فشار اروپا غول‌های فناوری را وادار به اعمال چه تغییراتی کرده است؟

امپراتوری خرده‌فروشی آمازون، بر روی سیستم پیچیده‌ی جمع‌آوری داده‌ها و واسطه‌گری بازار بزرگ فروشندگان متفرقه بنا شده است. همین موجب شده برخی از فروشندگان آن را ناعادلانه بدانند. فروشگاه آنلاین و کسب‌وکار تبلیغاتی آمازون، دو سرویسی هستند که از نظر کمیسیون اروپا، مشمول اعمال DMA می‌شوند.

غول تجارت الکترونیک، در پاسخ به این قانون، تغییراتی در نحوه‌ی مدیریت تبلیغات و کنترل مشتریان بر آن‌ها اعمال کرده است و از مدتی پیش، پیغامی به مشتریان اروپایی که از فروشگاه آنلاین بازدید می‌کنند، نمایش می‌دهد و می‌پرسد آیا تمایل دارند اطلاعاتشان با هدف نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده به آنان مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

رد این درخواست، بر توانایی آمازون برای جمع‌آوری اطلاعات از تمامی سرویس‌های سرگرمی آن اعم از پرایم ویدئو، IMDb، توییچ و همچنین دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند، کتابخوان‌های الکترونیکی کیندل، سیستم عامل‌ها، تبلت‌های فایر و فروشگاه اپلیکیشن آن تأثیر منفی می‌گذارد. این امر می تواند درآمد آمازون از نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده برای کاربران در اتحادیه اروپا را به شدت کاهش دهد.

آمازون متعهد شده است که اطلاعات دقیق و گسترده‌ای را مستقیماً از طریق وب‌سایت خود در اختیار تبلیغ‌کنندگان و ناشران دارای کمپین‌های تبلیغاتی در اتحادیه‌ی اروپا قرار دهد. این گزارش‌ها باید حاوی اطلاعات دقیقی درباره‌ی مبالغ پرداختی از سوی تبلیغ‌کننده و همچنین سهم دریافتی ناشر از تبلیغات نمایش داده‌شده در وب‌سایت یا برنامه‌ی جانبی او باشد. این شرکت همچنین در حال راه‌اندازی محیطی جدید برای تبلیغ‌کنندگان و کمپین‌های تبلیغاتی در اتحادیه‌ی اروپا است که به آن‌ها اجازه می‌دهد موفقیت و تأثیر کمپین‌های خود را در فضای ابری امن و با رعایت کامل حریم خصوصی بررسی کنند.

آمازون هنوز توضیح نداده است که برای بهبود فضای رقابتی تحت قوانین DMA دقیقا چه نوع تغییراتی ایجاد می‌کند. این قوانین می‌گویند شرکت‌ها نمی‌توانند تولیدات فروشندگان دیگر را کپی کنند یا محصولات خود را در نتایج جستجو بر محصولات رقبا ترجیح دهند؛ اموری که آمازون در گذشته به هر دوی آن‌ها متهم شده است.

غول آمریکایی مدت‌ها است در اتحادیه‌ی اروپا زیر ذره‌بین بررسی‌های ضدانحصار رفته است و قانون‌گذاران، آن را به سوءاستفاده از داده‌های فروشنده برای پیشی گرفتن در رقابت متهم می‌کنند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ این اتهامات را رفع کرد و قول داد دست از استفاده از داده‌های خصوصی بردارد. آمازون همچنین شرایط را برای حضور فروشندگان بیشتر در بخش «پیشنهاد ویژه» فروشگاهش تسهیل کرده است. محصولات با قرار گرفتن در این بخش که پیش‌تر «جعبه‌ی خرید» نامیده می‌شد، بازدیدهای بسیار بالایی از کاربران می‌گیرند.


منبع: https://www.zoomit.ir/internet-network/417965-eu-dma-big-techs-changes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *