مایکروسافت در سود بردن از هوش مصنوعی مولد از گوگل جلوتر است زیرا آلفابت با ابر مبارزه می کند

مایکروسافت در سود بردن از هوش مصنوعی مولد از گوگل جلوتر است زیرا آلفابت با ابر مبارزه می کند

در رقابت شدید برای سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی مولد، مایکروسافت از آلفابت جلوتر است و نگرانی ها را در مورد سهم گوگل در بازار رایانش ابری افزایش داده است. سرمایه گذاری های اولیه استراتژیک مایکروسافت در OpenAI و تمرکز بر مشتریان شرکت های بزرگ باعث موفقیت آن شده است، در حالی که آلفابت با خطر از دست دادن سهم بازار مواجه است.

افزایش هزینه‌های ابری کسب‌وکارها برای پیاده‌سازی ویژگی‌های هوش مصنوعی باعث بازگشت قابل توجهی در رشد پلتفرم Azure مایکروسافت در سه ماهه اول شد. این افزایش سهام مایکروسافت را در روز چهارشنبه ۳٫۶ درصد افزایش داد.

در مقابل، واحد ابری آلفابت به دلیل اتکای بیشتر به مشتریان کوچکتر، کاهش رشد تقریباً سه ساله خود را گزارش کرد که باعث کاهش ۶ درصدی سهام آلفابت شد.

استراتژی مایکروسافت برای کسب و کار ابری بر مشتریان شرکتی موجود خود متمرکز شده است که به طور گسترده از خدمات نرم افزاری آن استفاده می کنند. در مقابل، گوگل عمدتاً استارت آپ ها را هدف قرار داده است.

علی مقرابی، تحلیلگر مورنینگ استار، اظهار داشت: “تقاضا برای هوش مصنوعی باعث رشد مایکروسافت شد. مشتریان بزرگتر گوگل تقاضای مشابهی داشتند، اما این شرکت بیشتر در معرض استارت آپ هایی با رشد بالا است که اقدامات کنترلی سختگیرانه ای برای کنترل هزینه انجام داده اند.”

اگر آلفابت همچنان به از دست دادن سهم بازار خود ادامه دهد، به طور بالقوه می تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از بین ببرد و این نگرانی ها را نشان می دهد که تمرکز آن بر استارتاپ ها و عرضه کندتر خدمات هوش مصنوعی مانع پیشرفت فناوری می شود.

مایکروسافت با افزایش سهام خود حدود ۹۰ میلیارد دلار سرمایه بازار به دست خواهد آورد.

کریشنا چینتالاپالی، مدیر پورتفولیوی شرکت سرمایه‌گذاری پارناسوس، سرمایه‌گذار در آلفابت و مایکروسافت، اظهار داشت: «مایکروسافت از روابط نرم‌افزاری موجود خود استفاده می‌کند، در حالی که گوگل به‌عنوان یک رقیب وارد میدان می‌شود».

نتایج نشان می‌دهد که مشتریان سازمانی هزینه‌های ابری را هدایت می‌کنند، در حالی که مشاغل کوچکتر هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

استفاده قوی از هوش مصنوعی به افزایش ۳ درصدی کسب و کار ابری مایکروسافت در سه ماهه سپتامبر کمک کرد. مدیر عامل شرکت ساتیا نادلا فاش کرد که تقریباً ۴۰ درصد از شرکت‌های Fortune 500 از نسخه آزمایشی سرویس هوش مصنوعی «Copilot» خود استفاده می‌کنند که با فناوری OpenAI پشتیبانی می‌شود.

ماه آینده، مایکروسافت یک پیشنهاد ماهانه ۳۰ دلاری برای سرویس ۳۶۵ خود راه اندازی خواهد کرد که می تواند ایمیل های یک روز را در یک به روز رسانی سریع خلاصه کند. تحلیلگران پیش بینی می کنند که این امر پذیرش خدمات هوش مصنوعی مایکروسافت را بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر، آلفابت هوش مصنوعی را در محصولاتی مانند گوشی‌های پرچمدار پیکسل خود گنجانده است و اخیراً با ادغام هوش مصنوعی مولد در موتور جستجوی خود آزمایش کرده است.

“DA Davidson”، یک شرکت کارگزاری، خاطرنشان کرد: “بر خلاف بسیاری دیگر که داستان هوش مصنوعی خود را تبلیغ می کنند، مایکروسافت قادر است محصولات هوش مصنوعی معنی دار را به مشتریان خود ارائه دهد.”

حداقل ۱۹ کارگزاری اهداف قیمتی خود را برای این غول نرم افزاری افزایش داده اند و چشم انداز میانه را به ۴۰۰ دلار رسانده اند که ۱۶ درصد افزایش نسبت به قیمت سهام قبل از بازار ۳۴۲٫۷۸ دلار است.

بسیاری از تحلیلگران در مورد قدرت کسب و کار جستجوی اصلی آلفابت خوش بین هستند اما در مورد ضعف مداوم کسب و کار ابری ابراز نگرانی کرده اند.

تحلیلگران برنشتاین خاطرنشان کردند: «معلوم نیست که تلاش‌های بهینه‌سازی Google Cloud چقدر گسترده است و مشتریان چقدر در این سفر هستند، اما انتظار می‌رود که این بادهای مخالف حداقل برای چند فصل دیگر ادامه داشته باشد.»

پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به محرک رشد قابل توجه‌تری برای آلفابت تبدیل شود و پس از عرضه پیش‌بینی‌شده «جمینی»، مجموعه‌ای از مدل‌های زبان بزرگ، پیش‌بینی می‌شود.

ساندار پیچای، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: “نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده (برای جمینی) است.”

از نظر ارزش گذاری، مایکروسافت ۲۸٫۵ برابر تخمین سود ۱۲ ماهه خود در مقایسه با شرکت مادر گوگل ۲۴٫۹۳ معامله می کند.

(با نظر آژانس ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/microsoft-races-ahead-of-google-in-profiting-from-generative-ai-as-alphabet-struggles-with-cloud-13295802.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *