فناوری ۲ نانومتری TSMC می‌تواند قیمت محصولات هوش مصنوعی را افزایش دهد

با نزدیک‌شدن به پایان سال ۲۰۲۳، «شرکت تولید نیمه‌هادی تایوانی» (TSMC) خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده می‌کند. تحلیلگران می‌گویند این افزاش قیمت احتمالی می‌تواند روی بازار هوش مصنوعی و تولید محصولات مبتنی بر این فناوری تأثیرگذار باشد.

پیشرفته‌ترین فرایند شرکت TSMC در تولید انبوه تراشه‌ها، به فناوری نیمه‌هادی ۳ نانومتری مربوط می‌شود. براساس گزارش جدید منتشرشده در رسانه‌های تایوانی، در سال جدید میلادی قیمت ویفرهای ۲ نانومتری و ۳ نانومتری افزایش پیدا خواهند کرد.

بازارها معمولاً برای فصل تعطیلات ۲۰۲۳ بسته هستند و تحلیلگران گزارش می‌دهند که افزایش هزینه‌های احتمالی می‌تواند بر حاشیه‌ سود شرکت‌هایی همچون اپل برای تولید دستگاه‌های بالارده و پایین‌رده تأثیرگذار باشد. به‌گفته تحلیلگران، ویفر ۲ نانومتری TSMC می‌تواند تا ۳۰۰ هزار دلار در هر قطعه قیمت داشته باشد.

فناوری ۲ نانومتری TSMC می‌تواند قیمت محصولات هوش مصنوعی را افزایش دهد

افزایش قیمت ویفرهای TSMC در سال جدید چه تأثیری روی بازار دارد؟

گزارش منتشرشده نشان می‌دهد هزینه ویفر از سال ۲۰۲۲ برای تراشه‌های ۳ نانومتری افزایش پیدا کرده است. فرایند تولید ۳ نانومتری، پیشرفته‌ترین فرایند تولید در جهان است و وقتی صحبت از TSMC به میان می‌آید، بخش عمده‌ای از آخرین محصولات مرتبط با آن به اپل مربوط می‌شود. در سال ۲۰۲۲، گزارشی از DigiTimes منتشر شد که ویفرهای ۳ نانومتری TSMC تقریباً ۲۰ هزار دلار قیمت دارند و در ادامه گفته شد که هزینه هر ویفر می‌تواند تا حدود ۲۵ هزار دلار افزایش یا به کمتر از ۲۰ هزار دلار کاهش پیدا کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشترین تأثیر جهش ۵۰ درصدی قیمت در محصولات ۲ نانومتری، روی محصولات اپل دیده خواهد شد. در این بین باید در نظر داشت که شرکت‌هایی مانند AMD و NVIDIA نیز با موج کاهش بودجه روبه‌رو هستند. شرکت انویدیا در حال حاضر تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌فروشد.

شایعات تاییدنشده حاکی از آن است که پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی انویدیا از فرایند ۳ نانومتری استفاده خواهند کرد و بار هزینه‌های بالای تراشه را برای اولین موج تولید ۲ نانومتری بر دوش اپل خواهند گذاشت.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/tsmcs-soaring-2-nanometer-costs-can-affect-budding-market-for-a-i-chips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *