فرودگر ماه ژاپنی SLIM خود را به ماه رساند، اما احتمالاً ظرف چند ساعت خواهد مرد

ژاپن پس از تایید اینکه فرودگر SLIM خود از فرود به سطح زمین جان سالم به در برده است، پنجمین کشوری است که با موفقیت بر روی ماه فرود می‌آید – اما ماموریت آن احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود. JAXA، آژانس فضایی ژاپن، می گوید این فضاپیما با سلول خورشیدی خود مشکل دارد و قادر به تولید برق نیست. در حالت فعلی، باتری ممکن است فقط آب کافی برای کارکردن چند ساعت دیگر داشته باشد.

بر اساس نحوه عملکرد سایر ابزارها، JAXA در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر امروز گفت که آشکار است که SLIM یک فرود نرم انجام داده است. این فضاپیما توانسته با زمین ارتباط برقرار کند و دستورات را دریافت کند، اما با باتری کم کار می کند. مشخص نیست که دقیقاً چه مشکلی با سلول خورشیدی فراتر از این واقعیت است که کار نمی کند.

این احتمال وجود دارد که پانل‌ها در حال حاضر جهت دریافت نور خورشید را در جهت درست قرار ندهند، که به این معنی است که با تغییر موقعیت خورشید می‌تواند شروع به شارژ شدن کند. اما، JAXA می گوید که به زمان بیشتری نیاز دارد تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است. LEV-1 و LEV-2، ​​دو مریخ نورد کوچکی که SLIM را تا ماه همراهی کردند، توانستند طبق برنامه ریزی قبل از فرود، با موفقیت از فرودگر جدا شوند و تا کنون به نظر می رسد در شرایط کار قرار دارند.

JAXA می‌گوید اکنون بر روی حداکثر کردن زمان عملیاتی باقیمانده با SLIM تمرکز دارد تا حداکثر داده‌های ممکن را از فرود دریافت کند. SLIM – فرودگر هوشمند برای بررسی ماه – به دلیل فناوری فرود دقیق آن، “تک تیرانداز ماه” نیز نامیده می شود، که قرار است آن را در فاصله ۱۰۰ متری هدف خود، دهانه شیولی قرار دهد. این آژانس در نظر دارد هفته آینده یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر برای به اشتراک گذاشتن به روز رسانی های بیشتر برگزار کند.

اگرچه ممکن است زمان آن در حال اتمام باشد، فرود SLIM همچنان یک شاهکار بزرگ بود. تنها چهار کشور دیگر با موفقیت روی ماه فرود آمده اند: ایالات متحده، چین، هند و روسیه. آخرین تلاش آمریکا، ماموریت یک Peregrine به رهبری خصوصی، پس از اینکه فضاپیما بلافاصله پس از پرتاب در ۸ ژانویه شروع به نشت پیشران کرد، با شکست مواجه شد. موفق شد چندین روز دیگر معلق بماند و حتی به فاصله ماه نیز برسد، اما هیچ شانسی برای فرود نرم نداشت. شرکت پشت فرودگر، شب گذشته تأیید کرد که Peregrine یک بار دیگر کنترل شده است و در جو زمین بر فراز اقیانوس آرام جنوبی سوخته است.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/japans-slim-lunar-lander-made-it-to-the-moon-but-itll-likely-die-within-hours-195431502.html منتشر شد. ?src=rss


منبع: https://www.engadget.com/japans-slim-lunar-lander-made-it-to-the-moon-but-itll-likely-die-within-hours-195431502.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *