علیرو می تواند آینده جدیدی را برای قفل های هوشمند و کلیدهای دیجیتال باز کند

دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان قفل جهان با اپل، گوگل، سامسونگ و دیگران همکاری می کنند تا استانداردی باز برای کنترل دسترسی دیجیتال به خانه ها و دفاتر ما ایجاد کنند.

اپل، گوگل و سامسونگ با سازندگان قفل و سازندگان تراشه از جمله همکاری کرده اند دعوی (اصابت)، آسا آبلوی (Yale)، کوالکام، و NXP، برای ایجاد یک استاندارد باز برای قفل های هوشمند و کلیدهای دیجیتال، با استفاده از دستگاه هایی مانند تلفن هوشمند یا ساعت هوشمند شما. راه اندازی پنجشنبه، تلاش نامیده می شود دسترسی داشته باشیدو اگر تا به حال از استفاده لذت برده اید کلید صفحه اصلی اپل فن آوری روی ساعت یا تلفن شما برای باز کردن قفل درب، شما در مورد این استاندارد جدید هیجان زده خواهید شد.

اما نگیرید هم هیجان‌زده مدتی می‌گذرد تا علیرو تأیید کند که چگونه می‌خواهد به این نیروانای کلید دیجیتال دست یابد. گروه کاری پشت علیرو بخشی از اتحاد استانداردهای اتصال (CSA)، و نلسون هنری، سخنگوی آن گفت آستانه آنها اوایل سال ۲۰۲۵ را برای اولین مشخصات هدف قرار داده اند.

دسترسی داشته باشید – که هست اسپرانتو برای “Access” – توسط بیش از ۲۰۰ شرکت، با استفاده از همان مدلی که CSA برای استاندارد خانه هوشمند جدید ماتr هدف آن یک پروتکل ارتباطی جهانی و سیستم اعتبارسنجی مشترک است که به هر تلفن هوشمند یا ساعت هوشمند مجاز اجازه می‌دهد هر قفل هوشمندی را در خانه، محل کار، باشگاه یا هر جای دیگر باز کند، صرف نظر از اینکه چه کسی گوشی یا قفل را ساخته است.

کار در اواخر سال ۲۰۲۱ تحت نام گروه کاری کنترل دسترسی آغاز شد و شرکت‌های موجود در این شرکت عبارتند از: Alleion، Apple، ASSA ABLOY، Google، Infineon، Kastle Systems، Last Lock، NXP Semiconductors، Qualcomm، Samsung و STMicroelectronics.

دسترسی ایستاده است
Aliro مخفف “دسترسی” در زبان دوم بین المللی اسپرانتو است.
تصویر: CSA

رویکرد اصول بیان شده هستند:

سادگی – کاهش موانع پیاده سازی با کاهش پیچیدگی یکپارچه سازی و ساده سازی عیب یابی.

انعطاف پذیری از انواع مختلف تاسیسات یا معماری ها پشتیبانی می کند و دسترسی راحت به نقاط ورودی مشترک و فردی را ارائه می دهد.

امنیت – بنیادی برای پیاده سازی پیشرفته ترین راه حل های دسترسی ایمن و قابل اعتماد به تلفن همراه.

قابلیت همکاری – پروتکل ارتباطی استاندارد شده، دستگاه‌ها و خواننده‌های مستقل از سازنده را قادر می‌سازد تا در کنار هم کار کنند.

تا به امروز، دسترسی دیجیتالی به درب ورودی، دفتر، اتاق هتل یا سالن بدنسازی تا حد زیادی شامل دانلود یک برنامه اختصاصی، نیاز به داشتن یک تلفن خاص، یا حمل نوعی برچسب یا کارتخوان بوده است. Aliro می‌خواهد این نقاط دسترسی را استاندارد کند و کلید دیجیتال را به راحتی در تلفن یا ساعت شما (یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی دیگری که ممکن است با خود حمل کنید – شاید هدفون؟) در دسترس قرار دهد.

در این مرحله، همه اینها فقط یک ایده است. اما نتیجه نهایی ممکن است چیزی شبیه کلید هوم اپل به نظر برسد: یک کلید دیجیتالی ذخیره شده در کیف پول دیجیتال گوشی شما و قابل دسترسی در ساعت شما که نیازی به اپلیکیشن اختصاصی ندارد و با هر قفل دری که استاندارد را پشتیبانی می کند کار می کند. دسترسی به کلید می تواند توسط صاحب قفل از طریق یک برنامه کنترل و مدیریت شود.

نتیجه نهایی ممکن است چیزی شبیه کلید هوم اپل به نظر برسد

نلسون هنری از Allegion و رئیس Aliro Working گفت: “نکته در اینجا ایجاد راه حلی است که می تواند به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد و به جای بازار فعلی راه حل های فردی یا راه حل هایی که منحصراً برای این شرکت یا آن شرکت انجام می شود ایجاد شود.” گروه، گفت آستانه در یک مصاحبه

او گفت که Aliro باید یک راه حل استاندارد برای دست دادن بین یک نقطه دسترسی و یک دستگاه دیجیتال شخصی باشد. بنابراین، وقتی چیزی دارای نشان Aliro است، می‌دانید که می‌تواند یک نقطه ادغام واحد باشد که می‌تواند در چندین فروشنده و فناوری استفاده شود، با اعتباری که می‌توان به طور ایمن به اشتراک گذاشت.

آیفونی که برای باز کردن قفل هوشمند Schlage Encode Plus استفاده می‌شود.
قفل هوشمند Schlage Encode Plus با Apple Home Key کار می کند، یکی از راه حل های اختصاصی دسترسی دیجیتال Aliro به دنبال جایگزینی آن است.
عکس دن سیفرت / The Verge

علیرغم اینکه Aliro بیش از یک سال در حال توسعه است، هنوز فقط یک مفهوم است. هنوز هیچ مشخصات رسمی یا محصول واقعی در دسترس نیست و حداقل برای ۱۸ ماه نخواهد بود. اما توسط Allegion و Assa Abloy، دو تا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قفل در جهان، و با مشارکت اپل، گوگل و سامسونگ، این همکاری صنعتی قوی دیگری است که می‌تواند قدرت انجام کاری را داشته باشد – در همان روشی که ماده دارد.

لیزا کورته از Assa Abloy و مدیر بازاریابی Aliro در مصاحبه ای گفت: “این همکاری با هدف بالا بردن سطح یک تجربه دسترسی متقابل، سازگار، ایمن و کارآمد به تلفن همراه در درب یا محل ورود است.” پست وبلاگ در مورد راه اندازی.

همانند Matter، پتانسیل مشکلات و موانع بسیار زیاد است. به نظر می‌رسد که علیرو در اینجا با مثال یاد می‌گیرد و رویکرد سنجیده‌تری را برای راه‌اندازی آن اتخاذ می‌کند. اما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، از جمله وارد کردن شرکت های بیشتری در دنیای قفل و دسترسی قبل از اینکه حتی بتوانند مشخصاتی را که سازندگان گوشی های هوشمند و سازندگان قفل و اکسس پوینت می توانند اجرا کنند، نهایی کنند.

با این حال، پیشرفت هایی حاصل شده است. کورت در مصاحبه ای قبل از راه اندازی به من گفت که کار اولیه روی مشخصات بر تعریف فناوری های اصلی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت متمرکز شده است. او گفت: «این مشخصات انعطاف‌پذیری را برای رسیدگی به موارد استفاده مختلف، تعریف پشتیبانی از تجربیات NFC، BLE و UWB می‌دهد. NFC در حال حاضر به طور گسترده در بسیاری از قفل های هوشمند امروزی (از جمله کلید هوم اپل) استفاده می شود، همانطور که BLE است.

علیرو علیرغم اینکه هر دو بخشی از CSA هستند و بسیاری از شرکت‌های مشابه در توسعه آنها مشارکت دارند، تلاشی جدا از Matter است. کورت می‌گوید: «Aliro فقط تعامل بین دستگاه کاربر، مانند گوشی هوشمند یا پوشیدنی، و قفل دیجیتال یا خواننده را مشخص می‌کند؛ نحوه اتصال آن قفل دیجیتال یا خواننده به اکوسیستم داخلی یا داخلی شما را تعیین نمی‌کند. “Matter مشخص می کند که محصولات متصل چگونه با یکدیگر برای طیف گسترده ای از موارد استفاده از خانه هوشمند ارتباط برقرار می کنند. Aliro و Matter به یکدیگر متکی نیستند، اما می توانند مکمل یکدیگر باشند.”

در اینجا هنوز چیزهای زیادی ناشناخته است. این گروه پاسخی به سؤالات کلیدی مانند این که آیا این قفل با قفل درب های موجود سازگار است یا چه مدت ممکن است برای پیاده سازی در محصولات جدید طول بکشد، ندارد. با این حال، اگر موفقیت آمیز باشد، می تواند به معنای استفاده از تلفن یا ساعت به عنوان کلید همه چیز باشد. دنیایی بدون چندین برنامه، جاکلیدی یا کارت برای باز کردن قفل درها، دنیایی هوشمند به نظر می رسد.


منبع: https://www.theverge.com/2023/11/9/23952637/csa-aliro-new-standard-smart-locks-digital-access

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *