مبارزه اوکراین با اطلاعات نادرست در حال ایجاد یک بخش جدید استارتاپی است

وقتی سال گذشته نیروهای روسی به اوکراین سرازیر شدند، ارتشی از مبلغان آنها را تعقیب کردند. در عرض چند ساعت، رسانه های مورد حمایت کرملین گزارش دادند که رئیس جمهور زلنسکی از کشور فرار کرده است. هفته‌ها بعد، ویدیویی جعلی از تسلیم شدن زلنسکی در فضای مجازی پخش شد. اما تقریباً به محض اینکه آنها ظاهر شدند، دروغ ها رد شدند.

کمپین های دولتی اوکراینی ها را برای اطلاعات نادرست دیجیتالی آماده کرده بود. هنگامی که دیپ فیک خام ظاهر شد، این کلیپ به سرعت حذف شد، از پلتفرم های رسانه های اجتماعی حذف شد و توسط Zelenskyy در یک ویدیوی واقعی رد شد.

این حادثه به نمادی از جنگ اطلاعاتی گسترده تر تبدیل شد. تحلیلگران انتظار داشتند که تسلیحات تبلیغاتی روسیه ویرانی به بار آورد، اما اوکراین در حال آموختن خلع سلاح آنها بود. این درس‌ها اکنون بخش جدیدی را برای استارت‌آپ‌ها پرورش می‌دهند: ضد اطلاعات نادرست.

کارشناسان می ترسیدند دیپ فیک Zelenskyy صرفاً نوک کوه یخ باشد، اما کوه یخ هنوز ظاهر نشده است.

مانند بسیاری از جامعه اوکراین، کارگران فناوری این کشور جنبه هایی از اخلاق نظامی را پذیرفته اند. عده ای در آن ثبت نام کرده اند ارتش فناوری اطلاعات هکرهای داوطلب یا مهارت های خود را برای دفاع به کار می برند فن آوری ها. برخی دیگر به جنگ اطلاعاتی پیوسته اند.

در گروه اخیر زنانی هستند که بنیانگذارند داتالیون. این پروژه که مجموعه ای از داده ها و گردان است، بزرگترین پایگاه داده منبع باز و مستقل جهان از عکس و فیلم از جنگ را فراهم می کند. همه رسانه ها به عنوان رسمی، مورد اعتماد یا تایید نشده طبقه بندی می شوند. هدف این پلتفرم با حفظ و احراز هویت مطالب، رد روایت ها و تبلیغات نادرست است.

رهبر تیم جمع‌آوری داده‌های Dattalion، اولها لیکووا، یکی از اعضای اولیه تیم بود. او زمانی که جنگ به حومه شهر او کیف رسید، به آن پیوست.

لیکووا، ۲۵ ساله، در یک تماس ویدیویی به TNW گفت: «ما شروع به جمع‌آوری داده‌ها از منابع باز در اوکراین کردیم، زیرا در آن زمان هیچ خبرنگار بین‌المللی و مطبوعات بین‌المللی وجود نداشت. در اخبار، امکان دیدن واقعیت آنچه در اوکراین رخ می دهد وجود نداشت.»

لیکووا علاوه بر نقش خود در Dattalion، در مدیریت پروژه برای Luxoft اوکراین نیز کار می کند.

از زمانی که این پروژه در ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ تأسیس شد – تنها سه روز پس از شروع تهاجم تمام عیار – Dattalion در بیش از ۲۵۰ رسانه بین المللی از NBC News تا Time مورد استناد قرار گرفته است. با اضافه شدن یک سرویس اشتراک پولی، می توان از آن درآمدزایی کرد – چالشی سخت برای این بخش.

یک بخش در حال ظهور

ضد اطلاعات غلط، آهنربای آشکاری برای پول نقد مصرف کننده نیست. با این وجود، این بخش علاقه سرمایه گذاران غیرعادی را به خود جلب می کند.

دولت ها به ویژه حامیان مشتاق هستند. در ایالات متحده، بیش از یک میلیارد دلار از بودجه عمومی سالانه به مبارزه با اطلاعات نادرست اختصاص می یابد. وزارت امور خارجه گفت در سال ۲۰۱۸ در سراسر اقیانوس اطلس، کشورهای اروپایی در ابتکارات هدفمند سرمایه گذاری می کنند. برای مثال انگلستان، ایجاد شده یک “صندوق اخبار جعلی” برای اروپای شرقی، در حالی که اتحادیه اروپا دارد تامین مالی شده است پروژه های ضد اطلاعات نادرست مبتنی بر هوش مصنوعی.

فناوری بزرگ نیز در حال نوشتن چک های بزرگ است. از سال ۲۰۱۶، متا به تنهایی شخم زده است ۱۰۰ میلیون دلار به برنامه‌هایی که از تلاش‌های حقیقت‌سنجی حمایت می‌کنند. علاوه بر این رسانه های اجتماعی Giant برای استارت‌آپ‌ها در این فضا پول نقد ریخته است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت صرف کرد تا ۳۰ میلیون دلار برای خرید هوش مصنوعی بلومزبری مستقر در لندن، با هدف به کارگیری این خرید در برابر اخبار جعلی.

با این حال، هر غول فناوری مشتاق تأیید محتوا نیست. تحت رهبری ایلان ماسک، X (توئیتر سابق) تیم‌ها، سیاست‌ها و ویژگی‌های تعدیل را از بین برده است. این رویکرد توسط طرفداران ماسک – که خود را “مطلق آزادی بیان” معرفی می کند – تحسین شده است. سنبله های ایجاد شده در دروغ های موجود در برنامه

مارک‌ها که از جنجال‌ها نگران شده‌اند، دسته‌جمعی از پلتفرم فرار کرده‌اند. در ماه جولای، ماسک گفت که ایکس تقریباً نیمی از درآمد تبلیغاتی خود را از زمان خرید شرکت به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار در اکتبر گذشته از دست داده است.

طبق یک اتحادیه جدید مطالعه “برچیدن استانداردهای ایمنی توییتر” “دسترسی و نفوذ حساب های مورد حمایت کرملین” را افزایش داد. اعتبار: دانیل اوبرهاوس

در حالی که X با نگرانی های تبلیغ کنندگان دست و پنجه نرم می کند، موجی از شرکت های فناوری راه حل هایی را ارائه می دهند. بر اساس گزارش‌ها، در دو سال گذشته، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای استارت‌آپ‌هایی که با اطلاعات نادرست مقابله می‌کنند، هزینه شده است. داده های Crunchbase. دو نفر از آنها هر کدام بیش از ۱۰۰ میلیون دلار جمع آوری کرده اند: Primer مستقر در سانفرانسیسکو و ActiveFace تل آویو. هر دو شرکت ابزارهای هوش مصنوعی را توسعه می دهند که می تواند کمپین های اطلاعات نادرست را شناسایی کند.

استارت‌آپ‌های اوکراینی نیز شروع به جمع‌آوری بودجه کرده‌اند و نشانه‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌ها به زودی افزایش می‌یابد.

اوکراین بیش از ۱۰ سال است که یک مبارزه اطلاعاتی را آغاز کرده است.

در اتحادیه اروپا، شرکت های فناوری اکنون باید از قانون خدمات دیجیتال (DSA) پیروی کنند، که پلتفرم ها را ملزم به مقابله با اطلاعات نادرست می کند. اگر این کار را نکنند، تا ۶ درصد از درآمد جهانی سالانه خود را جریمه خواهند کرد.

تعهدات DSA X مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در ماه ژوئن، این شرکت اولین “تست استرس” الزامات نظارتی را دریافت کرد. پس از تمرین ساختگی، ماسک و مدیرعامل توییتر لیندا یاکارینو با کمیسر اتحادیه اروپا تیری برتون، که بر سیاست دیجیتال در این بلوک نظارت دارد، ملاقات کردند. برتون بر تهدیدی تاکید کرد که اوکراین به خوبی آن را به رسمیت می شناسد.

او گفت: «به الون ماسک و لیندا یاکارینو گفتم که توییتر باید در آماده شدن برای مقابله با محتوای غیرقانونی در اتحادیه اروپا بسیار کوشا باشد. مبارزه با اطلاعات نادرست، از جمله تبلیغات طرفدار روسیه، به ویژه در شرایطی که ما در حال ورود به دوره انتخابات در اروپا هستیم، یک منطقه مورد توجه خواهد بود.

تاریخچه مختصری از جنگ اطلاعات نادرست

از اوایل اتحاد جماهیر شوروی، روسیه پیشگام در عملیات نفوذ بوده است. مورخان خود کلمه “اطلاعات نادرست” را در نئولوژیسم روسی “dezinformatsiya” ردیابی کرده اند. برخی معتقدند که در دهه ۱۹۲۰، به عنوان نام دفتری که وظیفه فریب دشمنان و تأثیرگذاری بر افکار عمومی را بر عهده داشت، ظهور کرد.

Ion Mihai Pacepa فراری ادعا کرد که این اصطلاح توسط کسی ابداع نشده است ژوزف استالین. ظاهراً حاکم شوروی نامی فرانسوی برای القای ریشه غربی انتخاب کرد. با این حال، همه این داستان های منشا مورد مناقشه هستند. در دنیای فریب، حتی ریشه شناسی نیز مملو از نادرستی است.

چیزی که مورد بحث نیست، تخصص روسیه در این زمینه است. در دوران شوروی، سرویس‌های اطلاعاتی جعلیات، اخبار جعلی و گروه‌های جبهه را در یک کتاب بازی برای جنگ سیاسی ادغام کردند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استراتژی های قدیمی در ابزارهای جدید تعبیه شد. ترفندهای امروزی شامل مزارع ترول‌هایی است که از دیدگاه‌های کرملین حمایت می‌کنند، ارتش‌های ربات که الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی را دستکاری می‌کنند و سایت‌های خبری پروکسی که دروغ‌ها را تقویت می‌کنند.

اوکراین کاملاً با تاکتیک ها آشناست. این کشور به یک بستر آزمایشی برای جنگ اطلاعاتی روسیه تبدیل شده است که پایه های محکمی را برای بخش نوپای استارت آپی گذاشته است.

این یک اقدام پایدار است – اوکراین بیش از ۱۰ سال است که یک مبارزه اطلاعاتی علیه متجاوز روسیه به راه انداخته است. دنیس گورسکیمشاور سابق اطلاعات نخست وزیر اوکراین وزیر و یکی از بنیانگذاران NGO فناوری SocialBoostگفت TNW.

در طول این مدت، اوکراین مکانیسم کار مشترک بخش‌های مختلف را تشکیل داد که همه با هم به دفع حملات دشمن و محافظت از فضای اطلاعات کمک می‌کنند.

در SocialBoost، Gursky فناوری مدنی و داده‌های دولتی باز را توسعه می‌دهد. اعتبار: دنیس گورسکی

گورسکی یک نیروی محرکه در پس ظهور اوکراین است صنعت ضد اطلاعات نادرست در ژانویه، او سازماندهی شد هکاتون ۱۹۹۱: رسانه، که به دنبال راه حل های دیجیتالی برای چالش های امنیت اطلاعات بود. یکی از معیارهای داوری پتانسیل تجاری بود.

پاسخ ها از جنایات جنگی متفاوت بود ردیاب ها و مسدود کننده های محتوا برای مانیتورهای اخبار و ابزارهای تأیید. برای کسب درآمد از مفاهیم خود، تیم ها مجموعه ای از طرح های تجاری را ارائه کردند.

رسانه اییک برنامه افزودنی مرورگر که محتوا و چک های نویسنده را به اخبار آنلاین اضافه می کند، قصد دارد برای ویژگی های برتر، مانند هشدارها و خلاصه مقالات گسترده، پول پرداخت کند.

OffZMIبرنامه ای که از اطلاعات قابل اعتماد محافظت می کند رسانه جنجالی اوکراینی قانون، به درآمدهای ناشی از تبلیغات، اشتراک ها و مشارکت سازمان های غیردولتی چشم دوخته است. MindMap که ترجمه پرسش و پاسخ گزارش های خبری انگلیسی زبان را ارائه می دهد، یک مدل عضویت لایه ای را پیش بینی می کند.

سپس وجود دارد باز نشده، که برنده هکاتون شد. این شرکت پلتفرمی ساخته است که یک مفهوم در حال تکامل را هدف قرار می دهد در زمینه: رفتار غیراصیل هماهنگ (CIB).

«مشکل آنقدر بزرگ است که بتوان آن را حل کرد.

اصطلاحی که رایج شده است توسط فیس بوک، CIB شامل چندین حساب جعلی است که برای دستکاری افراد برای اهداف سیاسی یا مالی همکاری می کنند. برای تشخیص این رفتار، مدل‌های هوش مصنوعی Osavul شاخص‌هایی از جمله وابستگی حساب‌ها، الگوهای زمان ارسال، دخالت رسانه‌های دولتی و همگام‌سازی محتوا را شناسایی می‌کنند.

یکی از اجزای کلیدی سیستم یک رویکرد چند پلتفرمی است. این امکان را به Osavu می دهد تا CIB را در شبکه های اجتماعی مختلف، رسانه های آنلاین و برنامه های پیام رسان ردیابی کند. بنابراین، می‌توان یک کمپین را از تلگرام تا X و سپس در گزارش‌های خبری دنبال کرد.

یکی از این کمپین ها ادعا کرد که ناتو خون آلوده به اوکراین اهدا کرده است. در مرکز تئوری توطئه یک سند جعلی وجود داشت که ظاهراً این ادعا را ثابت می کرد.

به گفته اوساول، CIB قبل از شتاب گرفتن کمپین شناسایی شد. سپس سازمان‌های دولتی اوکراین از این یافته‌ها برای رد این ادعا استفاده کردند.

دیمیترو بیلش (سمت چپ) و دمیترو پلشاکوف اوساول را در فوریه تأسیس کردند.

موسسات اوکراینی در طول جنگ به Osavul دسترسی رایگان خواهند داشت، اما این شرکت یک محصول SaaS را نیز توسعه داده است. این نرم افزار مشاغلی را هدف قرار می دهد که در برابر کمپین های اطلاعات نادرست آسیب پذیر هستند، مانند شرکت های داروسازی. بنیانگذاران Osavul، Dmytro Bilash و Dmitry Pleshakov، آن را با محصولات امنیتی سایبری معمولی مقایسه می کنند.

بلاش و پلشاکوف از طریق ایمیل به TNW گفتند، به همان شیوه ای که سازمان ها از خود در برابر بدافزار یا فیشینگ محافظت می کنند، باید از خود در برابر اطلاعات نادرست محافظت کنند. “مشکل به اندازه کافی بزرگ است که بتوان آن را حل کرد و نیاز به تامین کنندگان محصولات نرم افزاری مانند Osavul وجود دارد.”

با قابلیت‌های چند زبانه و زیرساخت برای ادغام منابع داده جدید، این پلتفرم در مقیاس ساخته شده است. بلاش و پلشاکوف گفتند: “بودجه های امنیت اطلاعات در حال رشد است، بنابراین ما شاهد یک فرصت تجاری بزرگ در این زمینه هستیم.”

سرمایه گذاری اولیه نشان می دهد که طرح آنها نویدبخش است. در ماه مه، Osavul یک میلیون دلار در یک دور مالی به رهبری SMRK، یک شرکت VC اوکراین، جمع آوری کرد. پول نقد حرکت به بازار بین المللی را تامین مالی می کند.

آن بازار می تواند برای توسعه آماده باشد. یک ۲۰۱۹ مطالعه توسط شرکت امنیت سایبری CHEQ و دانشگاه بالتیمور برآورد کردند که اخبار جعلی هر سال حدود ۷۸ میلیارد دلار (۷۲ میلیارد یورو) برای اقتصاد جهانی هزینه دارد.

اخبار جعلی می تواند باعث نوسانات شدید بازار سهام شود. اعتبار: CHEQ

به گفته محققان، حدود نیمی از این رقم ناشی از زیان بازار سهام است. آنها یک مثال چشمگیر از سال ۲۰۱۷ را ذکر می کنند. در دسامبر آن سال، ABC News به اشتباه گزارش داد که دونالد ترامپ به مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق خود دستور داده است که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با مقامات روسیه تماس بگیرد. پس از این ماجرا، شاخص S&P 500 برای مدت کوتاهی ۳۸ واحد کاهش یافت و سرمایه گذاران را حدود ۳۴۱ میلیارد دلار از دست داد.

ABC این ادعا را پس از بسته شدن بازارها پس نگرفت. در آن زمان، زیان به “فقط” ۵۱ میلیارد دلار (۴۷ میلیارد یورو) در روز کاهش یافت.

فراتر از بازار سهام، این مطالعه تخمین زد که اطلاعات نادرست مالی در ایالات متحده هر سال ۱۷ میلیارد دلار (۱۵٫۹ میلیارد یورو) برای شرکت ها هزینه دارد. در همین حال، اطلاعات نادرست بهداشتی باعث ضرر سالانه حدود ۹ میلیارد دلار (۸٫۴ میلیارد یورو) می شود. محققان گفتند تمام تخمین های آنها محافظه کارانه بود.

یک تجارت تفرقه انگیز

علیرغم خطراتی که برای شرکت ها وجود دارد، بخش ضد اطلاعات نادرست همچنان به حمایت دولت وابسته است. این پایه هم حمایت و هم ضعف ایجاد می کند.

گورکسی، برگزارکننده هکاتون به TNW گفت: «ایالت می‌تواند یک استراتژی بلندمدت در مبارزه با تهدیدات ترکیبی داشته باشد، زیرا سازمان‌های تجاری و عمومی از ثبات نهادی که نهادهای دولتی دارند، برخوردار نیستند». اما مبارزه با اطلاعات نادرست تنها با همکاری سایر بخش‌های خصوصی و سوم امکان‌پذیر است که در واقع بیشترین تجربه و ابزار را در این راستا دارند.»

پیوندهای دولتی همچنین یک نگرانی غالب در مورد ضد اطلاعات نادرست است. در خارج از اوکراین، سیاستمداران به سوء استفاده از این موضوع برای سرکوب مخالفان و کنترل روایت ها متهم شده اند.

در بریتانیا، مبارزان یافت که واحدهای ضد اخبار جعلی دولت، شهروندان، شخصیت‌های عمومی و رسانه‌ها را صرفاً به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولتی زیر نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، طبق گزارش ها، این واحدها سانسور محتوای قانونی را در رسانه های اجتماعی تسهیل کردند.

کارولین لوکاس، اولین نماینده حزب سبزها، به دلیل انتقاد از واکنش دولت به همه‌گیری، در یک گزارش اطلاعات نادرست گنجانده شد. اعتبار: پاتریک دوس

منتقدان نیز از سوی شرکت های فناوری که به عنوان داوران حقیقت عمل می کنند، ناآرام شده اند. اما اکنون نگرانی های متناقضی در مورد عقب نشینی سیلیکون ولی از این نقش ها وجود دارد.

X، Meta، و YouTube همه اخیراً ساخته شده اند متهم کاهش تلاش ها برای مقابله با اطلاعات نادرست در شرایط سخت اقتصادی، به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری‌ها از فهرست اولویت‌ها پایین آمده‌اند. این مانع دیگری برای استارت آپ های نوپا اوکراین ایجاد می کند: دسترسی به سرمایه.

با این وجود، زمینه هایی برای خوش بینی وجود دارد. اوکراین دارای استخر عمیقی از استعدادهای فناوری، استارتاپ‌های انعطاف‌پذیر، تجربه منحصربه‌فرد در مبارزه با تبلیغات، و حمایت قوی از سوی متحدان بین‌المللی است. خودی های بخش معتقدند این ترکیب یک سکوی پرتاب قدرتمند برای استارت آپ ها است.

نینا کولچویچ، محقق اطلاعات نادرست و بنیانگذار ارتش روابط عمومی اوکراین، انتظار دارد که کشورش از این مزایا برخوردار شود. او تصور می کند که صنعت کلبه تبدیل به یک نیروگاه جهانی شود.

او گفت: «اوکراین می‌تواند مرکز فناوری اطلاعات اروپا در ایجاد فناوری‌هایی برای رفع تبلیغات و انتشار اطلاعات نادرست باشد».

در اقتصاد ویران شده از جنگ، پتانسیل تجاری ضد اطلاعات نادرست یک جاذبه قدرتمند است. اما این یک انگیزه حاشیه ای برای بسیاری از اوکراینی ها در این بخش است. اولها لیکووا، سرپرست جمع آوری داده ها در Dattalion، تمرکز جداگانه ای دارد: افشای حقیقت در مورد جنگ روسیه.

او گفت: البته ما امیدواریم که اوکراین برنده شود. اما در هر صورت، بازنویسی تاریخ دشوارتر خواهد بود – زیرا ما مدرک آن را داریم.


منبع: https://thenextweb.com/news/ukraine-anti-disinformation-industry-startups

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *