ماموریت Aditya L1: رصدخانه خورشیدی هند شروع به کار کرد و شروع به جمع آوری داده های ارزشمند می کند

ماموریت Aditya L1: رصدخانه خورشیدی هند شروع به کار کرد و شروع به جمع آوری داده های ارزشمند می کند

رصدخانه خورشیدی هند، Aditya L1 در حال حاضر حتی قبل از رسیدن به مقصد خود، L1 یا Lagrange Point 1، دست به کار شده است.

سازمان تحقیقات فضایی هند یا ISRO اوایل امروز پستی را با به‌روزرسانی از دستگاه طیف‌سنج ذرات حرارتی و انرژی فوق‌العاده (STEPS) در X منتشر کرد. طبق ISRO، ابزار STEPS روی Aditya-L1 شروع به جمع آوری داده های علمی کرده است.

در یک یادداشت مطبوعاتی که ISRO منتشر کرد، آنها توضیح دادند که طیف‌سنج ذرات حرارتی و انرژی فوق‌العاده یا ابزار STEPS جزء مهمی از آزمایش ذرات باد خورشیدی Aditya (ASPEX) است.

ابزار STEPS در مجموع از شش حسگر تشکیل شده است که هر کدام در جهت‌های متفاوتی قرار دارند و برای اندازه‌گیری یون‌های فوق حرارتی و پرانرژی، از ۲۰ keV/nucleon تا ۵ MeV/nucleon، همراه با الکترون‌های بیش از ۱ MeV طراحی شده‌اند. این اندازه گیری ها با استفاده از طیف سنج ذرات کم و پرانرژی انجام می شود.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول گردش فضاپیما به دور زمین نقش حیاتی در قادر ساختن دانشمندان به تجزیه و تحلیل رفتار ذرات در مجاورت سیاره ما، به ویژه در حضور میدان مغناطیسی زمین، ایفا می‌کند.

فعال سازی STEPS در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در فاصله بیش از ۵۰۰۰۰ کیلومتر از زمین اتفاق افتاد. این فاصله برابر با بیش از هشت برابر شعاع زمین است که آن را به طور قابل توجهی فراتر از ناحیه کمربند تشعشعی زمین قرار می دهد. پس از تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی‌های بهداشتی ضروری برای این ابزار، فرآیند جمع‌آوری داده‌ها تا زمانی ادامه یافت که فضاپیما از فاصله ۵۰۰۰۰ کیلومتری زمین عبور کرد.

تمام واحدهای STEPS در حال حاضر با پارامترهای عادی کار می کنند. یک نمایش گرافیکی اندازه‌گیری‌ها را نشان می‌دهد و نوسانات محیط ذرات پرانرژی درون مگنتوسفر زمین را نشان می‌دهد که توسط یکی از واحدهای ابزار جمع‌آوری شده است.

این اندازه‌گیری‌های STEPS در طول مرحله کروز مأموریت Aditya-L1 همچنان که به سمت مقصد خود در نقطه خورشید-زمین L1 پیش می‌رود، ادامه خواهد داشت. زمانی که فضاپیما به مدار مورد نظر خود رسید، این اندازه گیری ها ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود داده‌های جمع‌آوری‌شده در اطراف L1 بینش‌های ارزشمندی در مورد منشاء، شتاب و ناهمسانگردی باد خورشیدی و پدیده‌های آب‌وهوای فضا ارائه دهد.

Aditya-L1 که در ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شد، هنوز با مقصد نهایی خود، نقطه L1 یا Lagagrange Point 1 فاصله زیادی دارد. ISRO محاسبه کرده است که Aditya L1 در حدود اواسط ژانویه به مقصد خواهد رسید. حدود ۱۲-۱۵ ژانویه. رصدخانه آدیتیا با رسیدن به نقطه L1، حدود ۱٫۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله خواهد داشت و در مداری به دور یک نقطه خاص خواهد چرخید.
از این نقطه، Aditya L1 دیدی بدون مانع از خورشید خواهد داشت و می‌تواند عکس‌ها و سایر داده‌ها را برای بررسی دینامیک جو فوقانی خورشید، به‌ویژه کروموسفر و تاج خورشید جمع‌آوری کند. این شامل بررسی فرآیندهای پشت گرمایش کرومسفری و کرونی، درک فیزیک پلاسمای یونیزه شده جزئی، بررسی محرک‌های خروج جرم تاجی (CMEs) و مطالعه شراره‌های خورشیدی است.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/aditya-l1-mission-indias-solar-observatory-gets-down-to-business-starts-collecting-valuable-data-13136872.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *