نقد “پرسی جکسون و المپیک”: طرفداران اقتباس منتظر آن بودند

بگذارید داستانی درباره اولین باری که واقعاً از یک اقتباس سینمایی ناامید شدم برایتان تعریف کنم. امسال؟ ۲۰۱۰٫ مکان؟ یک تئاتر AMC مملو از نوجوانان و پیش‌نوجوانان که همه مشتاقانه منتظر نمایش فیلم هستند. پرسی جکسون و المپیکیان: دزد رعد و برق.

با کم شدن چراغ‌ها، انتظار به اوج تب رسید – سرانجام، ما می‌توانیم شاهد زنده شدن کمپ نیمه‌خون و همه قهرمانان آن باشیم! اما زمانی که چراغ ها دوباره روشن شدند، فضا فضایی از هواداران شاد نبود، بلکه سردرگمی بود. شخصیت هایی که همه ما عاشق آنها در رمان های اصلی ریک ریوردان شده بودیم کجا بودند؟ چرا فیلم در یک جست و جوی جانبی کاملاً جدید در مورد یافتن مرواریدهای پرسفونه نقش بسته بود؟ مطمئناً، این فیلم نکات بالایی داشت: لوگان لرمن انرژی دلخراشی را برای پرسی جکسون به ارمغان آورد، در حالی که صحنه کازینو که روی «صورت پوکر» تنظیم شده است، به جرأت می‌توانم بگویم، زندگی را متحول می‌کند. با این حال، با این حال، این نبود پرسی جکسون اقتباسی که می خواستم، و قلب نوجوانم به درستی شکسته شد.

بنابراین زمانی که اخبار منتشر شد مبنی بر اینکه Disney+ در حال تولید یک پرسی جکسون سری، من محتاطانه خوشبین بودم – تاکید بر مراقب باشید. با این حال، خوشبختانه دلیل کمی برای ترس نداشتم. پرسی جکسون و المپیکی ها انفجاری از یک اقتباس کامل با طنز و قهرمانی کتاب های ریوردان (و دوز سالمی از نوستالژی برای طرفداران مسن تر).

چیست پرسی جکسون و المپیکی ها در باره؟

واکر اسکوبل در «پرسی جکسون و المپیکی ها».
اعتبار: دیزنی / دیوید بوکاچ

فصل ۱ از پرسی جکسون و المپیکی ها – به منتقدان برای بررسی سرمقاله به چهار قسمت اول از مجموع هشت قسمت دسترسی داده شد – به دنبال طرح دزد رعد و برق، اولین کتاب از این مجموعه است. ما با پرسی جکسون ۱۲ ساله آشنا می‌شویم که خود را «بچه مشکل‌دار» توصیف می‌کند و میل به دیدن چیزهایی دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند ببیند، مانند پگاسوس در پشت بام شهر نیویورک یا معلم جبر که به هیولایی تبدیل شده و سعی در کشتن دارد. او در یک سفر میدانی

اما همانطور که پرسی به سرعت متوجه شد، اینها توهم نیستند. در عوض، آنها اجمالی از یک دنیای جادویی هستند که در کنار دنیای ما وجود دارد: دنیای خدایان یونان، که در واقع، بسیار واقعی پرسی می تواند این موجودات جادویی را ببیند زیرا او یک نیمه خدا، پسر مادر فانی خود سالی جکسون (ویرجینیا کال) و یک خدای یونانی ناشناخته است.

نیمه خدا بودن به معنای جذب جانوران مرگبار مستقیماً از افسانه های یونانی است، مانند مینوتور یا Chimera. بنابراین برای امنیت خود، پرسی به پناهگاه امن نیمه خدا (و اردوگاه تابستانی قاتل) کمپ نیمه‌خون می‌رود. در آنجا، او متوجه می شود که خدایان در آستانه یک جنگ پایانی جهان هستند – و فقط او می تواند آنها را متوقف کند. او با همراهان مورد اعتماد آنابث چیس (لیا ساوا جفریس)، دختر آتنا، و گروور آندروود (آریان سیمهادری)، محافظ ساتر او، به یک جستجوی بین‌المللی می‌رود. آنها با هم با هیولاهای باستانی، موانع دلهره آور شجاع روبرو می شوند و قهرمانانی می شوند که باعث افتخار پرسئوس و ادیسه می شوند.

پرسی جکسون و المپیکی ها جادوی کتاب های ریک ریوردان را به تصویر می کشد.

لی ساوا جفریس در «پرسی جکسون و المپیکی‌ها».
اعتبار: دیزنی / دیوید بوکاچ

درست از آغاز پرسی جکسون و المپیکی ها از این رسانه استفاده می کند تا به هر مرحله از سفر پرسی اتاق تنفس بیشتری بدهد. قسمت‌های اولیه، به‌خصوص پایلوت، از دیالوگ‌های نمایشی و صداگذاری خفه‌کننده رنج می‌برند، اما زمانی که سریال به‌طور کامل دنیای خود را تثبیت کرد، ما به رقابت‌هایی با فرمت ماجراجویانه هفته می‌رویم. خود را برای بازی‌های پرمخاطره تسخیر پرچم، برخوردهای ترسناک با هیولاها، و هزاران پیچ و تاب زبان در اساطیر یونان آماده کنید.

این پیچ و تاب ها همان جاست پرسی جکسون و المپیکی ها بسیاری از سرگرمی های خود را پیدا می کند. در هیچ کجای تلویزیون نمی‌توانید مینوتوری را پیدا کنید که لباس‌های سفید به تن دارد، یا مجسمه‌فروشی که توسط چه کسی اداره می‌شود؟ – مدوسا (جسیکا پارکر کندی). شگفتی، سردرگمی و گاه وحشت پرسی از این تحولات جدید شبیه تحولات ماست، اما با درک واقعی آنابث و گروور که این دقیقاً روشی است که جهان کار می کند، به خوبی متعادل می شود.

پویایی پرسی، آنابث و گروور بسیار لذت بخش است.

لی ساوا جفریس، آریان سیمهادری و واکر اسکوبل در «پرسی جکسون و المپیکی‌ها».
اعتبار: دیزنی

پرسی جکسون و المپیکی ها اگر شیمی بین سه گانه اصلی آن بر هم نخورد، سرنوشتی بدتر از تارتاروس خواهد داشت. خوشبختانه اسکوبل، جفریس و سیمهادری برای نقش‌هایشان عالی هستند. اسکوبل ساس پرسی را در آغوش می‌کشد و نمی‌ترسد یک خدای واقعی را بگوید اگر به این معنی است که می‌تواند برای کسی که دوستش دارد بجنگد. جفریس به‌عنوان دختر خردمند آنابث، هوشیاری‌هایی را که با فرزند آتنا بودن همراه است و همچنین عصبانیت او از برخی از حرکات تند پرسی را میخکوب می‌کند. در پایان این سه نفر، سیمهادری است، که نگاهش به گروور به همان اندازه شیرین و خنده دار است، به ویژه در لحظاتی که گروور تمام تلاشش را می کند تا پرسی و آنابث را که به آرامی درگیر هستند، کنار هم نگه دارد. همانطور که این سه به هم نزدیکتر می شوند، با نشانه هایی از قهرمانی قدرتمند در آینده، غیرممکن است که به هیچ یک از اعضای این سه نفر وابسته نشوید.

این واقعیت که هر سه بازیگر بازیگران جوان تری هستند، لایه دیگری از اصالت را اضافه می کند پرسی جکسون و المپیکی ها. دعواهای زیاد سریال اغلب ترسناک‌تر هستند، زیرا ما کودکان در خطر را تماشا می‌کنیم، در حالی که صحنه‌هایی در کمپ یا زمان استراحت در تلاش به آنها اجازه می‌دهد لحظاتی مسخره کنند. مشاهده غیبت پرسی در حال رقصیدن غایب در یک لحظه تنهایی یا شنیدن صحبت های آنابث در مورد معماری، فرصت های قوی برای شخصیت سازی فراهم می کند که به همان اندازه سرگرم کننده است که به روح شخصیت های کتاب ها صادق است.

پرسی جکسون و المپیکی ها از ایجاد تغییرات نمی ترسد دزد رعد و برق – اما آنها کار می کنند.

آریان سیمهادری در «پرسی جکسون و المپیکی ها».
اعتبار: دیزنی/دیوید بوکاچ

در حالی که پرسی جکسون و المپیکی ها نسبتا نزدیک به رویدادهای دزد رعد و برق، به هیچ وجه اقتباس یک به یک نیست. (هرچند هنوز به منبع منبع وفادارتر از فیلم است.) برخی از رویدادها درهم می‌روند، در حالی که برخی از شخصیت‌ها زمان بیشتری برای درخشش دارند. با این حال، در بیشتر موارد، این تغییرات کار می کنند.

برای مثال، رفتار سریال با سالی را در نظر بگیرید. او که در حال حاضر یک چهره مهم در کتاب است، نقش مهمی در گفتن حقیقت به پرسی در مورد کیست او دارد. هر چه زمان بیشتری را با او سپری کنیم، وزن عاطفی تلاش پرسی بیشتر می شود. در جاهای دیگر، تغییرات عمده در نقش مدوسا امکان بازجویی بیشتر از اسطوره او، خودخواهی خدایان، و چگونگی ارتباط هر نیمه خدا با والدین خود را فراهم می کند.

این سریال مطمئناً برای مخاطبان جوانتر در نظر گرفته شده است پرسی جکسون و المپیکی ها هرگز کامل Grimdark Fantasy Prestige TV نمی شود. با این حال، این نوع پیچ و تاب ها – و همچنین بحث در مورد درد تاریخ مشترک آنابث و گروور، یا نگرانی های پرسی در مورد عدم تطابق – کمک می کند پرسی جکسون و المپیکی ها به مکان های خوش فکر برخی از این تفاوت‌ها ممکن است در ذهن بینندگان جوان‌تر باشد، اما برای طرفدارانی که کشف کردند پرسی جکسون در کودکی، آنها به عنوان ادامه خوبی (و در برخی موارد، تعمیق) مطالب منبع محبوب عمل می کنند.

همانطور که یکی از طرفداران گفت، در حال تماشا پرسی جکسون و المپیکی ها احساس کردم به خانه آمدم شاید هر ضرب یا شوخی دراماتیکی کاملاً به نظر نرسد، اما این سریالی است که پر از جذابیت و جادو و مراقبت از کتاب هایی است که من و تعداد بی شماری دیگر را شکل داده است. با تماشای پرسی که برای اولین بار در جنگل های کمپ نیمه خونی پرسه می زند، یا می بینم که او در کنار آنابث و گروور مبارزه می کند، می خواستم به گذشته برگردم به جوان ناامیدم که در آن سالن سینما نشسته بود و بگویم: دان. نگران نباش، انطباق بهتری در راه است. شما باید ۱۳ سال صبر کنید، اما ارزشش را دارد.”

دو قسمت اول از پرسی جکسون و المپیکی ها اولین نمایش در ۲۰ دسامبر در دیزنی+، با یک قسمت جدید هر چهارشنبه.

موضوعات
دیزنی +
جریان


منبع: https://mashable.com/article/percy-jackson-and-the-olympians-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *