محققان ردپای کربن تولید تصاویر هوش مصنوعی را کمیت می کنند

محققین در راه اندازی هوش مصنوعی صورت در آغوش گرفته با دانشگاه کارنگی ملون همکاری کرد و آن را کشف کرد تولید یک تصویر با استفاده از هوش مصنوعی، چه برای ایجاد تصاویر استوک یا عکس های شناسنامه واقعی، دارای ردپای کربنی معادل شارژ گوشی هوشمند است. با این حال، محققان متوجه می شوند که متن تولید می شود، خواه برای ایجاد یک مکالمه با چت بات یا پاک کردن یک مقاله، به انرژی بسیار کمتری نسبت به تولید عکس نیاز دارد. محققان کمیت می کنند که نوشتار تولید شده توسط هوش مصنوعی به اندازه شارژ یک تلفن هوشمند تنها تا ۱۶ درصد از شارژ کامل انرژی مصرف می کند.

این مطالعه فقط تولید تصویر و متن توسط برنامه‌های یادگیری ماشین را بررسی نکرد. محققان در مجموع ۱۳ کار، از خلاصه سازی تا طبقه بندی متن را بررسی کردند و میزان دی اکسید کربن تولید شده در هر ۱۰۰۰ گرم را اندازه گیری کردند. به منظور عادلانه نگه داشتن مطالعه و تنوع مجموعه داده ها، محققان گفتند که آزمایش ها را بر روی ۸۸ مدل مختلف با استفاده از ۳۰ مجموعه داده انجام دادند. برای هر کار، محققان ۱۰۰۰ فرمان را در حین جمع‌آوری «کد کربن» برای اندازه‌گیری انرژی مصرف‌شده و کربن ساطع شده در طول تبادل انجام دادند.

نمودار از مطالعه
صورت در آغوش گرفته/کارنگی ملون

این یافته‌ها نشان می‌دهد که انرژی‌برترین وظایف آن‌هایی هستند که از یک مدل هوش مصنوعی می‌خواهند محتوای جدیدی تولید کند، خواه تولید متن، خلاصه‌سازی، شرح تصویر یا تولید تصویر باشد. تولید تصویر از نظر میزان انتشار در بالاترین رتبه قرار گرفت و طبقه بندی متن به عنوان کم مصرف ترین کار طبقه بندی شد.

محققان از دانشمندان و متخصصان یادگیری ماشینی می‌خواهند که «شفافیت را در مورد ماهیت و تأثیرات مدل‌های خود تمرین کنند تا درک بهتری از تأثیرات زیست‌محیطی خود داشته باشند». در حالی که مصرف انرژی مرتبط با شارژ یک گوشی هوشمند به ازای هر تصویر AI تولید شده ممکن است وحشتناک به نظر نرسد، با توجه به محبوبیت و محبوبیت مدل های هوش مصنوعی، حجم انتشار به راحتی می تواند افزایش یابد. به عنوان مثال ChatGPT را در نظر بگیرید – نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که در اوج خود، ربات چت OpenAI بیش از ۱۰ میلیون کاربر در روز داشت و ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه امروز.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/researchers-quantify-the-carbon-footprint-of-generating-ai-images-173538174.html?src=rss منتشر شد


منبع: https://www.engadget.com/researchers-quantify-the-carbon-footprint-of-generating-ai-images-173538174.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *