شاپرک ۶ هزار درگاه را بست؛ این یعنی پلمب ۶ هزار کسب‌وکار

رئیس انجمن فین‌تک باور دارد بستن درگاه پرداخت شش هزار کسب‌وکار فرقی با پلمب آن‌ها در فضای سنتی ندارد. او این صحبت را به این دلیل مطرح می‌کند که طی چند روز گذشته، شش هزار درگاه بدون اطلاع قبلی توسط شاپرک بسته شده است.

به گزارش دیجیاتو، ششم آبان‌ماه شاپرک شش هزار درگاه پرداخت را بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی بست؛ اتفاقی که با واکنش‌های شدید فعالان این حوزه و البته خود شرکت‌های پذیرنده روبه‌رو شد.

«مهدی فاطمیان»، رئیس انجمن فین‌تک، با اشاره به اینکه دلیل مسدودشدن این شش هزار کسب‌وکار نداشتن اینماد بوده است، به دیجیاتو گفت: «از آذر ۱۴۰۰، دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در شرکت‌های پرداخت‌یار الزام اینماد را به‌همراه داشت. قبل از آن تعداد زیادی پذیرنده از همین شرکت‌های پرداخت‌یار اینماد دریافت می‌کردند. از ابتدای امسال، شاپرک پذیرندگان قدیمی شرکت‌های پرداخت‌یار را نیز به این فضا می‌برد که یا باید اینماد داشته باشید یا اینکه درگاهتان بسته می‌شود. پیش‌تر هم این اتفاق افتاده بود اما چون پذیرندگانی بودند که تعداد تراکنش آن‌ها پایین بود و یا تراکنشی نداشتند، چندان سروصدا به‌پا نکرد. اما این دوره، پذیرنده‌هایی که بسته شدند که به‌اصطلاح تراکنش‌دار بودند. گویا قرار است در ادامه هم شاپرک این مسیر را تا پایان سال ادامه دهد و به سراغ درگاه‌های با تراکنش بیشتر برود.»

شاپرک ۶ هزار درگاه را بست؛ این یعنی پلمب ۶ هزار کسب‌وکار

او ضمن انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی شاپرک به کسب‌وکارها توضیح داد: «طبیعتاً اگر اطلاع‌رسانی‌های درستی انجام شود، در صورت وجود مشکل، خودمان به شاپرک اطلاع می‌دهیم. حتی در صورت اطلاع از ساختار و تاریخ، جلوی این مسدودسازی را می‌گیریم.»

به گفته رئیس انجمن فین‌تک، در روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره اینماد با بانک مرکزی مطرح شده بود که متأسفانه سیستم اینماد بعد از یک به‌روزرسانی، هنوز به پایداری نرسیده است. او اشاره کرد چنین اتفاقی مزید بر علت شده که در ایامی که سامانه ناپایدار است، سامانه پرداخت گروهی از کسب‌وکارها را ببندیم و مجبورشان کنیم در سیستمی پر از ابهام به کار خود ادامه دهند.

گام‌های بعدی اجرای طرح اینماد در دست آماده‌سازی

فاطمیان در ادامه توضیح داد: «نکته دیگری که وجود دارد این است که با وجود اینکه ما به شاپرک گفته بودیم هیچ اقدامی دراین‌خصوص انجام ندهد، با آگاهی کامل به مشکلاتی که اقدامش در پی خواهد داشت، این کار را انجام داد. عملاً وقتی درگاه پرداخت یک کسب‌وکار بسته می‌شود، مثل این است که ما ۶ هزار کسب‌وکار را پلمب کنیم. حالا تصور کنید همین موضوع در بازار سنتی اتفاق بیفتد. این موضوع تبعات اجتماعی زیادی دارد.»

او درباره سایر چالش‌هایی که این اتفاق به‌وجود می‌آورد، توضیح داد: «در اقتصاد دیجیتال بسته‌شدن شش هزار کسب‌وکار یعنی درگیرشدن آن‌ها با پارامترهای دیگر که تمام برنامه‌ریزی‌هایشان را به‌هم می‌ریزد. قاعدتاً اگر الان کسب‌وکار در پرداخت حقوق کارکنانش و… دچار چالش شود، شاپرک باید پاسخگو باشد؛ چون هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته  و کوتاهی از جانب پرداخت‌یارها نبوده است. اگر اطلاع‌رسانی انجام می‌شد، حداقل اتفاقی که می‌افتاد این بود که پرداخت‌یارها هم موضوع را به کاربرانشان اطلاع می‌دانند.»

رئیس انجمن فین‌تک باور دارد گام‌های بعدی اجرای طرح نماد برای کلیه پذیرندگان در دست آماده‌سازی بوده و اتفاق اخیر گام سوم بوده است. او همچنین گفت: «طبیعتاً در گام‌های چهارم و پنجم، پذیرندگان پرتراکنش‌تر متأثر می‌شوند که تأثیر بیشتری خواهد داشت و اگر مشابه همین وضعیت تکرار شود، آن کسب‌وکارها نمی‌توانند با چنین بحران‌هایی مواجه شوند.»

واکنش شاپرک چه بود؟

گفتنی است شاپرک نیز ساعات گذشته در پاسخ به این اتفاق اعلام کرد این اقدام با توجه به الزامات نهادهای بالادستی و دستور ابلاغ‌شده بانک مرکزی به شرکت شاپرک انجام شده است.

 شاپرک همچنین درخصوص اینکه آیا در این مورد اطلاع‌رسانی صورت گرفته یا نه، اعلام کرد: «اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. علاوه‌براین، لیست پذیرندگان فاقد نماد معتبر در ابتدای سال جاری نیز مجدداً به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام شده بود و مطابق با هماهنگی صورت‌گرفته با بانک مرکزی، مقرر شد در صورت عدم اصلاح اطلاعات پذیرندگان مذکور، پایانه‌های ایشان طی چند مرحله از نهم خردادماه ۱۴۰۲ غیرفعال شود.»


منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/consequences-of-closing-businesses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *