مشخصات مدل ۶ گیگابایتی RTX 3050 لو رفت؛ گرافیک مخصوص گیمرهای ایرانی؟

مشخصات احتمالی کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا با ۶ گیگابایت حافظه‌ فاش شده و طبق آن، اختلاف کارایی این کارت با مدل ۸ گیگابایتی، از آنچه تصور می‌کردیم بسیار بیشتر است.

طبق گزارش ویدئوکاردز، با اینکه قبلاً پیش‌بینی می‌شد تنها تفاوت مدل ۶ گیگابایتی کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 با مدل ۸ گیگابایتی صرفاً همین حافظه‌ی گرافیکی کمترشده و پهنای باس کند‌تر باشد؛ اما اکنون شاهد کاهش تعداد هسته‌ها، پهنای باس، سرعت کلاک و حتی توان مصرفی مدل جدید هستیم.

به‌طور دقیق‌تر، در مقایسه با مدل ۸ گیگابایتی، تعداد هسته‌های کودا در مدل ۶ گیگابایتی RTX 3050 از ۲۵۶۰ به ۲۳۰۴ واحد و تعداد پردازنده‌های جریانی (SM) از ۲۰، به ۱۸ واحد کاهش یافته است.

سرعت کلاک پایه‌ی ۱۰۴۲ مگاهرتزی و سرعت کلاک بوست ۱۴۷۰ مگاهرتزی مدل ۶ گیگابایتی تا حد قابل توجهی از کلاک پایه‌ی ۱۵۵۲ مگاهرتزی و کلاک بوست ۱۷۷۷ مگاهرتزی نسخه‌ی ۸ گیگابایتی کمتر است.

بنابر مشخصات فاش‌شده، RTX 3050 6GB پهنای باس ۹۶ بیتی با سرعت ۱۶۸ گیگابایت‌برثانیه دارد؛ این مقدار برای پهنای باس ۱۲۸ بیتی RTX 3050 8GB، به ۲۲۴ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. در‌نهایت، توان حرارتی کارت جدید در مقایسه با توان ۱۳۰ واتی مدل ۸ گیگابایتی، به ۷۰ وات رسیده است.

هرچند تا زمان عرضه و انجام بنچمارک‌های گوناگون نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد؛ طبق مشخصات اعلام‌شده، احتمالاً قلع‌وقمع‌های گسترده‌ی انویدیا در تمامی جنبه‌ها، باعث شود که مدل ۶ گیگابایتی RTX 3050 تنها ۷۵ درصد کارایی برادر مجهز به ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی خود را داشته باشد.

با این اوصاف، مدل ۶ گیگابایتی RTX 3050 همرده‌ی RX 6500 XT که دومین گرافیک ضعیف از خانواده‌ی ۶۰۰۰ کارت گرافیک AMD است، خواهد بود.

در صورت منطقی بودن قیمت کارت گرافیک مورد بحث و با توجه به این موضوع که RTX 3050 6GB نیازی به کابل برق جداگانه ندارد و قطعاً مدلی با خنک‌کننده‌ی پسیو از آن در راه است؛ آن‌ را به انتخابی مناسب برای گیمر‌هایی با بودجه‌ی کم و آن‌هایی که به‌دنبال یک سیستم بی‌سروصدا هستند، تبدیل خواهد کرد.

انتظار داریم که RTX 3050 6GB در فوریه‌ی سال جاری میلادی (بهمن و اسفند) عرضه شود.


منبع: https://www.zoomit.ir/graphic/415200-alleged-rtx-3050-6gb-specifications-leak/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *