مهمترین دغدغه جامعه نخبگان و برنامه‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان

مهمترین دغدغه جامعه نخبگان و برنامه‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: جامعه نخبگانی بیش از آنکه به حمایت مالی نیاز داشته باشد، به امکاناتی مانند آزمایشگاه، منابع غنی پژوهشی و تحقیقات بدون محدودیت نیاز دارد؛ البته این به معنای غفلت بنیاد ملی نخبگان از موضوع معیشت نخبگان نیست و در این حوزه نیز برنامه‌های جدی طراحی شده و در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا، رسول محمدقلی ضمن تبریک ایام دهه فجر با بیان اینکه جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان بسیار گسترده است، گفت: این بنیاد برای تمام جامعه نخبگانی از سطح دانش‌آموزی تا نخبگی و رسیدن به مرحله اثرگذاری و تبدیل شدن به یکی از مفاخر برنامه‌های جدی دارد.

وی با بیان اینکه استعدادهای فردی تنها در حوزه‌های علمی خلاصه نمی‌شود، افزود: بسیاری از نخبگان کشور در حوزه‌هایی مانند کارآفرینی، ادبی، مدیریتی و غیره باید شناسایی و حمایت شوند؛ چراکه این افراد در کنار جامعه علمی، ظرفیت و استعداد لازم و کافی را برای پیشرانی پیشرفت کشور دارند و می‌توانند در مسیر پیشرفت کشور اثرگذاری ملموس و شاخص داشته باشند.

محمدقلی ادامه داد: استعداد این افراد باید از کودکی شناسایی شود و پس از آن با هدایت و حمایت هدفمند به مرحله اثرگذاری برسند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، یادآور شد: عموم جامعه نخبگانی علاوه بر استعداد ذاتی و الهی از تلاش و تمرکز کافی نیز بهره‌مند هستند و در مسیر نخبگانی نیز از امدادهای الهی بهره می‌برند تا بتوانند به یک عنصر اثرگذار در جامعه بومی خود تبدیل شوند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تنوع سبد حمایتی از جامعه نخبگانی، تصریح کرد: برخلاف آنچه تصور می‌شود، مهمترین دغدغه جامعه نخبگان پول و حمایت مالی نیست، چراکه این افراد بعد از رسیدن به مرحله اثرگذاری در حوزه تخصصی خودبه‌خود از امکان و رفاه مالی بالایی برخوردار خواهند شد. در واقع رسیدن به درآمد مالی مطلوب نتیجه ثانویه حرکت نخبگانی است. به همین دلیل مهم‌ترین دغدغه این افراد برخورداری از بستر لازم و حمایت کافی برای اثرگذاری در جامعه است. بر همین اساس است که جامعه نخبگانی بیش از آنکه به حمایت مالی نیاز داشته باشد، به امکاناتی مانند آزمایشگاه، منابع غنی پژوهشی و تحقیقات بدون محدودیت نیاز دارد؛ البته این به معنای غفلت بنیاد ملی نخبگان از موضوع معیشت نخبگان نیست و در این حوزه نیز برنامه‌های جدی طراحی شده و در حال اجرا است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی با بیان اینکه ایران جایگاه فاخری در تولید علم جهان دارد، تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های مختلف میزان تولید علم کشورها سنجیده می‌شود، اما با هر متر و معیاری و با هر شاخصی به طور قطع ایران رتبه اول منطقه و رتبه اول جهان اسلام را دارد و در بین کشورهای جهان نیز از جایگاه بالایی برخوردار است و توانسته در سال‌های اخیر از رده ۵۰ و ۶۰ به رتبه ۱۵ برسد که این خود یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402112014605/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *