت خود در این شرکت استعفا داد. او گفت که به او گفته شده بود که از هیئت مدیره حذف می شود و آلتمن تقریباً در همان زمانی که OpenAI یک پست وبلاگی در مورد این حادثه منتشر کرد، اخراج شد.

براکمن گفت که در ابتدا به او گفته شده بود که “برای شرکت حیاتی است و نقش خود را حفظ خواهد کرد”، اما پس از مدت کوتاهی تصمیم گرفت راه خود را از شرکت جدا کند.

جامعه فناوری از این تصمیم شوکه شده بود، و حداقل سه محقق دیگر OpenAI رئیس جمهور سابق را در کنار گذاشتن نقش خود دنبال کردند.

هیئت مدیره OpenAI نسبت به بازگشت آلتمن خوش بین بود

سرمایه گذاران، از جمله مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا، گزارش شده است که از این تصمیم نادیده گرفته شده اند برای حذف آلتمن

تبلیغات

چندین سرمایه گذار شروع به فشار دادن اعضای هیئت مدیره برای تغییر تصمیم ناگهانی رهبری خود کردند. بلومبرگ گزارش داد.

در یک یادداشت داخلی که توسط The Information استناد شده است، مدیر ارشد استراتژی OpenAI، جیسون کوون، به کارکنان نوشت اواخر شنبه شب، گفت که شرکت خوشبین است که می تواند آلتمن و سایر کارمندان ارشد را که ترک کرده بودند، بازگرداند.

نادلا، رئیس مایکروسافت، طبق گزارشات، مذاکرات پرمخاطره در مورد بازگشت آلتمن را در آخر هفته رهبری کرد.

روز یکشنبه، رئیس سابق OpenAI به دفتر مرکزی شرکت بازگشت. عکسی از خودش گذاشت یک نشان مهمان با عنوان “اولین و آخرین باری که یکی از اینها را می پوشم.”

تبلیغات

بحث ها به هم خورد و مدیرعامل جدید معرفی شد

اطلاعات گزارش داد که یکشنبه شب، Sutskever به OpenAI گفت کارکنانی که آلتمن برنمی گشت و باعث شد چندین کارمند دیگر ترک کنند.

مذاکراتی برای بازگرداندن آلتمن انجام شد گزارش شده که از هم پاشیده است برای The Verge. سپس هیئت مدیره، مدیر عامل و بنیانگذار سابق Twitch، Emmett Shear را به عنوان مدیرعامل موقت معرفی کرد. Shear این نقش را از میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری سابق OpenAI، که علناً از آلتمن حمایت کرده بود، به عهده گرفت.

آلتمن و براکمن به مایکروسافت پیوستند

در یک چرخش دراماتیک، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، آلتمن و براکمن را برای رهبری “تیم تحقیقاتی جدید هوش مصنوعی پیشرفته” در مایکروسافت جذب کرد.

در یک پست در Xبراکمن گفت که تیم جدید مایکروسافت شامل او، آلتمن، الکساندر مادری، شیمون سیدور و جاکوب پاچوکی خواهد بود. او گفت که تیم قصد دارد “چیزی جدید” و “باور نکردنی بسازد.”

تبلیغات

نادلا روز دوشنبه اعلام کرد این شرکت “متعهد به مشارکت ما با OpenAI” باقی ماند و “به نقشه راه محصول ما اعتماد داشت.”

یکی از اعضای کلیدی هیئت مدیره گفت که از برکناری آلتمن پشیمان است

بنیانگذار OpenAI و دانشمند ارشد ایلیا سوتسکور روز دوشنبه گفت که عمیقاً از دست داشتن در اخراج آلتمن پشیمان است.

بسیاری این نظریه را مطرح کرده بودند که Sutskever نقش مهمی در این تصمیم داشت، با گزارش‌هایی که این موضوع را برجسته می‌کردند اولویت های مختلف بین آلتمن و هیئت غیرانتفاعی

“من عمیقا از مشارکت خود در اقدامات هیئت مدیره متاسفم. هرگز قصد آسیب رساندن به OpenAI را نداشتم.” Sutskever در یک پست X گفت دوشنبه. من همه چیزهایی را که با هم ساخته‌ایم دوست دارم و هر کاری از دستم بربیاید برای اتحاد مجدد شرکت انجام خواهم داد.»

تبلیغات

دانشمند ارشد همچنین نام خود را به نامه سرگشاده ای اضافه کرد که در آن از هیئت مدیره که در آن حضور دارد، خواست استعفا دهد.

کارمندان دست به شورش زدند

اکثر کارمندانی که روز دوشنبه به سر کار بازگشتند از هرج و مرجی که هیئت مدیره OpenAI به راه انداخته بود ناراضی بودند.

پس از خروج آلتمن، میرا موراتی، CTO سابق، به عنوان مدیرعامل موقت منصوب شد. مدیر عامل امت شیر کسی که توییچ را بنیانگذاری کرد، سپس مسئولیت را از او گرفت. این بدان معنا بود که این شرکت در چند روز سه مدیر عامل داشت.

اکثر کارکنان OpenAI فقط خواهان بازگشت آلتمن بودند.

تبلیغات

در پایان روز، تقریباً تمام کارکنان OpenAI تهدید کرده بودند که ترک خواهند کرد و به آلتمن در مایکروسافت بپیوندید. آنها نامه ای را امضا کردند که در آن هیئت مدیره را به استعفا دعوت کردند و اعضای آن را به تضعیف شرکت متهم کردند.

شایعه شده است که بازگشت آلتمن همچنان در میان است

علیرغم پیوستن عمومی به مایکروسافت در آن روز صبح، آلتمن تا عصر دوشنبه هنوز همچنان باقی مانده بود در نظر گرفتن بازگشت به پست قبلی خود در آزمایشگاه هوش مصنوعی

آستانه گزارش داد که آلتمن و براکمن در صورت کناره گیری اعضای هیئت مدیره که آلتمن را برکنار کردند، در حال بررسی بازگشت به OpenAI هستند.

منابع متعددی به این نشریه گفتند که آلتمن به همراه سرمایه گذاران براکمن و OpenAI در تلاش برای یافتن طرحی برای خروج اعضای هیئت مدیره از شرکت هستند.

تبلیغات

آلتمن و براکمن در حال بازگشت به OpenAI هستند

سه شنبه شب به وقت استاندارد اقیانوس آرام، OpenAI این موضوع را تایید کرد آلتمن قرار بود به عنوان مدیرعامل بازگردد.

را ChatGPT در پستی در X گفت آنها “به توافق اصولی” برای بازگشت آلتمن دست یافتند.

مدت کوتاهی پس از انتشار خبر OpenAI، آلتمن منعکس شده است در مورد تصمیم خود برای پیوستن به مایکروسافت، گفت که فکر می کند “روشن بود که این بهترین مسیر برای من و تیم بود.”

وی ادامه داد: با هیئت مدیره جدید و حمایت w satya، مشتاقانه منتظر بازگشت به openai و ایجاد همکاری قوی با msft هستم.

تبلیغات

نادلا نیز در مورد این حرکت اظهار نظر کرد. اضافه کردن مایکروسافت “با تغییرات در برد OpenAI تشویق شد.”

OpenAI همچنین یک “هیئت اولیه جدید” متشکل از برت تیلور، لری سامرز و آدام دی آنجلو را اعلام کرد. تیلور، یکی از مدیران سابق Salesforce، به عنوان رئیس هیئت مدیره خدمت خواهد کرد.

مایکروسافت صندلی هیئت مدیره را می گیرد

مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که این شرکت یک کرسی هیئت مدیره بدون حق رای می گیرد.

گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ساتیا نادلا به دنبال کودتای نافرجام هیئت مدیره به دنبال کنترل بیشتری بر OpenAI خواهد بود.

تبلیغات

گزارش شده است که مدیر عامل از عدم ارتباط هیئت مدیره در طول اخراج و استخدام مجدد آلتمن ناامید شده بود، و بعداً به روزنامه نگار کارا سویشر گفت که قصد ندارد دوباره توسط شرکت غافلگیر شود.

در یک پیام به کارکنان ارسال شده است در وب سایت این شرکت، آلتمن، مدیر عامل مجدداً به کار خود گفت: “ما به وضوح انتخاب درستی را برای مشارکت با مایکروسافت انجام دادیم و من هیجان زده هستم که هیئت مدیره جدید ما آنها را به عنوان یک ناظر بدون رای انتخاب خواهد کرد.”

یکی از اعضای هیئت مدیره صحبت می کند

هلن تونر عضو سابق هیئت مدیره OpenAI روز چهارشنبه استعفای خود را از شرکت اعلام کرد.

در یک پست در Xتونر به دنبال خنثی کردن شایعاتی بود که هیئت مدیره در تلاش بود کند کردن برخی از کارهای OpenAI.

تبلیغات

او گفت: “برای روشن بودن: تصمیم ما در مورد توانایی هیئت مدیره برای نظارت موثر بر شرکت بود که نقش و مسئولیت ما بود. اگرچه گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت، اما انگیزه ما برای کند کردن کار OpenAI نبود.”

چندین گزارش به یک خبر مرموز اشاره کرد مدل OpenAI معروف به Q* به عنوان یک محرک بالقوه برای هرج و مرج. گفته می شود این مدل باعث نگرانی این استارت آپ شده است.

عکس سوئیچ و لامپ

برای اطلاعیه های Insiders ثبت نام کنید! با آنچه می خواهید بدانید به روز باشید.

در اعلان‌های فشار مشترک شوید

مایکروسافت
OpenAI
تبلیغات


نماد بستن دو خط متقاطع که “X” را تشکیل می دهند. راهی برای بستن یک تعامل یا رد کردن یک اعلان را نشان می دهد.



منبع: https://www.businessinsider.com/timeline-sam-altman-openai-shock-firing-microsoft-switch-2023-11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *