موتور فورد V8 که کمی خارج از جعبه بود

موتور فورد V8 که کمی خارج از جعبه بود

بلوک Y با در نظر گرفتن روغن‌های شوینده بالا برای روانکاری محفظه‌های موتور طراحی شده است. به همین دلیل، روغن‌های غیر شوینده باعث مسدود شدن برخی از مسیرهای روغنی می‌شوند که انتهای بالایی موتور را تغذیه می‌کنند. بدتر از آن، گاهی اوقات میل بادامک ها و سرسیلندرها نادرست تراز می شوند، حتی پس از استفاده از روغن مناسب، در قسمت بالایی موتور روغن کاری نمی شوند.

چنین مشکلات رایجی به بلوک Y شهرت بدی داد. در نهایت، فورد به این موضوع پرداخت و از یک لوله خارجی برای ارسال مستقیم روغن به محورهای راکر از گالری اصلی روغن استفاده کرد. اما این پایان سردردهایی نبود که با موتورهای Y-block به وجود آمد.

فورد به جای نصب درگاه های ورودی سرسیلندر به صورت افقی در کنار هم، آنها را به صورت عمودی نصب کرده بود. دلیل این امر بهینه‌سازی توزیع سوخت و ایجاد دور آرام‌تر بود، اما این کار با هزینه‌ای همراه بود. چیدمان غیرمعمول پورت ها روی هم، جریان ورودی هوای موتور را به خطر انداخت. اگرچه موتورهای بلوک Y از نظر فنی می‌توانستند تا ۷۰۰۰+ دور در دقیقه بچرخند، جریان هوای آن‌ها نسبت به رقبا پایین‌تر بود، از این رو به عنوان «بوی بد نفس» شهرت پیدا کردند.

[Featured image by Cjp24 via Wikimedia Commons | Cropped and scaled | CC BY-SA 4.0]


منبع: https://www.slashgear.com/1472395/ford-v8-engine-y-block-guide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *