شکست وعده‌ها در واردات خودرو؛ تنها ۴۰۰۰ دستگاه اتومبیل به کشور رسیده‌اند!

با گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور، این رویه بسیار کند پیش می‌رود. برخلاف وعده‌های مسئولین همچون رئیس سازمان توسعه تجارت یا معاونین وزارت صمت، تاکنون شاهد واردات چند ده هزار دستگاه خودرو به کشور نبوده‌ایم. طبق اعلام گمرک ایران، تاکنون ۴۳۸۶ دستگاه خودرو به‌صورت قطعی وارد کشورمان شده‌اند. این میزان از واردات با وعده‌های خوش‌بینانه واردات تضاد محسوسی دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار + جدول

علاوه بر تعداد اندک خودروهای وارداتی، تنوع آن‌ها نیز تاکنون محدود بوده است. چانگان CS35 پلاس، زوتی DL5، هیوندای الانترا و کیا سلتوس بخش عمده خودروهای وارداتی تحویل شده تا این لحظه را تشکیل می‌دهند. البته انتظار داریم تا پایان سال خودروهایی همچون جتا VS7 و جتا VS5، گک GS3 و سوزوکی سیاز نیز به خودروهای وارداتی قبلی ملحق شوند. بااین‌حال بعید به نظر می‌رسد که آمار واردات خودرو به کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ از ۱۰ هزار دستگاه فراتر رود. پیش از این نیز کارشناسان درباره تبعات وعده‌های غیرواقعی حوزه واردات هشدار داده بودند. حتی در سال‌های میانی دهه ۱۳۹۰ و زمانی که واردات خودرو در جریان بود، سالانه حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شد.

تأثیر ناچیز واردات خودرو بر بازار

تعداد کم خودروهای وارداتی و همچنین تنوع ناکافی آن‌ها، باعث شده است تا موضوع واردات اتومبیل تأثیری بر قیمت خودرو در بازار نداشته باشد. بنابراین خودروهای خارجی که طی سالیان گذشته وارد بازار شده بودند، همچنان قیمت خودرو را حفظ کرده‌اند. تغییری در بخش خودروهای مونتاژی یا خودروهای داخلی نیز مشاهده نمی‌شود. همچنین با توجه به عوارض سنگینی که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است، بسیاری از مشتریان توانایی خرید این خودروها را ندارند.

شکست وعده‌ها در واردات خودرو؛ تنها ۴۰۰۰ دستگاه اتومبیل به کشور رسیده‌اند!

درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که خودروهای وارداتی کشور به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول خودروهای چینی هستند که با مشخصات فنی مطلوب و طیف قابل توجهی از امکانات رفاهی به دست مشتریان می‌رسند. در دسته دوم نیز خودروهای برندهای خارجی قرار دارند که با مشخصات فنی ضعیف و امکانات حداقلی وارد بازار کشورمان شده‌اند. مشخص است که در این بین بسیاری از مصرف‌کنندگان بالارده خرید خارجی‌های قدیمی‌تر با امکانات بیشتر و مشخصات قوی‌تر را ترجیح خواهند داد.


منبع: https://digiato.com/car-news/failure-of-promises-in-car-imports-only-4000-cars-have-arrived-in-the-country

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *