طوطی‌های در قفس ظاهراً از تماس تصویری با دیگر طوطی‌ها لذت می‌برند

طوطی‌ها ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند. وقتی این پرندگان در قفس باشند، معمولاً دیگر مجالی برای ارتباط‌ با دیگر پرندگان نمی‌یابند و این امر می‌تواند برای شادبودن و سلامت آن‌ها مضر باشد. اکنون به‌نظر می‌رسد راهکار این مسئله در برقراری تماس تصویری با طوطی‌های دیگر باشد. محققان دانشگاه گلاسکو اسکاتلند و دانشگاه نورث ایسترن آمریکا دریافتند که طوطی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای تماشای ویدیوهای ازپیش‌ ضبط‌شده، با دیگر پرندگان تماس تصویری زنده داشته باشند.

براساس پژوهش جدید و گزارش دانشگاه گلاسکو، محققان به ۹ نفر که صاحب طوطی بودند تبلت‌هایی مناسب این پرندگان دادند و سپس طی یک دوره شش‌ماهه رفتار طوطی‌ها را بررسی کردند. در طی این زمان، طوطی‌هایی که از طریق چت ویدیویی با یکدیگر تماس داشتند، توانستند در مجموع در ۱۲ تماس مختلف دیگر تا سه ساعت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین در این مدت، محققان ویدیوهای از پیش ضبط‌شده را نیز به طوطی‌ها نشان دادند.

تماس تصویری طوطی‌ها با یکدیگر

طوطی‌های در قفس ظاهراً از تماس تصویری با دیگر طوطی‌ها لذت می‌برند

صاحبان این طوطی‌ها گزارش دادند که طوطی‌ها در طول تماس‌های زنده، ظاهراً بیشتر لذت می‌بردند. سپس محققان تعداد تماس‌ها را افزایش دادند تا واکنش طوطی‌ها را بسنجند. در هر جلسه آزمایش، طوطی‌ها اجازه داشتند تا دو تماس برقرار کنند و محققان دریافتند که طوطی‌هایی که تماس‌های زنده داشتند، ۴۶ درصد بیشتر مایل بودند که از فرصت دوم برای برقراری تماس استفاده کنند. اما مواقعی که ویدیوهای از پیش‌ ضبط‌شده تماشا کرده بودند، تمایلی کمتری برای تجربه دوم داشتند.

در مجموع، طوطی‌ها ۵۶۱ دقیقه به تماس ویدیویی زنده پرداختند، درحالی که فقط ۱۴۲ دقیقه را برای تماشای ویدیوهای از پیش ضبط‌شده صرف کردند.

محققان می‌گویند که ظاهراً این تماس‌های ویدیویی زنده، زندگی واقعی را برای این پرندگان تداعی می‌کند. درواقع رفتار این طوطی‌ها در هنگام تعامل با یک پرنده زنده دیگر، اغلب منعکس‌کننده رفتارهایی است که آن‌ها با طوطی‌های دیگر در طبیعت انجام می‌دادند.

اگرچه این مطالعه مقیاس بزرگی ندارد، اما محققان می‌گویند که انجام چنین پژوهش‌هایی می‌تواند به پایه‌گذاری نوعی اینترنت برای حیوانات خانگی کمک کند.


منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/parrots-in-captivity-seem-to-enjoy-video-chatting-with-their-friends-on-messenger

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *