لایحه ایمنی آنلاین با وجود مخالفت شرکت‌های فناوری در بریتانیا قانون شد

لایحه ایمنی آنلاین (Online Safety Bill) بریتانیا که هدف آن تبدیل این کشور به «ایمن‌ترین مکان در جهان برای آنلاین‌بودن» است، رسماً تأییدیه پادشاهی را دریافت کرد و به قانون تبدیل شد. این قانون برای چندین سال در حال تدوین بوده است و تعهدات جدیدی را برای نحوه طراحی، عملکرد و مدیریت پلتفرم‌ها بر شرکت‌های فناوری تحمیل می‌کند.

براساس گزارش ورج، قانون ایمنی آنلاین به‌طور خاص پیرامون مقابله با آسیب‌هایی از جمله دسترسی افراد زیر سن قانونی به محتوای نامناسب، تبلیغات کلاهبرداری، اشتراک‌گذاری غیرقانونی دیپ‌فیک و انتشار مطالب مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان و تروریسم است.

لایحه ایمنی آنلاین با وجود مخالفت شرکت‌های فناوری در بریتانیا قانون شد

آفکام، رگولاتوری ارتباطات بریتانیا که مسئول اجرای این قانون است، در ۹ نوامبر (۱۸ آبان) جلسه‌ای درباره نحوه رسیدگی به محتوای غیرقانونی برگزار خواهد کرد. بنابراین هرچند شرکت‌های فناوری هنوز مجبور به اجرای این قانون نیستند اما عدم رعایت آن‌ها می‌تواند حداکثر جریمه نقدی ۱۸ میلیون پوندی (حدود ۲۲ میلیون دلار) یا ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی شرکت‌ها را به همراه داشته باشد.

قانون ایمنی آنلاین از همان ابتدای کار بحث‌برانگیز بوده است و از برنامه‌های پیام‌رسان گرفته تا بنیاد ویکی‌مدیا با آن مخالف بوده‌اند.

مخالفت سیگنال و واتس‌اپ با قانون ایمنی آنلاین

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان واتس‌اپ و سیگنال از جمله مخالفان این قانون هستند. آن‌ها با بندی از این قانون مخالفت دارند که به آفکام اجازه می‌دهد به اطلاعات ناشران محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان دسترسی داشته باشد، تعهدی که توانایی این شرکت‌ها در ارائه یک سیستم رمزگذاری‌شده را تضعیف می‌کند. همچنین ظاهراً سازندگان برنامه‌ها گزینه خروج از بریتانیا را به جای پذیرش قوانین در نظر دارند.

بنیاد ویکی‌مدیا نیز گفته است که تعهدات سختگیرانه این قانون برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب می‌تواند مشکلاتی را برای سرویسی مانند ویکی‌پدیا ایجاد کند که داده‌های بسیار کمی را از کاربران خود گردآوری می‌کند.

در همین حال، «ملانی داوز»، مدیرعامل آفکام با انتشار بیانیه‌ای به ورج، با این ایده که قانون مذکور می‌تواند این رگولاتور مخابراتی را به یک سانسورکننده تبدیل کند، مخالفت کرد. داوز گفت:

«قدرت جدید ما در مورد حذف محتوا نیست. وظیفه ما این است که با علت‌های اصلی آسیب مقابله کنیم. ما استانداردهای جدیدی را تعیین می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که سایت‌ها و برنامه‌ها از نظر طراحی ایمن‌تر هستند. مهمتر از همه، ما حقوق افراد برای حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان را به‌طور کامل در نظر خواهیم گرفت.»


منبع: https://digiato.com/internet-network/uk-online-safety-bill-law-passed-royal-assent-moderation-regulation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *