من آینده ذخیره سازی داده ها را در دستان خود نگه داشتم و عجیب تر به نظر نمی رسید – سال ۲۰۲۴ می تواند سالی باشد که ذخیره سازی DNA به جریان اصلی تبدیل می شود و نمی تواند زودتر از این اتفاق بیفتد.

این یک “بررسی” عملی است که مانند هیچ دیگری نیست. این محصولی است که در حال حاضر معادلی ندارد و در عین حال به قدری محدود است که بازار واقعی برای آن وجود ندارد. با این حال تأثیر آن را دست کم نگیرید: ذخیره‌سازی DNA آینده ذخیره‌سازی داده‌ها است و با توجه به نرخ فعلی رشد تولید جهانی داده‌ها، موارد استفاده جدید مانند هوش مصنوعی و میزان انرژی مرتبط با تولید و ذخیره‌سازی، نمی‌توان آن را غیر از این دانست. بایت ها

TechRadar Pro به طور گسترده در مورد این رسانه جدید هیجان انگیز نوشته است و من معتقدم که سال ۲۰۲۴ می تواند سالی باشد که ذخیره سازی DNA به بلوغ می رسد و بازیگران بزرگ ذخیره سازی مانند مایکروسافت و سیگیت جدول زمانی را ارائه می دهند و اعتبار این بازار را تأیید می کنند. شیشه، سرامیک، سیلیکون، هولوگرام و بسیاری دیگر از رسانه های ذخیره سازی عجیب و غریب را فراموش کنید. DNA معامله واقعی است.

استارت‌آپ فرانسوی Biomemory اولین شرکتی بود که دستگاه ذخیره‌سازی DNA را به عموم مردم ارسال کرد. با قیمت اولیه برچسب راه اندازی ۱۰۰۰ یورو و ظرفیت ۱ کیلوبایت، این بیشتر یک اثبات مفهوم است. کارتی که دریافت کردم قبلاً با یک پیام فقط خواندنی بارگیری شده است: سریعتر، بالاتر، قوی تر – به طور کلی (سریع، بالاتر، قوی تر – با هم)، شعار بازی های المپیک عصر مدرن، که در سال ۲۰۲۴ در پاریس، فرانسه، شهر زادگاه Biomemory برگزار می شود.

پاراگراف بالا ۴۷۶ بایت طول دارد و به یک سری از بلوک های ساختمانی متناظر (مانند AGACAGTCAGTGACTCAGTC) ترجمه می شود. پس از خرید کارت، می توانید متن خود را ارسال کنید و می توانید با استفاده از فرآیند توالی یابی رایگان که توسط Eurofins Genomics ارائه شده است، بازیابی اطلاعات خود را آزمایش کنید. این یک فرآیند مخرب است، بنابراین یک کارت DNA گم می شود و به همین دلیل دو نسخه ارائه می شود.

وسیله ای که دریافت کردم یک تخته فلزی برس خورده به اندازه یک کارت اعتباری بود بیومموری لوگوی مهر شده در سمت راست بالا: ضخامت کارت حدود ۴ میلی متر است و وزن آن حدود ۳۰ گرم است. ذخیره واقعی DNA یک دایره سیاه است که تقریباً ۸ میلی متر قطر دارد. به غیر از نگهداری آن در مکانی امن، هیچ کاری نمی توانید با آن انجام دهید. می توانید روی آن بخوانید، کپی یا بنویسید. دو بریدگی در پشت برای کمک به استخراج DNA و همچنین دو کد QR و یک شناسه منحصر به فرد وجود دارد. نامه ای – از مدیر عامل Biomemory – این دو کارت را همراهی می کرد.

من آینده ذخیره سازی داده ها را در دستان خود نگه داشتم و عجیب تر به نظر نمی رسید – سال ۲۰۲۴ می تواند سالی باشد که ذخیره سازی DNA به جریان اصلی تبدیل می شود و نمی تواند زودتر از این اتفاق بیفتد.

(اعتبار تصویر: آینده)

تکرارهای آینده احتمالاً از نظر ظرفیت، فرمت و سرعت بسیار متفاوت خواهند بود. تا سال ۲۰۲۶، Biomemory قصد دارد یک کارت DNA خود محصور ۱۰۰PB با برچسب قیمت ۱۵۰۰۰۰ دلاری با ۱۰۰۰PB (یک اگزابایت) راه اندازی کند که انتظار می رود تا پایان این دهه عرضه شود.

ارزان‌ترین رسانه ذخیره‌سازی در زمان نگارش – نوارهای LTO – حدود ۴ دلار به ازای هر ترابایت یا ۴۰۰۰۰۰ دلار برای ۱۰۰PB هزینه دارد، بدون احتساب هزینه‌های CAPEX/OPEX مرتبط با ذخیره‌سازی فیزیکی، مصرف انرژی و جابجایی حدود ۸۰۰۰ نوار LTO-8.

مدیر عامل این شرکت، عرفانه اروانی، سرعت نوشتن ۳ مگابایت در ثانیه را با استفاده از یک ماژول خواندن جداگانه نقل کرد. این فقط کمتر از ۱۱ گیگابایت در ساعت یا ۹۶ ترابایت در سال است. ۱۰۰۰ سال طول می کشد تا کارت ۱۰۰PB پر شود، اگرچه بهبودهای نمایی در سرعت خواندن/نوشتن احتمالاً چندین مرتبه آن را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید که رسانه واقعی هرگز تغییر نخواهد کرد (به هر حال DNA تغییر ناپذیر است) اما رابط مانند رابط ها و پورت ها در چند دهه گذشته تکامل خواهد یافت (مثلا MCA به PCI-e یا ATA به NVMe).


منبع: https://www.techradar.com/pro/i-held-the-future-of-data-storage-in-my-hands-and-it-couldnt-look-weirder-2024-could-be-the-year-dna-storage-goes-mainstream-and-it-couldnt-come-sooner

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *