مقایسه دوربین پرچمداران ۲۰۲۳؛ تقابل نفس‌گیر بهترین‌ها

همه‌ساله دَه‌ها پرچم‌دار با وعده‌های مشابه برای متحول‌ساختن دنیای عکاسی موبایل وارد بازار می‌شوند؛ پرچم‌دارانی که هرکدام استراتژی متفاوتی را برای محقق‌ساختن این وعده‌ها، پشت‌سرشان دارند؛ از دوربین‌های تله‌فوتوی متعدد و دیافراگم متغیر گرفته تا حسگرهای غول‌پیکر و الگوریتم‌های پردازش تصویر پیشرفته.

در میان تمام تولیدکنندگان گوشی‌های پرچم‌دار، حداقل از نقطه‌نظر تجربه‌ی عکاسی، معمولا صدای اپل، سامسونگ، هواوی و شیائومی بلندتر از صداهای شرکت‌های دیگر به‌گوش می‌رسد؛ حال باید دید که صدای کدام‌یک گوش‌نوازتر از دیگران است! برهمین اساس امروز بهترین پرچم‌داران حال حاضر این چهار تولیدکننده را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا پیروز میدان عکاسی موبایل را شناسایی کنیم.

مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو، گلکسی S23 اولترا، هواوی P60 پرو و شیائومی ۱۳ اولترا

آیفون ۱۵ پرو مکس؟ گلکسی S23 اولترا؟ شیائومی ۱۳ اولترا؟ یا هواوی P60 پرو؟ کدام‌یک از این چهار گوشی پرچم‌دار، بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری و عکاسی را با کم‌ترین دردسر در اختیارمان می‌گذارند؟ برای یافتن پاسخ، در ادامه همراه زومیت باشید.

آیفون ۱۵ پرو مکس، شیائومی ۱۳ اولترا، هواوی پی ۶۰ پرو و گلکسی S23 اولترا راهکار سخت‌افزاری متفاوتی را برای دستیابی به هدفی یکسان در دل دارند: دوربین اصلی چند دَه مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌هایی با جزئیات بالا، دوربین یا دوربین‌های تله‌فوتو برای آزادی عمل بیشتر در بزرگ‌نمایی و دوربین اولتراوایدی که قابلیت عکاسی ماکرو دارد.

آیفون ۱۵ پرو مکس

دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگری ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۱٫۲۸ اینچی و پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری استفاده می‌کند که روی سیستم لرزش‌گیر تصویر sensor-shift قرار دارد. دوربین اصلی در مقابل خود لنزی ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F/1.8 می‌بیند و از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگری ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳٫۰۶ اینچ، پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند که برای خنثی‌سازی لرزش دست از فناوری sensor-shift بهره می‌گیرد. این حسگر در پس لنز پریسکوپی با دیافراگم F/2.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۰ میلی‌متری را در اختیارتان می‌گذارد که بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری را به‌وجود می‌آورند.

دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۲٫۵۵ اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌همراه لنز ۱۳ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. از سوی دیگر به‌لطف سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel، امکان عکاسی ماکرو از فواصل نزدیک نیز با این دوربین وجود دارد.

دوربین سلفی آیفون ۱۵ پرو مکس تفاوتی با نسل گذشته ندارد و از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳٫۶ اینچی و لنزی ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم گشوده‌ی F/1.9 استفاده می‌کند. اپل در این دوربین فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال OIS لنز را نیز به‌کار برده است.

گلکسی S23 اولترا

دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد ۱/۱٫۳ اینچ استفاده می‌کند. هر ۱۶ پیکسل مجاور، رنگ یکسانی را ثبت می‌کنند و تصویری با پیکسل‌های ۲٫۴ میکرومتری و ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل را تشکیل می‌دهند. HP2 در کنار فوکوس خودکار لیزری از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسلش در فرآیند تشخیص فاز بهره می‌گیرد و در پسِ لنز معادلِ ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 قرار دارد.

دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد ۱/۳٫۵۲ اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برند. مقابل دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا به‌ترتیب لنزهای ۶۹ و ۲۳۰ میلی‌متری با دیافراگم‌های f/2.4 و f/4.9 قرار دارد. هر دو دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برند.

دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا از ماژول IMX564 سونی با ابعاد ۱/۲٫۵۵ اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابر لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

هواوی P60 پرو

دوربین اصلی هواوی پی ۶۰ پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۱۷ میکرومتر و فیلتر رنگی Quad-Bayer با چینش RYYB (برخلاف RGGB سه گوشی دیگر) استفاده می‌کند. این حسگر در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴٫۵ میلی‌متر و دیافراگم متغیر f/1.4 تا f/4.0 قرار دارد.

دوربین تله‌فوتو هواوی پی ۶۰ پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با فیلتر رنگی Quad-Bayer RYYB استفاده می‌کند. دوربین تله‌فوتو پی ۶۰ پرو درست‌مانند آیفون ۱۵ پرو مکس روی سیستم لرزش‌گیر Sensor-shift سوار است و در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۹۰ میلی‌متر و دیافراگم f/2.1 قرار دارد و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳٫۵ برابری ارائه می‌دهد. دوربین تله‌فوتو قابلیت عکاسی تله‌ماکرو از فاصله‌ی ۱۵ سانتی‌متری نیز دارد.

دوربین اولتراواید هواوی P60 پرو از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با لنز ۱۳ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند و به‌لطف پشتیبانی از فوکوس خودکار، امکان عکاسی ماکرو را نیز فراهم می‌آورد.

شیائومی ۱۳ اولترا

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX989 سونی با پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری و فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند که در پسِ لنزی با دیافراگم متغیر f/1.9 یا f/4.0، فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متر و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی بهره می‌برد.

سه دوربین پشتی دیگر شیائومی ۱۳ اولترا شامل دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX858 سونی با ابعاد ۱/۲٫۵۱ اینچی استفاده می‌کنند. دوربین‌های تله‌فوتو ۳٫۲ و ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا با فاصله‌ی کانونی معادل ۷۵ و ۱۲۰ میلی‌متری از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند. دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا در پس لنزی ۱۲ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۲ درجه‌ای قرار دارد. هر سه دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel پشتیبانی می‌کنند.

حال، پس از آنکه به مشخصات فنی دوربین‌های هر گوشی، نگاه مختصری انداختیم، نوبت آن می‌رسد تا عملکرد آن‌ها را در سناریوهای مختلف، از عکاسی عادی در طول روز و گستره‌ی دینامیکی گرفته تا بزرگ‌نمایی، عکاسی پرتره و فیلم‌برداری بسنجیم.

عکاسی در نور روز

در بخش عکاسی در نور روز سعی کردیم تا عملکرد دوربین‌های پرکاربرد واید و اولتراواید در شرایط عکاسی روزمره و عکاسی از سوژه‌های پرتحرک نظیر حیوانات خانگی را بسنجیم.

عکس زیر یکی از سوژه‌هایی است که احتمالا مشابهش را بارها در طول مدت استفاده از گوشی‌تان ثبت خواهید کرد. در این عکس منظره مواردی همچون رنگ‌ها و سطح جزئیات هر عکس را بررسی می‌کنیم.


منبع: https://www.zoomit.ir/mobile/410688-iphone-15-pro-max-s23-ultra-p60-pro-camera/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *