نقد «دنیا را پشت سر بگذار»: مهیج آخرالزمان پر از ستاره‌ها از استقبال خود می‌گذرد

مطابق با جهان را پشت سر بگذاریموقتی آرماگدون بیاید، به شکل بیگانگان مهاجم یا بلایای طبیعی نخواهد رسید. در عوض، این پارانویای خودمان خواهد بود که ما را پایین می‌آورد.

این تریلر جدید از نویسنده و کارگردان سام اسماعیل بر اساس رمان ۲۰۲۰ رومان علم به همین نامآقای ربات) برداشتی خاص از آخرالزمان را ارائه می دهد. در اینجا، مشکلات تکنولوژیکی، اطلاعات غلط نگران‌کننده، و تجاوزات خرد نژادی برای مجموعه‌ای کاملاً آشنا از مسائلی که حتی با فروپاشی جهان همچنان رایج هستند، با هم برخورد می‌کنند. اسماعیل این نوشیدنی ناراحت کننده را با سبکی شیک و بازیگران همه ستاره ارائه می دهد – جولیا رابرتز! ماهرشالا علی! ایتان هاوک! میهالا! با این حال علیرغم جهان را پشت سر بگذاریمهیجانات اولیه، از دست دادن تدریجی شتاب آن، هر گونه تعلیق ذاتی در مفهوم فیلم را از بین می برد و منجر به یک فیلم آخرالزمانی می شود که خوباما هیچ جا به اندازه ای که فکر می کند روشنگر نیست.

چیست جهان را پشت سر بگذاریم در باره؟

ماهرشالا علی، میهالا، فارا مکنزی و جولیا رابرتز در «دنیا را پشت سر بگذار».
اعتبار: توسط نتفلیکس

فیلم با یک تصمیم فوری شروع می شود: آماندا سندفورد (جولیا رابرتز) از دنیا خسته شده است. (به طور دقیق تر، او “نفرت لعنتی[s] مردم.”) برای رفع خستگی خود، خانه ای در لانگ آیلند برای یک تعطیلات خودجوش خانوادگی اجاره کرده است.

اما حتی زمانی که همسرش، کلای (هاوک)، استاد کالج سردش، خانواده را از بروکلین بیرون می‌راند، واضح است که قبیله سندفورد قصد چندانی ندارند که واقعاً توصیه‌های عنوان فیلم را جدی بگیرند و دنیا را پشت سر بگذارند. آماندا، که در تبلیغات کار می کند، به یک تماس کاری وابسته است. فرزندان او و کلی، آرچی و رز (چارلی ایوانز و فارا مکنزی)، در دستگاه‌های خودشان نیز قفل شده‌اند و مشغول بازی و پخش جریانی هستند. دوستان.

زمانی که یک تانکر نفت در ساحلی نزدیک به گل نشسته است، گریز سندفوردز شروعی شوم دارد. پس از آن فاجعه، آنها با نهایت ناراحتی روبرو می شوند: وای فای در خانه اجاره ای زیبای آنها قطع شده است! در میان نشانه‌هایی مبنی بر اینکه چیزی کاملاً درست نیست، ساندفوردها آسایش موجودات خود را حفظ می‌کنند، پس از نزدیک شدن به قایق، برای استارباکس توقف می‌کنند، سپس همبرگر را کباب می‌کنند و در کنار استخر می‌گذرند.

حساب و کتاب واقعی با ورود دو غریبه که ادعا می کنند صاحب خانه هستند آغاز می شود. جورج “جی اچ” اسکات (علی) و دخترش روث (میهالا) برای اجرای سمفونی در نیویورک بودند که یک خاموشی عظیم رخ داد. آنها به جای خطر گیر افتادن در شهر، ترجیح دادند به خانه برگردند.

اگرچه شواهد زیادی وجود دارد که جورج و روث حقیقت را می گویند، آماندا به بی اعتمادی با انگیزه نژادی تغییر می کند. “این هست شما خانه؟» او از جورج و روث که سیاه پوست هستند می پرسد. ناباوری روت را متعجب می کند، در حالی که کلی و به خصوص جورج تلاش می کنند نقش حافظان صلح را بازی کنند. برای راضی کردن آماندا، جورج و روت تصمیم می گیرند در زیرزمین بخوابند و بقیه خانه را واگذار می کنند. به سندفوردهای سفید

و بنابراین صحنه برای تفسیر نژاد و طبقه، از جمله اینکه چگونه این موانع در مواجهه با فاجعه باقی می مانند (یا از هم می پاشند) آماده می شود. از آنجایی که شایعات حملات سایبری و آشفتگی بین‌المللی از طریق وای‌فای به طور فزاینده‌ای لکه‌دار فیلتر می‌شود، آیا اسکات‌ها و سندفوردها برای حمایت به یکدیگر تکیه می‌کنند؟ یا به نام حفظ نفس به همدیگر می پردازند؟ جهان را پشت سر بگذاریم دوست دارد شما را در این زمینه حدس بزند، به خصوص در رویارویی های پرتنش بین آماندا و روث. فیلم ترجیح می‌دهد به جای رویارویی با مسائل نژادی و طبقاتی، به آن‌ها اجازه دهد که بین خانواده‌ها چروک شوند، زیرا عذاب قریب‌الوقوعشان آنها را به سمت نقطه شکست سوق می‌دهد. اما آن نقطه شکست هرگز به دست نمی آید: چیزی که به دست می آوریم تفسیری بدون کاتارسیس است، بیشتر توصیف سطحی تا نقد معنادار.

جهان را پشت سر بگذاریم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رمان را برطرف می‌کند – اما در راه به مشکلاتی برمی‌خورد.

جولیا رابرتز در فیلم Leave the World Behind.
اعتبار: توسط نتفلیکس

با صحبت از فقدان کاتارسیس، اجازه دهید در مورد آخرالزمان در مرکز صحبت کنیم جهان را پشت سر بگذاریم. درست مانند رمان علم، این قیامت اسرارآمیز در مجموعه ای از رویدادهای عجیب ظاهر می شود: خاموشی در سراسر شهر، گله های حیوانات مهاجر، و صدای هولناک هولناک بدون منشأ روشن.

در کتاب، علت این اتفاقات عجیب ناشناخته مانده است. علم خانواده ها (و خوانندگان) را در فاصله ای ناامیدکننده نگه می دارد، جایی که بار دیگر هیچ کاتارسیسی وجود ندارد. این حرکت در ابهام خود راضی به نظر می رسد، گویی میل ما به وضوح نمی تواند با درک ما از وضعیت اسکات اسکات ها و سندفوردها همزیستی کند. (همچنین به عنوان راهی برای یک رمان «ادبی» برای اجتناب از درگیر شدن کامل با ژانر داستانی خوانده می شود.)

خوشبختانه، فیلم در اینجا جاهای خالی را پر می کند و ما را با توضیحاتی در مورد حملات سایبری و استراتژی های بی ثبات سازی مواجه می کند. هنوز برخی ابهامات وجود دارد، از جمله ناپدید شدن هشدارهای خبری و گزارش های متناقض از بازماندگان مختلف. با این حال، می‌توانیم پایه‌ای محکم‌تر پیدا کنیم، بدون اینکه ذره‌ای از فضای وحشت خزنده رمان را قربانی کنیم.

با این حال، رویکرد سازگاری ثابت می کند که یک شمشیر دو لبه است. از آنجایی که اسماعیل فاش می‌کند که جورج ممکن است بیشتر از آنچه که اجازه می‌دهد بداند، ما با مونولوگ پشت سر هم رفتار می‌کنیم که بارها و بارها بر مضامین اصلی فیلم درباره پارانویا تأکید می‌کند. علی به هر صحنه به اندازه کافی جذابیت و ناراحتی می دهد تا از کهنه شدن آنها جلوگیری کند، اما این حس باقی می ماند که این توضیحات نتیجه تصحیح بیش از حد نقاط ضعف رمان توسط اسماعیل است.

منادی آخرالزمان، زمانی که نشان داده می شوند، نسبتاً ترسناک هستند. سقوط هواپیما و انبوهی از جزوه های قرمز که از یک پهپاد می بارد، تصاویری به خصوص خیره کننده ایجاد می کند. همین امر در مورد مشاهده یک گله عظیم آهو که درست دور از دید خانه در کمین هستند، صدق می کند.

این تصاویر به آرامی شروع به از دست دادن مشت خود می کنند جهان را پشت سر بگذاریم ادامه می یابد – به ویژه از آنجایی که تعداد کمی از آنها برای کاهش اثر دوباره استفاده می شوند. اسماعیل اغلب بین هر یک از شخصیت‌ها در حال کاوش در یک وحشت جدید متفاوت است تا سعی کند بیشترین سود را از پول آخرالزمان داشته باشد. متأسفانه، این سکانس‌ها اغلب به‌جای ظاهر شدن، خاموش می‌شوند، مشکلی که قوس کل فیلم نیز از آن رنج می‌برد. فقط به این دلیل که سندفوردها و اسکات ها نمی دانند آینده چه خواهد شد، به این معنی نیست که داستان آنها نباید نوعی بسته شدن را داشته باشد. با توجه به اینکه فیلم کارگردانی شیک اسماعیل و بازی‌های خوب بازیگران را به نمایش می‌گذارد، این فقدان تعطیلی جالب مطمئناً پایان دنیا نیست. با این حال، لبه آنچه را که می‌توانست دید آخرالزمانی بسیار واضح‌تر و جالب‌تر باشد، کند می‌کند.

جهان را پشت سر بگذاریم اکنون در نتفلیکس پخش می شود.


منبع: https://mashable.com/article/leave-the-world-behind-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *