مانیتور بسیار عالی Spectrum 4K 144Hz Dough دارای ارتقای گوریلا گلس است – اما آیا ارزش ۲۰۰ دلار اضافی دارد؟

مانیتور بسیار عالی و در عین حال بحث برانگیز Dough’s Spectrum 4K 144Hz اکنون با روکش شیشه ای براق Gorilla Glass در دسترس است که علاوه بر گزینه مات پیش فرض که مانیتور با آن در سال ۲۰۲۱ و نسخه براق که سال گذشته معرفی شد.

تنها مشکل؟ مدل گوریلا گلس هزینه زیادی دارد ۷۹۹ دلار در BH Photo Videoبه طور قابل توجهی بیشتر از ۵۹۹ دلار مات و ۶۹۹ دلار براق نسخه ها با این قیمت، در واقع گران‌تر از تلویزیون‌های OLED 42 اینچی تخفیف‌خورده و در همان استراتوسفر است. نمایشگرهای QD-OLED آینده که در نرخ به روز رسانی و ویژگی ها از آن پیشی می گیرد. آیا این امتیاز برای تجربه بصری بی نظیری که گوریلا گلس براق وعده داده است ارزش آن را دارد یا در بازار پرجمعیت و رقابتی مانیتور HDMI 2.1 زیاد است؟

برای اینکه بفهمم، نسخه گوریلا گلس اسپکتروم را آزمایش کرده‌ام و آن را در مقایسه مستقیم و کنار هم با نسخه استاندارد مات قرار داده‌ام که ماه‌ها به‌عنوان مانیتور اصلی خود از آن استفاده می‌کردم و به‌عنوان یکی از آن‌ها توصیه می‌کردم. از بهترین مانیتورهای گیمینگ HDMI 2.1 در یوروگیمر در گذشته. از پیوندهای سریع زیر استفاده کنید یا برای بررسی کامل به ادامه مطلب بروید.

طیف خمیر گوریلا گلس در مقابل مات قالب گیری عملی

قبل از اینکه به برداشت ها بپردازیم، ارزش آن را دارد که به طور خلاصه توضیح دهیم که مانیتور پایه اسپکتروم چیست و چرا در وهله اول ارزش داشتن آن را دارد. به طور خلاصه، این یک مانیتور ۲۷ اینچی است که با رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ تا ۱۴۴ هرتز کار می کند، با سازگاری FreeSync/G-Sync و برخی از ویژگی های منحصر به فرد که بعدا به جزئیات خواهیم پرداخت. این مانیتور حول یک پنل LG Fast IPS ساخته شده است که وضوح حرکتی مانند TN را در بالای بازتولید رنگ و زوایای دید گسترده ای که صفحه نمایش های IPS به طور سنتی به آن معروف هستند، ارائه می دهد و آن را به یک انتخاب همه جانبه خوب تبدیل می کند.

مانیتورهای ۴K 144 هرتزی به انتخابی عالی برای رایانه‌های شخصی گیمینگ میان‌رده و رده بالا تبدیل شده‌اند، زیرا در بازی‌های با سرعت پایین‌تر از وضوح افزایش یافته بهره می‌برید، بدون ذکر متن واضح برای کار و مصرف آسان رسانه‌های ۴K، در حالی که تازه‌سازی بالا نرخ برای ژانرهای سریع و رقابتی مانند FPS ضروری است. همانطور که در اینجا یافت می شود، با پورت های HDMI 2.1، اینها همچنین صفحه نمایش های عالی برای بازی های ۴K 120 هرتزی در پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس هستند – با پشتیبانی از VRR و HDR (DisplayHDR 600).


مانیتور بسیار عالی Spectrum 4K 144Hz Dough دارای ارتقای گوریلا گلس است – اما آیا ارزش ۲۰۰ دلار اضافی دارد؟
این تصویر از وب‌سایت دوغ بر تفاوت‌های این سه مدل بیش از حد تأکید دارد، اما مطمئناً می‌توانید هر صفحه را به سرعت در زندگی واقعی شناسایی کنید. | اعتبار تصویر: خمیر

هنگام مشاهده دو مدل Spectrum در کنار یکدیگر، مدل Gorilla Glass میکند به طور قابل توجهی بهتر به نظر می رسند – رنگ ها زنده تر به نظر می رسند، کنتراست افزایش می یابد و فقط احساس می کنید که به یک صفحه نمایش بسیار پیشرفته نگاه می کنید. تنها نقطه مقایسه ای که در اینجا دارم صفحه نمایش های براق iMac سال گذشته است که نسبت به رقبای رایانه های شخصی خود غنی تر و با کیفیت تر به نظر می رسیدند. به نظر می رسد که این امر به ویژه در مورد HDR درگیر صادق است، با کنتراست کمی افزایش یافته مانیتور که یکی از معدود نقاط ضعف پنل Fast IPS مدرن را تقویت می کند.

جلوه‌های بصری شاداب در مضرات انعکاس‌های واضح‌تر و کمتر پراکنده قرار می‌گیرند. من نسبتاً خوب تنظیم شده‌ام تا از این موارد اجتناب کنم، بدون منبع نور روشن در اتاق و پنجره‌هایی که پشت مانیتورها قرار دارند، اما حتی نورهای پرتاب کننده رو به پایین چاپگر سه بعدی من هنگام استفاده از نسخه گوریلا گلس کمی قابل توجه بودند، چیزی که در مورد اصل مات اینطور نبود. با این حال، انعکاس ها در مقایسه با نسخه براق اصلی بهبود یافته اند، زیرا ارزش آن را دارد.

اگر به یک مانیتور براق علاقه مند هستید، به طور شگفت انگیزی گزینه های کمی با چنین پوششی وجود دارد که در اکثریت قریب به اتفاق مانیتورهای بازی موجود در بازار از مات استفاده می شود. با نگاه کردن به دو صفحه در کنار هم، می توانم بفهمم که چرا برخی از نظر دهندگان اینترنتی که در آن خوانده ام ساب ردیت را مانیتور می کند در یافتن جایگزین های براق وسواس دارند.

معیارهای طیف خمیر گوریلا گلس در مقابل مات

برای درک بهتر تفاوت این مانیتورها، آنها در شرایط یکسان با استفاده از نرم افزار Datacolor’s Spyder Monitor Quality Analyzer مورد آزمایش قرار گرفتند که تست های مختلفی را برای بازتولید رنگ، نقطه سفید، کنتراست و یکنواختی پنل انجام می دهد.

قبل از انجام آزمایشات، هر دو مانیتور ابتدا با رنگ سنج SpyderX Elite به ۱۲۰ نیت (مطابق با ۲۳/۱۰۰ در مدل براق و ۱۵/۱۰۰ روشنایی در مدل مات)، با استفاده از تنظیم گاما ۲٫۲ و حالت sRGB مانیتور کالیبره شدند. HDR غیرفعال شد، زیرا این رنگ سنج از آزمایش HDR پشتیبانی نمی کند.

جای تعجب نیست که برای مانیتورهایی که با استفاده از پنل LG Fast IPS ساخته شده اند و توسط همان شرکت تنظیم شده اند، نسخه های مات و گوریلا گلس نتایج بسیار مشابهی داشته اند. با این حال، هنوز هم می توان مشاهده کرد که تفاوت در پوشش منجر به کنتراست بالاتر برای مدل گوریلا گلس می شود. همچنین به نظر می‌رسد مانیتور گوریلا گلس، منحنی گاما ۲٫۲ را بهتر ردیابی می‌کند، علاوه بر این که دقت رنگ بهتری را نشان می‌دهد و حجم رنگی کمی بیشتر دارد. علاوه بر این، مدل مات یکنواختی رنگ پانل کمی بهتر داشت.

تست مت گوریلا گلس
طیف رنگ (sRGB) ۹۸% ۹۹%
طیف رنگ (AdobeRGB) ۷۳% ۷۴%
طیف رنگ (DCI P3) ۷۴% ۷۴%
گامای نمایشگر اندازه‌گیری شده (در تنظیمات OSD 2.2) ۲٫۳ ۲٫۲
محدوده کنتراست از ۰٪ تا ۱۰۰٪ روشنایی ۹۳۰:۱ تا ۱۱۱۰:۱ ۹۸۰:۱ تا ۱۱۶۰:۱
یکنواختی رنگ ΔE* در روشنایی ۵۰٪ ۱٫۸ ۲٫۱
تفاوت یکنواختی درخشندگی در روشنایی ۵۰٪ ۹% ۹%
دقت رنگ ΔE میانگین ۲٫۱۷ ۱٫۳۳
دقت رنگ Δ E حداکثر ۵٫۰۶ ۴٫۳۷
رتبه بندی مانیتور SpyderX ۴ ستاره ۴٫۵ ستاره

معیار رنگ مات در مقابل طیف شبانه روزی


معیار طیف مات در مقابل رنگ براق


معیار یکنواختی پنل مات در مقابل طیف براق


معیار یکنواختی پنل مات در مقابل طیف براق

چهار مقایسه معیار از آزمایش ما. مات (چپ) در مقابل گوریلا گلس براق (راست). | اعتبار تصویر: ریخته گری دیجیتال

ما انتظار داریم تغییرات جزئی در کیفیت پنل از واحدی به واحد دیگر ببینیم، بنابراین هیچ چیز در اینجا هیچ یک از مدل‌ها را رد نمی‌کند – اما به نظر می‌رسد که پوشش براق مزیت کوچکی را در چندین معیار کلیدی فراهم می‌کند، که دیدن آن خوب است و اولین نسخه را پشتیبان می‌کند. – برداشت دست

طیف خمیر گوریلا گلس و مات: ویژگی ها و جایگزین ها

اگر به یک مانیتور ۴K 144 هرتزی فکر می‌کنید و پنل ۲۷ اینچی Fast IPS جایی است که به جای (Mini LED) VA یا OLED جایگزین می‌شوید، پس طیف به طور کلی فریاد بدی نیست – و همچنین یک انتخاب هوشمندانه پنل که عملکرد تولید/مصرف محتوا و بازی خوبی را ارائه می‌کند، همچنین دارای برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد است، از جمله درگاه USB-C 100W Power Delivery که می‌تواند ویدیو، داده و شارژ لپ‌تاپ را از طریق یک کابل، عدد صحیح کامل، ارسال کند. مقیاس‌بندی برای منابع با وضوح پایین و تنظیمات اوردرایو کاملاً قابل تنظیم و درج قاب سیاه که توسط Blur Busters تنظیم شده است.

سایر عناصر لزوماً به خوبی پخته نیستند – زیبایی شناسی OSD کمی ضعیف است و روند به روز رسانی سیستم عامل کمی دشوار است – اما تجربه کلی استفاده از نسخه اصلی برای ماه ها و مدل جدید گوریلا گلس برای چند هفته وجود داشته است. عالی

مهم‌تر از همه، صفحه نمایش Fast IPS که در اینجا استفاده می‌شود، هیچ یک از جنبه‌های منفی بزرگی را که من با مانیتورهای VA تجربه کرده‌ام (مثلاً زمان پاسخ‌دهی ضعیف پیکسل) یا صفحه‌های OLED (مانند روشنایی بسیار محدود، محدودکننده‌های روشنایی آزاردهنده برای جلوگیری از سوختن و زیرپیکسل‌های عجیب و غریب، ندارد. ترتیبات ایجاد حاشیه متن در ویندوز). روشنایی کمی محدود است، درست است، و کنتراست در حدود ۱۱۰۰:۱ ایده آل نیست، اما تجربه HDR مناسبی را با رتبه DisplayHDR 600 دریافت می کنید و مانیتور برای انواع بازی ها، تولید محتوا مناسب است. حجم کار و بیشتر


مانیتور طیف خمیر 4k
این یک مانیتور هم ظاهر خوبی دارد – به خصوص با پایه (۱۰۰ دلار) ، اگرچه من فضای اضافی میز ارائه شده توسط بازوهای مانیتور را ترجیح می دهم. | اعتبار تصویر: خمیر / ریخته گری دیجیتال

با این حال، باید بگویم که مدل‌های براق معمولی مات یا ۱۰۰ دلاری گران‌تر، گزینه‌های باارزش‌تری هستند، با گزینه‌ی سطح بالای Gorilla Glass به اندازه کافی برای نشان دادن ارزش پولی خود – به خصوص با مجموعه‌ای از محصولات جدید هیجان‌انگیز، کار نمی‌کند. مانیتورهای معرفی شده در CES 2024.

همچنین شایان ذکر است که هیچ یک از قیمت‌های مانیتور ذکر شده شامل پایه نمی‌شود – برای من مناسب است، زیرا به هر حال از بازوهای مونیتو (ارزان) استفاده می‌کنم و بعد از یک میلیون سال دیگر به یک پایه باز نمی‌گردم – اما ارزش افزودن به ارزش شما را دارد. حساب دیفرانسیل و انتگرال بدون توجه به

بسته شدن

طیف خمیر با گوریلا گلس چشم انداز جذابی است. از یک طرف، این یک گزینه کاملاً بی نظیر است که صفحه نمایش های سریع IPS را که ما سال ها توصیه کرده بودیم به ارتفاعات جدیدی می برد و باید برای هر کسی که می خواهد یک صفحه نمایش سطح بالا بدون چالش های جایگزین های OLED یا VA داشته باشد، مناسب باشد.

از سوی دیگر، طیف استاندارد Eve براق مزایای مشابه بسیاری را با قیمت بسیار پایین‌تری ارائه می‌دهد – و اگر به صفحه‌نمایش براق اهمیتی نمی‌دهید، گزینه‌های ارزان‌تر صفحه‌نمایش مات ۴K 144 هرتزی از شرکت‌هایی مانند گیگابایت، ال جی، ایسر و بسیاری دیگر. هک، Samsung Odyssey G7 همان برگه مشخصات ۴K 144Hz HDMI 2.1 را برای فقط ۴۸۸ پوندو من مدل های دیگری را به قیمت ۳۵۰ پوند از مارک های کوچکتر مانند X= دیده ام.

از دیدگاه من، من علاقه مندم که بررسی های دیگر درباره این صفحه نمایش را به صورت زنده ببینم – به خصوص از کانال های بررسی مانیتور سخت افزاری مانند RTings یا TFTCentral که زمان، تجربه و تجهیزات لازم برای بررسی دقیق تر با تجزیه و تحلیل عینی جدید را دارند. پوشش. با این حال، بر اساس تجربه ذهنی و تحلیل عینی خودم، Spectrum با شیشه گوریلا به اندازه‌ای عمل می‌کند که آن را به یک انتخاب هیجان‌انگیز تبدیل کند – فقط به اندازه‌ای نیست که به آن توصیه واضحی نسبت به سایر مانیتورهای دارای قیمت مشابه یا پایین‌تر بدهد.

اگر مایلید تنظیمات خود را با صفحه جدید ارتقا دهید، ما فهرستی از آنها را داریم مانیتورهای بازی Digital Foundry تست و تایید شده است برای استفاده شما


منبع: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-doughs-excellent-spectrum-monitor-has-been-upgraded-with-gorilla-glass-but-is-it-worth-an-extra-200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *