قیمت اینترنت ایران افزایش می یابد و ترس از سانسور بیشتر نیز افزایش می یابد

قیمت اینترنت ایران افزایش می یابد و ترس از سانسور بیشتر نیز افزایش می یابد

ایرانی ها می توانند تا ۳۴ درصد بیشتر برای اینترنت در سال ۲۰۲۴ بپردازند زیرا ارائه دهندگان از دولت برای افزایش تعرفه های خود چراغ سبز دریافت می کنند.

بسیاری از مفسران که به‌عنوان اقدامی برای متعادل کردن سطوح بالای تورم تلقی می‌شوند، بیم دارند که نرخ‌های ارزان‌تر اینترنت می‌تواند مشکلات جاری سانسور آنلاین را تشدید کند و در عین حال شهروندان را از دسترسی به خدمات دیجیتال منصرف کند.

مقامات مدت‌هاست که تلاش می‌کنند اطلاعاتی را که کاربران می‌توانند و نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، به ویژه در زمان اعتراضات، کنترل کنند. در نتیجه ایرانیان به صورت دسته جمعی به سمت خدمات VPN به عنوان راهی برای دور زدن محدودیت ها به نظر می رسد نرخ های گران تر اینترنت راه دیگری برای محدود کردن فعالیت های آنلاین افراد باشد.

اینترنت محدود گران قیمت

لینا سورویلا، سخنگوی ارائه‌دهنده VPN: «در محیطی از ناآرامی‌های سیاسی و اعتراضات منظم، اینترنت قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه برای حفظ ارتباطات اجتماعی و مطلع ماندن بسیار مهم است و این مانع جدید برای اتصال به اینترنت را ویران‌تر می‌کند.» Surfsharkبه من گفت.

تهران به دلیل محدودیت شدید اینترنت – Surfshark – بدنام است تعداد ۵۵ مورد از سال ۲۰۱۵٫ اما این روند در پایان سال ۲۰۲۲ و پس از انتشار خبر مرگ یک زن ۲۲ ساله ایرانی در بازداشت پلیس اخلاق ایران به اتهام نقض قوانین سختگیرانه حجاب، به طور قابل توجهی تشدید شد.

به احتمال بسیار زیاد این افزایش تعرفه اینترنت تلاشی برای دور از دسترس کردن بسیاری از ایرانیان است

لینا سورویلا، سرفسجارک

مقامات با محدود کردن اتصالات اینترنتی و محدودیت دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ به عنوان وسیله ای برای ساکت کردن معترضان.

قطعی هفتگی اتصال به اینترنت نیز از آن زمان در نماز جمعه منطقه زاهدان به اجرا گذاشته شده است و ایران را با اختلاف زیادی تبدیل کرده است. بزرگترین عامل قطع اینترنت در سال ۲۰۲۳

در حالی که الف شبکه خصوصی مجازی (VPN) نمی تواند در دوره های خاموشی کامل اینترنت کمک کند، این ابزار بسیار مفیدی برای دسترسی به سیستم عامل های رسانه های اجتماعی محدود و سایر سایت های مسدود شده است. این آدرس IP کاربران را جعل می کند، در حالی که اتصالات اینترنتی را برای حفظ حریم خصوصی بهتر رمزگذاری می کند.

به زبان ساده، VPN‌ها محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت را بی‌اثر می‌سازند — و این چیزی است که به خوبی مورد قبول مقامات نیست.

قبلاً اشاره کردیم که چگونه فناوری به عنوان هر دو عمل می کند ظالم و رهایی بخش در ایران. افزایش قیمت اینترنت مطمئناً در دسته اول قرار می گیرد.

سورویلا در این باره گفت: “به احتمال زیاد این افزایش تعرفه اینترنت تلاشی برای دور از دسترس کردن دسترسی آنلاین برای بسیاری از ایرانیان است. Surfshark’s مطالعه شکاف اینترنتی نشان داده است که اینترنت در حال حاضر در کشورهای کم درآمد (از جمله ایران) مقرون به صرفه نیست. این افزایش قیمت تهدیدی برای تشدید این موضوع است.”

بدتر از همه، زیرساخت اینترنت ایران نیز یکی از بدترین زیرساخت ها در سراسر جهان محسوب می شود. انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی تفصیلی آن را دروضعیت بحرانیدولت حتی قبلاً برنامه‌هایی را برای ایجاد اینترنت ملی به اشتراک گذاشته است که همان چیزی است که چین با فایروال بزرگ بدنام خود دارد.

این بار نیز نگرانی‌هایی از سوی هیئت‌های سیاسی مطرح شد.

مانند ایران اینترنشنال گزارش دادوزیر سابق ارتباطات محمدجواد آذری جهرمی گفت: نتیجه افزایش قیمت ها ظاهراً مشخص است؛ پایان این مارپیچ منجر به تامین منافع اقتصادی شرکت های ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای و گسترش آن می شود. [political] شکاف بین مردم و حکومت».


منبع: https://www.techradar.com/computing/cyber-security/irans-internet-price-rises-and-so-does-the-fear-of-greater-censorship

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *