سهام آلفابت ضربه می زند زیرا درآمد حاصل از جستجوی Google برآوردها را از دست می دهد و هزینه های گزافی برای هوش مصنوعی می کند.

سهام آلفابت ضربه می زند زیرا درآمد حاصل از جستجوی Google برآوردها را از دست می دهد و هزینه های گزافی برای هوش مصنوعی می کند.

آلفابت درآمد و درآمد خود را برای سه ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ گزارش کرده است که پس از آن سهام آن ضربه خورد. اگرچه درآمد آلفابت از کسب و کار اصلی خود، جستجوی Google انتظارات را برآورده نکرد، درآمدهای حاصل از منابع دیگر افزایش یافت.

با این حال، هزینه هایی که آلفابت برای توسعه و به کارگیری راه حل های هوش مصنوعی خود در تلاش برای مقابله با مایکروسافت و OpenAI متحمل شده است، اعتماد سرمایه گذاران را متزلزل کرده است.

در سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر، درآمد حاصل از فروش با ۱۵ درصد افزایش به ۷۲٫۳ میلیارد دلار رسید، بدون احتساب پرداخت های شریک. این رقم از ۷۱ میلیارد دلار پیش بینی شده فراتر رفت و بهترین سه ماهه رشد درآمد در هفت سال گذشته را رقم زد. درآمد خالص ۱٫۶۴ دلار به ازای هر سهم بود که از برآورد ۱٫۵۹ دلاری وال استریت برای هر سهم بیشتر بود.

با این حال، درآمد کسب و کار اصلی جستجوی آلفابت به ۴۸ میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی ۴۸٫۱۵ میلیارد دلاری تحلیلگران را به سختی از دست داد. در نتیجه، سهام این شرکت در معاملات تمدید شده با افت ۶٫۵ درصدی مواجه شد.

این نتایج ناامید کننده همزمان با دوره عدم اطمینان گسترده تر برای موتور جستجوی غالب گوگل است که با تهدیدهای بالقوه برای موقعیت پیشرو خود در چشم انداز اینترنتی جهانی مواجه است. ظهور هوش مصنوعی مولد، که رقبای مانند Microsoft Corp. و OpenAI را قادر می‌سازد تا برنامه‌های پاسخگویی به سؤالات محاوره‌ای بیشتری را ارائه کنند، سلطه سنتی Google را با چالش مواجه می‌کند.

علیرغم عملکرد قوی، نگرانی ها در حال افزایش است زیرا تبلیغات گوگل اکثر درآمد آلفابت را تشکیل می دهد. تمرکز فزاینده این شرکت بر هوش مصنوعی و برنامه‌های بلندپروازانه آن نگرانی‌هایی را در مورد ثبات این گاو نقدی ایجاد می‌کند.

در حالی که وال استریت انتظارات زیادی از تلاش های آلفابت در زمینه هوش مصنوعی داشت و سهام آن را در ۱۲ ماه گذشته نزدیک به ۶۰ درصد افزایش داد، سرمایه گذاران اکنون به دنبال شفاف سازی در مورد اینکه چه زمانی این فناوری به طور قابل توجهی بر درآمد و درآمد تأثیر می گذارد، هستند.

از آنجایی که آلفابت بر روی هوش مصنوعی و سایر اولویت ها، از جمله منابع قابل توجهی که توسط ساندار پیچای، مدیرعامل اختصاص داده شده است، سرمایه گذاری می کند، این شرکت تحت بررسی های عملیاتی قرار گرفته است که منجر به اخراج کارکنان در حوزه های مختلف شده است. پیچای به اخراج های احتمالی بیشتر در سال آینده اشاره کرده است.

در سه ماهه چهارم، واحد ابری گوگل که به دقت بر عملکرد آن نظارت می شد، سود عملیاتی ۸۶۴ میلیون دلاری را گزارش کرد که بیش از دو برابر انتظارات تحلیلگران بود. با این حال، Google Cloud همچنان در بازار رایانش ابری از رقبایی مانند مایکروسافت و آمازون عقب است.

فشار آلفابت به هوش مصنوعی با افزایش هزینه ها همراه بوده است که در افزایش مخارج سرمایه ای منعکس شده است که مستقیماً به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی نسبت داده می شود. انتظار می رود هزینه های سرمایه ای در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی بیشتر باشد.

علیرغم تلاش‌ها برای ایجاد تنوع فراتر از محصول پرچم‌دار خود، گوگل، واحد شرط‌های دیگر آلفابت، که شامل شرکت‌هایی مانند Waymo و Verily می‌شود، ۶۵۷ میلیون دلار درآمد گزارش کرد در حالی که با زیان ۸۶۳ میلیون دلاری کار می‌کرد. این ضرر کمتر از ۱٫۳ میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

یوتیوب، یکی دیگر از کسب و کارهای بزرگ تحت آلفابت، ۹٫۲ میلیارد دلار درآمد گزارش کرد که اندکی بیشتر از برآوردهای تحلیلگران است. در همین حال، کسب و کار شبکه گوگل که مسئول ارائه تبلیغات در سایر بخش‌های اینترنت است، با کاهش ۲ درصدی درآمد به ۸٫۳ میلیارد دلار رسید و زمینه را برای آزمایش ضدتراست آتی در اواخر سال جاری فراهم کرد.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/alphabet-shares-take-a-hit-as-revenue-from-google-search-misses-estimates-spends-exorbitantly-on-ai-13672862.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *