فضاپیمای ناسا آتشفشان های گریزان آیو را مشاهده می کند. یک سوال بزرگ باقی می ماند.

ناسا در حال کشف اسرار آتشفشانی آیو است.

این فضا فضاپیمای جونو آژانس به تدریج به مشتری نزدیک تر شده است. قمر آتشفشانی آیوو مشاهدات آن گستره کامل آتشفشان های این جهان گدازه را نشان می دهد. جونوبا ابزارهایی که هم تصاویر غنی را ثبت می‌کنند و هم گرمای منتشر شده از سطح ماه را اندازه‌گیری می‌کنند، در سال‌های اخیر بر فراز قطب‌های کمتر شناخته‌شده آیو پرواز کردند و دیدگاه‌هایی از این آتشفشان‌ها در اختیار دانشمندان سیاره‌شناس قرار دادند – و آنها را به درک آنچه در زیر سطح شکنجه‌شده آیو می‌گذرد نزدیک‌تر کرد.

اشلی دیویس، دانشمند سیاره‌شناسی در آزمایشگاه رانش جت ناسا که در مورد آیو تحقیق می‌کند، به Mashable گفت: «این خالص‌ترین شکل کشف است. “ما چیزهایی را می بینیم که قبلاً هرگز ندیده ایم.”

دیویس پژوهش جدید را رهبری کرد که در مجله علمی منتشر شد نجوم طبیعت.

آیو در آتشفشان های در حال فوران پوشیده شده است، زیرا به طور بی وقفه در یک طناب کشی بین اجسام مجاور قفل شده است. “این نه تنها بزرگترین سیاره منظومه شمسی است [Jupiter] برای همیشه از طریق گرانش آن را می کشد، اما خواهر و برادرهای گالیله ای آیو نیز همینطور هستند – اروپا و بزرگترین قمر منظومه شمسی، گانیمد” ناسا توضیح داد. “نتیجه این است که آیو به طور مداوم کشیده و فشرده می شود، اقدامات مربوط به ایجاد گدازه هایی است که از آتشفشان های متعدد آن فوران می کند.”

در تصویر زیر می‌توانید فعالیت شدید در هر دو قطب شمال و جنوب را که توسط ابزار تشخیص گرما JIRAM جونو شناسایی شده است، مشاهده کنید. تصاویر (الف) و (ب) نقاط داغ و آتشفشان‌ها را در منطقه قطب جنوب نشان می‌دهند که روی تصویری دقیق از آیو قرار گرفته‌اند. (ج) و (د) نقاط داغ و آتشفشان ها را در منطقه قطب شمال نشان می دهد.

محققان دریافتند آتشفشان‌های روی قطب‌ها کوچک‌تر از آتشفشان‌های موجود در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر هستند، اما واضح است که فعالیت‌های آتشفشانی پر جنب و جوشی در سراسر Io وجود دارد. دانشمندان ۲۶۶ نقطه داغ فعال پیدا کرده اند.

دیویس گفت: “ما اکنون می توانیم کل فیل را ببینیم.”

فضاپیمای ناسا آتشفشان های گریزان آیو را مشاهده می کند.  یک سوال بزرگ باقی می ماند.
لکه های قرمز، زرد و سفید مناطقی از گرما را نشان می دهد که از سطح آیو ساطع می شود. تصاویر (الف) و (ب) منطقه قطب جنوب را نشان می دهد. (ج) و (د) ناحیه قطب شمال را نشان می دهد.
اعتبار: ناسا / JPL-Caltech / SwRI / ASI / INAF / UArizona / LPL / جیسون پری
تصویری که نشان می‌دهد چگونه مدارهای اخیر جونو به دور مشتری، فضاپیما را به آیو نزدیک‌تر می‌کند.
اعتبار: NASA/JPL-Caltech/SwRI

با این حال، حتی با یک نمای کامل از آتشفشان‌های آیو، یک سوال زمین‌شناسی جالب باقی می‌ماند: آیا یک دریای عظیم جهانی از ماگما در زیر سطح آیو می‌چرخد؟ یا شاید گدازه هایی که بر روی ماه می ریزند عمدتاً توسط فرآیندی شبیه به زمین ایجاد می شود که به موجب آن مقدار زیادی جریان گرما در زیر پوسته سخت (در گوشته بالایی) ایجاد می شود که در نهایت باعث ایجاد مناطقی می شود که ماگما فوران می کند. روی سطح؟

دیویس خاطرنشان کرد: این سوال بزرگ است.

به زودی، ناسا و سایر محققان Io ممکن است پاسخ های بیشتری دریافت کنند. در پایان سال ۲۰۲۳، فضاپیمای جونو بیش از هر ماموریت قبلی به آیو نزدیک‌تر خواهد شد و در فاصله ۹۳۰ مایلی یا ۱۵۰۰ کیلومتری از ماه جوین قرار خواهد گرفت. این کاملاً نزدیک است: تلسکوپ هابل فقط در حدود ۳۳۲ مایلی بالای زمین می چرخد. اگر ابزارهای جونو به خوبی کار کنند، فضاپیما ممکن است تصاویری نفیس از آیو را به تصویر بکشد، یک عکس فوری از فعالیت در فعال ترین جهان از نظر آتشفشانی در ما. منظومه شمسی.

ما اکنون می توانیم کل فیل را ببینیم.

این امکان وجود دارد که دریاچه های گدازه را ببینیم. یا گدازه ای که از آتشفشان ها جاری می شود.

بیشتر می خواهید علوم پایه و اخبار فنی مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود؟ ثبت نام برای خبرنامه سرعت نور Mashable امروز.

اما این فضاپیما در چنین گذرهای نزدیک در محیط های خشن سفر خواهد کرد، جایی که در معرض سطوح بسیار بالایی از تشعشعات قرار می گیرد – نوعی که می تواند به سازهای جونو آسیب برساند. در سال ۲۰۲۲، الف سنبله تشعشع در طی یک پرواز Io باعث از بین رفتن برخی از تصاویر شد.

دیویس گفت: “من مجذوب این مکان هستم. این مکان ذهن من را منفجر می کند.” “شما انگشتانتان را روی هم بگذارید که همه چیز کار کند.”

موضوعات
ناسا


منبع: https://mashable.com/article/io-volcanoes-jupiter-nasa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *