مراقب باشید، همه دستگاه‌های ویندوز و مک احتمالاً در معرض خطر هستند – نقص امنیتی خطرناک اپرا می‌تواند به هکرها اجازه دهد هر فایلی را که می‌خواهند اجرا کنند.

Opera، محبوب مبتنی بر کروم مرورگریک آسیب‌پذیری وجود دارد که به هکرها اجازه می‌دهد تقریباً هر فایلی را در هر دو سیستم عامل ویندوز و macOS نصب کنند.

این آسیب‌پذیری توسط محققان امنیت سایبری از آزمایشگاه‌های Guardio کشف شد که توسعه‌دهندگان مرورگر را مطلع کردند و به بستن سوراخ کمک کردند.

در نوشته فنی خود، آزمایشگاه های Guardio توضیح داد که این نقص از ویژگی تعبیه شده در مرورگر به نام My Flow ناشی شده است. این یک ویژگی است که بر روی یک افزونه مرورگر به نام Opera Touch Background ساخته شده است که به همراه مرورگر از قبل نصب شده است و از نظر فنی قابل حذف نیست.

سوء استفاده از صفحه فرود

My Flow به کاربران امکان می دهد یادداشت برداری کنند و فایل ها را بین نسخه های دسکتاپ و موبایل مرورگر به اشتراک بگذارند. گرایشی در میان توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد یک انتقال یکپارچه بین راه حل های دسکتاپ و موبایل برای کار و بازی انجام دهند. اما در این مورد، این ویژگی به قیمت امنیت تمام شد.

محققان توضیح می‌دهند: «اینترفیس چت‌مانند یک پیوند «OPEN» را به هر پیامی با یک فایل پیوست اضافه می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که فوراً فایل را از رابط وب اجرا کنند. “این نشان می دهد که زمینه صفحه وب می تواند به نوعی با یک API سیستم تعامل داشته باشد و یک فایل را از سیستم فایل، خارج از محدوده معمول مرورگر، بدون جعبه ایمنی، بدون محدودیت اجرا کند.”

دومین عامل مهم این واقعیت است که صفحات وب خاص، دیگر و همچنین برنامه های افزودنی می توانند به My Flow متصل شوند. هنگامی که محققان آزمایشگاه Guardio یک نسخه “فراموش شده” از صفحه فرود My Flow را در دامنه web.flow.opera.com یافتند، ظاهراً به طلا دست یافتند.

“صفحه به خودی خود کاملاً شبیه به صفحه فعلی در حال تولید است، اما تغییرات در زیر سرپوش نهفته است: نه تنها این صفحه فاقد صفحه است. [content security policy] متا تگ، اما همچنین دارای یک تگ اسکریپت است که یک فایل جاوا اسکریپت را بدون بررسی یکپارچگی فرا می خواند.

این دقیقاً همان چیزی است که یک مهاجم به آن نیاز دارد – یک دارایی ناامن، فراموش شده، آسیب پذیر در برابر تزریق کد، و مهمتر از همه، دسترسی به API بومی مرورگر (بسیار) با مجوز بالا.”

در نتیجه، یک عامل تهدید می‌تواند افزونه‌ای ایجاد کند که جعل دستگاه تلفن همراهی باشد که رایانه قربانی می‌تواند به آن متصل شود. سپس، آنها می توانند یک کد مخرب رمزگذاری شده را از طریق فایل جاوا اسکریپت اصلاح شده رها کنند و از کاربر بخواهند آن را به سادگی با کلیک کردن در هر نقطه از صفحه اجرا کند.

از طریق TheHackerNews

بیشتر از TechRadar Pro


منبع: https://www.techradar.com/pro/security/beware-all-windows-and-mac-devices-possibly-at-risk-dangerous-opera-security-flaw-could-have-allowed-hackers-to-run-any-file-they-want

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *