فضاپیمای «تک‌تیرانداز» ژاپن به مدار ماه رسید؛ فرود احتمالی در ۲۹ دی‌ماه

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اعلام کرد که فضاپیمای تک‌تیرانداز این کشور روز کریسمس طبق برنامه‌ریزی قبلی به مدار ماه رسید و احتمالاً در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی‌ماه) فرود می‌آید و سطح ماه را لمس می‌کند. در صورتی که این برنامه به‌خوبی پیش برود، موفقیت ژاپن در فرود روی ماه، یک اتفاق تاریخی خواهد بود.

پرتاب این کاوشگر رباتیک با نام SLIM یا همان تک تیراندزا ژاپنی، گامی بزرگ برای آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن محسوب می‌شود. براساس اعلام مقامات JAXA این فرودگر هوشمند در ساعت ۱۶:۵۱ به وقت محلی ژاپن در تاریخ ۲۵ دسامبر براساس برنامه‌ریزی قبلی با موفقیت در مدار ماه قرار گرفت. این فرودگر هوشمند در این مأموریت برنامه‌هایی را در جهت بررسی ماه دنبال می‌کند.

فضاپیمای «تک‌تیرانداز» ژاپن به مدار ماه رسید؛ فرود احتمالی در ۲۹ دی‌ماه

فضاپیمای تک‌تیرانداز ژاپن با موفقیت در مدار ماه قرار گرفت

هر گردش تک‌تیرانداز ژاپنی به دور ماه حدود ۶٫۴ ساعت طول می‌کشد و این فضاپیما در نزدیک‌ترین نقطه مداری خود در فاصله ۶۰۰ کیلومتری از سطح ماه قرار خواهد گرفت. همچنین این فضاپیما در دورترین نقطه حدود ۴ هزار کیلومتر از ماه فاصله دارد.

همانطور که گفته شد نقطه عطف این مأموریت فرود بر ماه است که انتظار می‌رود در تاریخ ۲۹ دی‌ماه با رسیدن SLIM به سطح ماه، تاریخ‌سازی برای ژاپن انجام دهد. تاکنون تنها چهار کشور ایالات متحده، چین، هند و اتحاد جماهیر شوروی سابق توانسته‌اند فضاپیما روی ماه فرود آورند و اگر این مأموریت با موفقیت پیش برود در تاریخ مشخص‌شده، ژاپن نیز به جمع کشورهایی که چنین تاریخ‌سازی را تجربه کرده‌اند اضافه می‌شود.

باید دید در ادامه مسیر تک تیرانداز چگونه می‌تواند برای ژاپن تاریخ‌سازی کند.


منبع: https://digiato.com/astronomy/japan-slim-moon-lander-arrives-lunar-orbit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *