لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتری اینتل معرفی شد؛ هجوم همه‌جانبه تیم آبی به آینده

در سال ۲۰۲۱، زمانی که پت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل به اینتل برگشت، این شرکت استراتژی هیجان‌انگیز جدیدی تدوین کرد تا خاطرات بد را پشت سر بگذارد و پنج لیتوگرافی در چهار سال وارد خط تولید کند. اینتل گفت به‌لطف استراتژی جدیدش می‌تواند جایگاهی را که به رقیب اصلی خود یعنی TSMC باخته است، تا سال ۲۰۲۵ پس بگیرد. در آن سال قرار است شاهد لیتوگرافی Intel 18A باشیم که با لیتوگرافی سه نانومتری TSMC قابل قیاس است.

اینتل حالا می‌گوید که پس از ۱۸A قرار است شاهد لیتوگرافی فوق پیشرفته‌ی ۱۴A باشیم. تیم آبی جزئیات کاملی درباره‌ی ۱۴A ارائه نداده، اما گفته است که برای اولین بار در دنیا و قبل از هر شرکت دیگری قصد دارد سراغ استفاده از اسکنرهای ۳۸۰ میلیون دلاری جدید High-NA شرکت ASML برود. TSMC احتمالا تا سال ۲۰۳۰ و رونمایی لیتوگرافی یک نانومتری، سراغ High-NA نخواهد رفت. مشخص نیست که سامسونگ چه زمانی در مسیر اینتل قدم برمی‌دارد.

اینتل افزون‌بر رونمایی اولیه‌ی ۱۴A، از سبک جدیدی برای نام‌گذاری نسخه‌های تکامل‌یافته‌ی لیتوگرافی‌های Intel 3 و Intel 18A پرده‌برداری کرده است. این شرکت می‌خواهد نسخه‌های تکامل‌یافته را با سه حرف E و P و T مشخص کند. حرف E به افزایش قابلیت‌های لیتوگرافی اشاره دارد، منظور از P بهبود عملکرد است و در نهایت T روی فناوری پشته‌سازی سه‌بعدی متمرکز خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط

اینتل می‌گوید لیتوگرافی Intel 3 که برای تراشه‌های کلاس سرور نسل بعدی این شرکت استفاده می‌شود، تا قبل از پایان امسال با نسخه‌ی Intel 3T جایگزین خواهد شد. Intel 3E و در نهایت Intel 3P نیز از راه خواهند رسید. این یعنی اینتل قصد دارد حداقل تا دو سال دیگر لیتوگرافی Intel 3 را در خط تولید نگه دارد. Intel 18A صرفا یک نسخه‌ی تکامل‌یافته خواهد داشت: ۱۸A-P (که قبل از سال ۲۰۲۷ از راه خواهد رسید).

دررابطه‌با ۱۴A، نقشه‌ی راه اینتل نشان می‌دهد که نسخه‌ی ۱۴A-E در حول و حوش سال ۲۰۲۷ از راه می‌رسد. این شرکت هنوز هیچ جزئیاتی درباره‌ی تفاوت‌های ۱۴A-E و ۱۴A اعلام نکرده است.

رقبای اینتل با تمام توان در تلاشند که نودهای پردازشی بسیار پیشرفته بسازند. TSMC در آخرین نقشه‌ی راهش گفت لیتوگرافی سه نانومتری این شرکت قوی‌تر از Intel 18A عمل خواهد کرد. TSMC در بین سال‌های ۲۰۲۷ تا نهایتا ۲۰۳۰ سراغ لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتری خواهد رفت.


منبع: https://www.zoomit.ir/processor/417086-intel-roadmap-14a-node-official/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *