مراقب پشتت باش، تسلا. EX30 ولوو به تازگی قیمت خودروهای الکتریکی را افزایش داده است

خودروسازان به سرعت می گویند که خودروهای برقی آینده هستند، اما بیشتر آنها اینطور عمل نمی کنند. در تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به نادیده گرفتن مشکلات در زیرساخت های شارژ، صرفه جویی در سرمایه گذاری های عمده در تولید باتری در سریع ترین زمان ممکن، و شاید تکرار بخشی از جادوی تسلا، خودروسازان بر عملکرد و ترفندهای فناوری به جای آنچه که واقعاً مهم است تأکید کرده اند. ماشین هایی که مردم می توانند بخرند با این حال، تغییر و از یک منبع غیرمنتظره در راه است.

ولوو به خاطر ایمنی و طراحی معقول سوئدی و نه ارزشی شهرت دارد. اما ولوو EX30 2025 از نظر قیمت خودروهای برقی برندهای اصلی مانند هیوندای، کیا و فولکس واگن را بدون لطمه‌ای به محدوده، ویژگی‌ها یا سبک، کاهش می‌دهد. قیمت از ۳۶,۲۴۵ دلار برای مدل پایه تک موتوری با محدوده هسته‌ای گسترده شروع می‌شود، و حتی قیمت حداکثر ۴۷,۸۹۵ دلاری برای یک موتور دوقلو با عملکرد فوق‌العاده، در مقایسه با ارتفاعات استراتوسفری که برخی از قیمت‌های خودروهای برقی می‌توانند به آن برسند، ارزان به نظر می‌رسد.

این تاکید بر مقرون به صرفه بودن می تواند EX30 را زمانی که تابستان آینده به نمایندگی ها در ایالات متحده برسد، تبدیل به یک تغییر دهنده بازی کند. اما برای تأثیر واقعی، EX30 باید چیزی بیش از یک ولوو ارزان‌تر باشد. باید ماشین خوبی باشه

طراحی و داخلی

مراقب پشتت باش، تسلا.  EX30 ولوو به تازگی قیمت خودروهای الکتریکی را افزایش داده است
استفان ادلشتاین/روندهای دیجیتال

نمای بیرونی حداقل زیبایی شناسی فعلی ولوو را به روز می کند. نمای جلوی بدون جلوپنجره و عناصر روشنایی هشت بیتی نیز در بزرگتر دیده می شود ولوو EX90، اما آن مدل هنوز به فروش نرسیده است، بنابراین EX30 واقعا تازه به نظر می رسد. کاپوت بلند و خط سقف عمودی به EX30 درجه‌ای از حضور SUV می‌دهد (که با نسخه بعدی کراس کانتری تقویت می‌شود)، اما اندازه کوچک و ارتفاع کلی کم آن کیفیتی شبیه خودرو به آن می‌دهد. این ظاهری است که طبقه‌بندی آن سخت است، اما همچنان ولوو متمایز است.

EX30 فقط برای ولوو کوچک نیست. ۲۰٫۳ اینچ کوتاه تر از تسلا مدل Y، ۱۵٫۸ اینچ کوتاه تر از تسلا مدل Y است. هیوندای آیونیک ۵و ۱۳٫۸ اینچ کوتاهتر از a فولکس واگن ID.4. با این حال، ارتفاع آن تقریباً به اندازه سایر خودروهای برقی الکتریکی است و بنابراین فضای سر قابل مقایسه در هر دو ردیف را ارائه می دهد ( فضای سر صندلی های جلو در واقع دو اینچ بیشتر از هیوندای است). ولوو از نظر فضای پای ردیف اول نیز نزدیک است، اما نسبت های جمع و جورتر آن فضای پای عقب را به خطر می اندازد که به میزان قابل توجهی کمتر از هیوندای، تسلا یا فولکس واگن است.

طبقه بندی ظاهر EX30 سخت است، اما هنوز ولوو متمایز است.

اندازه کوچک EX30 با نگاه کردن به فضای بار آشکارتر می شود. این ممکن است یک SUV باشد، اما فضای بار ۱۴٫۱ فوت مکعبی آن با صندلی‌های عقب در جای خود کمتر از فضایی است که در یک خودرو دارید. نیسان لیف هاچ بک ردیف دوم را تا کنید و ۳۱٫۹ فوت مکعب، تقریباً برابر با VW ID.4 با صندلی‌های عقب بالا است. و در حالی که ولوو دارای صندوق عقب است، اما واقعاً فقط برای ذخیره کردن کابل شارژ مفید است.

فضای داخلی مینیمالیسم و ​​صرفه جویی در هزینه را ترکیب می کند. ولوو شامل دسته ابزار نبود، سرعت‌سنج را به صفحه لمسی مرکزی منتقل می‌کرد، سیستم صوتی دارای طراحی نوار صوتی با بلندگوهای نصب‌شده در پایه شیشه جلو است، و سوئیچ‌های پنجره به جای درها، روی کنسول مرکزی نصب شده‌اند. . این یک طراحی مینیمالیستی مناسب برای محصول یک خودروساز اسکاندیناویایی است، اما به احتمال زیاد به ولوو کمک می کند تا به قیمت نسبتاً پایین EX30 برسد. سایر جزئیات جالب عبارتند از حلقه‌های کششی درب فلزی که با تزئینات درب ترکیب می‌شوند، و مواد بازیافتی موجود مانند Particle Deco، یک ماده خال‌دار که کمی شبیه میز مشمع کف اتاق است، اما در واقع از قاب پنجره‌های بازیافتی ساخته شده است.

فناوری، اطلاعات سرگرمی، و کمک راننده

استفان ادلشتاین/روندهای دیجیتال

EX30 استاندارد با یک صفحه نمایش لمسی ۱۲٫۳ اینچی پرتره ارائه می شود که مانند سایر مدل های ولوو، سیستم سرگرمی اطلاعاتی مبتنی بر اندروید را با ویژگی های Google Built-in از جمله Google Maps، Google Assistant و Google Play اجرا می کند. بی سیم اپل کارپلی نیز گنجانده شده است، در حالی که Android Auto اساساً زائد است زیرا همه توابع اصلی در حال حاضر مبتنی بر Google هستند.

ولوو اطلاعات زیادی را روی صفحه نمایش EX30 قرار داد. نوار بالایی شامل بازخوانی سرعت و سایر اطلاعاتی است که معمولاً روی یک دسته ابزار نشان داده می شود. Google Maps وسط صفحه را اشغال می کند و نوارهای کنترلی در زیر آن شبیه به صفحه اصلی رایانه است. فقط به جای مایکروسافت ورد، در اینجا تنظیمات تهویه مطبوع، صدا و تنظیمات خودرو را خواهید دید.

رابط صفحه نمایش لمسی دارای منحنی یادگیری است که شیب بیشتری نسبت به سایرین دارد.

با توجه به اینکه چقدر باید روی صفحه نمایش انجام شود – حتی آینه ها باید از طریق منوی تنظیمات خودرو تنظیم شوند – عملکرد نسبتاً روان است. با این حال، مانند سایر رابط های صفحه لمسی، ضربه زدن روی صفحه برای تنظیم دما به آسانی استفاده از یک دکمه فیزیکی نیست. و نگاه کردن به صفحه برای یافتن منبع جدیدترین زنگ سیستم دستیار راننده کمی به عادت کردن نیاز دارد. ممکن است مالکان به آن عادت کنند، اما این رابط قطعاً منحنی یادگیری دارد که تندتر از سایرین است.

ولوو پیشرفته‌ترین فناوری کمک راننده خود را برای مدل‌های گران‌تری مانند آن ذخیره می‌کند پرچمدار EX90، اما EX30 هنوز اصول اولیه را ارائه می دهد. همه مدل‌ها دارای نظارت استاندارد نقطه کور، کاهش برخورد از جلو و عقب، مانیتور توجه راننده، و ویژگی هشدار درب هستند که در صورت باز کردن درب به سمت وسیله نقلیه یا دوچرخه‌سوار روبرو به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم کمک خلبان ولوو، که سرعت، فاصله و موقعیت خط را در بزرگراه‌ها حفظ می‌کند (اما همچنان به دست روی چرخ و چشم روی جاده نیاز دارد) در درجه اول Ultra گنجانده شده است. این مدل همچنین به کمک تغییر خط، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه بعدی و سیستم کمکی پارک که می‌تواند EX30 را با کمترین درگیری راننده به فضاهای پارک مانور دهد، اضافه می‌کند.

تجربه رانندگی

استفان ادلشتاین/روندهای دیجیتال

پیشرانه EX30 دیفرانسیل عقب پایه تک موتوری با برد گسترده برای ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ پوند فوت گشتاور خوب است. عملکرد موتور دوقلو چهار چرخ متحرک ۴۲۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ پوند فوت است. هر دو دارای بسته باتری ۶۹ کیلووات ساعتی هستند، اگرچه ظرفیت قابل استفاده ۶۴ کیلووات ساعت ذکر شده است. یک بسته باتری کوچکتر با ترکیب شیمیایی متفاوت نیز در خارج از ایالات متحده عرضه خواهد شد

ولوو ادعا می کند که عملکرد موتور دوقلو در حالت عملکرد AWD قابل انتخاب توسط صفحه نمایش، شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را در ۳٫۴ ثانیه انجام می دهد. این همان یک است عملکرد مرسدس AMG GLC63 SE، یک ۶۷۱ اسب بخار اصیل از بخش عملکرد AMG این خودروساز آلمانی. همچنین ۰٫۱ ثانیه سریعتر از تسلا مدل Y Performance است که قیمت پایه آن نزدیک به ۷۰۰۰ دلار بالاتر از ولوو است. و حتی نسخه پایه تک موتوره نیز در ۵٫۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت می رسد.

تجربه رانندگی با مدل های گران قیمت ولوو قابل مقایسه است.

ماشین‌های الکتریکی غیرمحتمل سریع چیز جدیدی نیستند، اما EX30 به لطف فرم ساده‌اش همه چیز را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. رانندگان تسلا وقتی در کنار یکی از چراغ های ایست قرار می گیرند، غافلگیر می شوند. همانطور که گفته شد، هیچ چیز دیگری در مورد EX30 به اندازه شتاب آن اسپرت نیست. این هنوز یک ولوو است، و این بدان معناست که تجربه رانندگی آرامی دارد که رضایت‌بخش است، اما نبض شما را بالا نمی‌برد.

در عوض، EX30 حس خوب و تجربه رانندگی باکیفیت را ارائه می دهد مدل های گران تر ولوو. راحت است بدون اینکه خیلی نرم و شناور باشد و به طرز چشمگیری بی صدا است (اگرچه صدای باد در سرعت های بالاتر کمی افزایش می یابد). ولوو همچنین رانندگی با یک پدال واقعی را ارائه می‌کند و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا به جای فشار دادن پدال ترمز در بیشتر موقعیت‌ها، به ترمز احیاکننده تکیه کنند، و همچنین توانایی خاموش کردن آن را برای کسانی که تجربه‌ای شبیه به یک خودروی بنزینی را ترجیح می‌دهند.

محدوده، شارژ و ایمنی

استفان ادلشتاین/روندهای دیجیتال

رتبه‌بندی‌های رسمی برد تا زمانی که EX30 در تابستان ۲۰۲۴ وارد ایالات متحده می‌شود در دسترس نخواهد بود، اما ولوو ۲۷۵ مایل برای مدل‌های تک موتوره و ۲۶۵ مایل برای مدل‌های دو موتوره تخمین می‌زند. همانطور که در حال حاضر اوضاع خوب است، به نظر می رسد EX30 پایه برد بیشتری نسبت به تسلا مدل Y پایه (۲۶۰ مایل)، هیوندای آیونیک ۵ (۲۲۰ مایل)، یا فولکس واگن ID.4 (209 مایل) با قیمت کمتری ارائه می دهد. مگر اینکه این برندها در ماه های آینده دامنه خود را افزایش دهند یا قیمت ها را کاهش دهند.

ولوو تخمین می‌زند که EX30 می‌تواند با سرعت ۱۵۳ کیلووات شارژ سریع DC داشته باشد و در عرض ۲۶٫۵ دقیقه بین ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. این کافی است، اما EX30 فاقد شارژ پرقدرت Ioniq 5 و سایر مدل‌های مبتنی بر پلتفرم E-GMP است که می‌تواند برد را سریع‌تر بازیابی کند.

رتبه‌بندی‌های تست تصادف نیز باید تا زمان راه‌اندازی نزدیک‌تر منتظر بمانند. مانند سایر خودروهای برقی ولوو، همان چهار سال، ۵۰۰۰۰ مایل، گارانتی پایه، چهار سال گارانتی ۵۰،۰۰۰ مایل پیشرانه، و هشت سال گارانتی باتری ۱۰۰،۰۰۰ مایلی را انتظار داشته باشید.

چگونه DT این ماشین را پیکربندی می کند

استفان ادلشتاین/روندهای دیجیتال

عملکرد موتور دوقلو با شتاب سریع خود خبرساز خواهد شد، اما محدوده تک موتوری پیشرفته ترین مدل EX30 است. مسافت ۲۷۵ مایل را به رخ می کشد، به لطف جلویی پاسخگوتر، رانندگی سرگرم کننده تر است، و جدای از قدرت بیشتر، از نظر ویژگی ها چیز زیادی را رها نمی کند. با این حال، دریافت تمام ویژگی های دستیار راننده در دسترس نیاز به ارتقا از سطح تریم Core 36,245 دلاری به Ultra 41,895 دلاری دارد.

حتی با وجود آپشن ها، EX30 در مقایسه با سایر شاسی بلندهای کوچک برقی بسیار خوب به نظر می رسد. ولوو محدوده بیشتری را با قیمت پایین تری نسبت به جایگزین هایی مانند ولوو ارائه می دهد هیوندای آیونیک ۵تسلا مدل Y یا فولکس واگن ID.4 – و با سبک و آداب جاده ای یک ولوو واقعی. از پشت فرمان، EX30 به وعده برند خود عمل می‌کند و احساس می‌کند نسبت به خودروهای برقی از برندهای رایج ارتقا یافته است. این یک خودروی ارزان قیمت است که احساس ارزانی ندارد.

فضای بار نسبتا محدود EX30 و طراحی داخلی عجیب و غریب ممکن است برخی از خریداران را ناامید کند. و از آنجایی که ولوو EX30 را در چین (و همچنین بلژیک، در سال ۲۰۲۵) می‌سازد، واجد شرایط دریافت ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال برای خودروهای برقی مونتاژ شده ایالات متحده مانند مدل Y و ID.4 نخواهد بود، و شکاف قیمتی را کمی کاهش می‌دهد. . اما مدل پایه جدید ولوو همچنان خودروی خوبی است که همراه با قیمت پایه پایین، محدوده قابل توجه و سطح بالای محتوای ویژگی، آن را به یک تغییر دهنده بازی تبدیل کرده است. EX30 انتظارات را برای خودروهای برقی رایج بازنشانی می کند.

توصیه های سردبیران







این تاکید بر مقرون به صرفه بودن می تواند EX30 را زمانی که تابستان آینده به نمایندگی ها در ایالات متحده برسد، تبدیل به یک تغییر دهنده بازی کند. اما برای تأثیر واقعی، EX30 باید چیزی بیش از یک ولوو ارزان‌تر باشد. باید ماشین خوبی باشه


منبع: https://www.digitaltrends.com/cars/2025-volvo-ex30-review/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *