مأموریت ژاپن برای سفر به قمرهای مریخ احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ به تعویق می‌افتد

مأموریت جاه‌طلبانه ژاپن برای اکتشاف دو قمر کوچک مریخ ممکن است با تأخیر طولانی‌مدت مواجه شود. کاوشگر قمرهای مریخ آژانس هوافضای ژاپن قرار بود در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) با موشک H3 به فضا پرتاب شود. بااین‌حال به دلیل مشکلات این موشک، ممکن است این کاوش طبق برنامه پیش نرود و تا اواخر سال ۲۰۲۶ تأخیر بخورد.

براساس گزارش Kyodo News، قرار بود کاوشگر قمرهای مریخ یا MMX، با رسیدن به مدار سیاره سرخ در آگوست ۲۰۲۵ (مرداد ۱۴۰۴) و فرود بر روی «فوبوس»، بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین قمر مریخ، حداقل ۰٫۳۵ اونس (۱۰ گرم) از آن نمونه‌برداری کند. همچنین برنامه‌ریزی شده بود که نمونه‌برداری از قمر کوچک‌تر «دیموس» در سال ۲۰۲۹ انجام شود.

بااین‌حال، موشک H3 جدید آژانس ژاپن، که قرار بود MMX را پرتاب کند، در اولین پرواز خود شکست خورد. براساس گزارش‌ها، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد دومین راکت پرچمدار H3 را تا پایان مارس سال آینده میلادی (اسفند ۱۴۰۲) پرتاب کند. نتیجه این پرتاب تعیین خواهد کرد که آیا MMX می‌تواند طبق برنامه به سوی مریخ برود یا خیر.

مأموریت MMX برای کاوش قمرهای مریخ

مأموریت ژاپن برای سفر به قمرهای مریخ احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ به تعویق می‌افتد

براساس گزارش‌ها، مشکلات مختلف آژانش هوافضای ژاپن، باعث می‌شود مأموریت MMX تا اواخر سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد. برنامه‌ریزی مجدد این مأموریت نیز ممکن است چالش‌برانگیز باشد، زیرا تداخل برنامه‌ها می‌تواند دشواری‌های زیادی ایجاد کند.

این احتمال نیز وجود دارد که آژانس هوافضای ژاپن از پرتابگر دیگری مانند موشک فالکون اسپیس‌ایکس برای مأموریت MMX استفاده کند. هدف اصلی MMX، تعیین ساختار و تاریخ قمرهای فوبوس و دیموس است، اینکه آیا این دو قمر از سیارک‌ها یا قطعاتی تشکیل شده‌اند که در اثر برخورد عظیم با مریخ به‌هم پیوسته‌اند یا خیر. همچنین این مأموریت بینش جدیدی در مورد سرگذشت مریخ به دست خواهد آورد.

این مأموریت همچنین یک مریخ‌نورد کوچک را برای کاوش فوبوس که توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) و مرکز تحقیقات فضایی ملی فرانسه (CNES) توسعه یافته است، حمل خواهد کرد.


منبع: https://digiato.com/astronomy/japan-may-delay-mission-to-sample-mars-moons-until-2026

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *