قانون مور سرعت کمتری پیدا کرده،‌ اما هنوز زنده است

قانون مور که به نام «رابرت مور»، مؤسس اینتل نامگذاری شده است، می‌گوید تعداد ترانزیستورهای موجود در یک تراشه، هر دو سال یک‌بار دو برابر می‌شود. حالا مدیرعامل فعلی اینتل می‌گوید این روند تغییر کرده است و تعداد ترانزیستورها به‌جای هر دو سال، با آهنگ هر سه سال یک‌بار، دو برابر می‌شود. این رویکرد خبر از کاهش سرعت قانون مور می‌دهد.

یکی از دلایل شهرت «پت گلسینگر» مدیرعامل اینتل، این است که وی از طرفداران سرسخت قانون مور است و همواره به این نکته اشاره کرده که قانون مور هنوز در حال اجرا است. اما ظاهراً وی نیز اخیراً نظر خود را تغییر داده و اعتراف کرده که سرعت پیشرفت صنعت نیمه‌رساناها کاهش یافته است.

مدیرعامل اینتل در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده که تعداد ترانزیستورها در حال حاضر، هر سه سال یک‌بار دو برابر می‌شوند. این بدان معنی است که به میزان قابل‌توجهی، سرعت قانون مور کاهش پیدا کرده است. در حالی‌که آهنگ افزایش تعداد ترانزیستورها دو ساله بوده است، اما حالا این وضعیت تغییر پیدا کرده است. البته گفتنی است که پت گلسینگر از دیدگاه‌های خود دست‌بردار نیست و در تلاش است با انجام راهبردهایی، با قانون مور اصلی همگام شود.

قانون مور سرعت کمتری پیدا کرده،‌ اما هنوز زنده است
Pat Gelsinger

قانون مور چه می‌گوید و چه تغییری پیدا کرده است؟

قانون مور که برای اولین‌بار توسط یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل اینتل، «گوردون مور»، در سال ۱۹۷۰ مطرح شد، می‌گوید که تعداد ترانزیستورها برای تراشه‌ها هر دو سال، دو برابر می‌شود. این موضوع به‌لطف افزایش تراکم و توانایی ایجاد تراشه‌ها امکان‌پذیر است. بااین‌حال، سرعت صنعت نیمه‌هادی‌ها تا حدودی از روند قانون مور در سال‌های اخیر عقب مانده است و بسیاری افراد ازجمله «جنسن هوانگ»، مدیر عامل انویدیا را بر آن داشته تا بگویند که قانون مور مرده است.

پت گلسینگر از زمانی که در سال ۲۰۲۱ سمت مدیرعاملی اینتل را برعهده گرفت، قاطعانه گفته بود که قانون مور زنده است. در واقع، او حتی گفته بود که اینتل می‌تواند حداقل تا سال ۲۰۳۱ از سرعت قانون مور پیشی بگیرد و قانون سوپر مور را مطرح کرد. اما حالا در سخنرانی اخیر خود، گلسینگر در مورد قانون مور صحبت‌های متفاوت و جدیدی را مطرح کرده است.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/semiconductors-intels-ceo-says-moores-law-is-slowing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *