نگاهی به سالی متحول کننده برای هوش مصنوعی

نگاهی به سالی متحول کننده برای هوش مصنوعی

آیا آماده اید تا آگاهی بیشتری را به برند خود بیاورید؟ در نظر بگیرید که برای تور AI Impact Tour اسپانسر شوید. درباره فرصت ها بیشتر بدانید اینجا.


یک سال از راه اندازی بی سر و صدا OpenAI می گذرد ChatGPT به عنوان یک “پیش نمایش تحقیق”، یک ربات چت مبتنی بر یک مدل زبان بزرگ (LLM).

LLM ها پیاده سازی خاصی از شبکه های عصبی ترانسفورماتور هستند، فناوری که اولین بار در مقاله ای از گوگل در سال ۲۰۱۷ ظاهر شد.

ChatGPT یک رابط کاربرپسند برای GPT-3.5 زیربنایی LLM ارائه کرد و به سریع ترین فناوری مصرف کننده در حال رشد تبدیل شد و ظرف پنج روز پس از راه اندازی از یک میلیون کاربر فراتر رفت. اکنون صدها میلیون کاربر ChatGPT وجود دارد. نه تنها این، تعداد زیادی ربات مشابه در بالای LLM های مختلف از چندین شرکت وجود دارد. جدیدترین آن است آمازون Qیک چت ربات تجاری محور

این فناوری‌ها ممکن است خلاقیت و کار دانش را همانطور که ما می‌شناسیم افزایش دهند. به عنوان مثال، MIT مطالعه تابستان گذشته بر روی کارهایی مانند نوشتن نامه های پوششی، ایمیل های ظریف و تجزیه و تحلیل هزینه-فایده تمرکز کرد. نتایج نشان می دهد که استفاده از ChatGPT “زمان لازم برای تکمیل وظایف را تا ۴۰% کاهش داد و کیفیت خروجی، همانطور که توسط ارزیاب های مستقل اندازه گیری شد، ۱۸% افزایش یافت.”

رویداد VB

تور AI Impact Tour

در تور AI Impact VentureBeat که به شهر نزدیک شما می آید، با جامعه هوش مصنوعی سازمانی ارتباط برقرار کنید!

بیشتر بدانید

مردم این فناوری را با الکتریسیته و آتش مقایسه می کنند زیرا مانند این اکتشافات اساسی، هوش مصنوعی یک فناوری دگرگون کننده است که پتانسیل آن را دارد که تقریباً همه جنبه های زندگی ما را به طور اساسی تغییر دهد، از نحوه کار و برقراری ارتباط گرفته تا نحوه حل مشکلات پیچیده، مانند انقلابی که برق به وجود آورد. قدرت و صنعت و آتش جامعه بشری اولیه را دگرگون کرد.

مسابقه به سوی آینده

غول مشاوره McKinsey تخمین زده است که هوش مصنوعی مولد بیش از این را اضافه خواهد کرد ۴ تریلیون دلار در سال به اقتصاد جهانی در نتیجه، غول های فناوری از جمله مایکروسافت و گوگل به شدت این بازار را دنبال کرده اند.

از زمان ظهور ChatGPT، بحث ها در مورد تأثیر فناوری و ایمنی آن بالا گرفته است. از کنگره ایالات متحده گرفته تا پارک بلچلی – زمانی که محل فعالیت‌های مخفی کدشکن بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم بود – این بحث‌ها اساساً به دو دیدگاه تقسیم می‌شوند: «شتاب‌دهنده‌ها» و «محصول‌کنندگان» هوش مصنوعی.

اساساً، شتاب گرایان از پیشرفت سریع در فناوری هوش مصنوعی حمایت می کنند و بر مزایای بالقوه عظیم تأکید می کنند. در مقابل، “محصولان” خواهان یک رویکرد محتاطانه هستند که بر خطرات بالقوه مرتبط با توسعه بی‌رویه هوش مصنوعی تاکید کند.

این امر باعث اولین اقدامات اساسی در مورد مقررات هوش مصنوعی شده است. در حالی که قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که برای چندین سال در حال توسعه بوده است ممکن است هنوز به نتیجه برسد، ایالات متحده با یک حرکت گسترده رو به جلو حرکت کرده است. فرمان اجرایی در مورد “هوش مصنوعی ایمن، ایمن و قابل اعتماد.” هدف این دستور یک رویکرد متعادل بین توسعه بدون محدودیت و نظارت دقیق است.

کشورهای سراسر جهان به شدت استراتژی های هوش مصنوعی را در پاسخ به انقلاب LLM دنبال می کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیرا اعلام کرد برنامه ها برای استراتژی جدید روسیه برای توسعه هوش مصنوعی برای مقابله با نفوذ غرب بر این فناوری. او دیر به حزب می رود زیرا ایالات متحده، چین، بریتانیا و دیگران در حال حاضر در این مسیر بسیار گام برداشته اند. عجیب است، بیش از حد، که او باید این را در حال حاضر راه اندازی از او معروف است گفت در سال ۲۰۱۷ کشوری که در هوش مصنوعی پیشتاز است “حاکم جهان خواهد بود.”

OpenAI و پرسش محرمانه آن*

همه اینها به این معنی است که سال گذشته در هوش مصنوعی یک گردباد بود. شاید فکر می‌کردیم که این چرخش اخیراً با اخراج هیئت مدیره OpenAI به اوج خود رسیده است سام آلتمن. اما مدیرعامل در کمتر از یک هفته پس از شورش سرمایه گذاران و کارمندان بازگشت – و در عوض هیئت مدیره از بین رفت.

اکنون راز جدیدی در اطراف OpenAI وجود دارد. پروژه مخفی Q* (تلفظ “Q-star”) اکنون به عنوان خبر بزرگ بعدی ظاهر شده است. محققان نام “Q” را به عنوان نماینده “Quartermaster”، یک مغز مخفی که ابزارهایی برای شخصیت فیلم جیمز باند می سازد، اختصاص دادند.

با توجه به رویترز، هیئت OpenAI نامه ای از محققان در مورد پیشرفت در این پروژه ناشناخته تنها چند روز قبل از اخراج آلتمن دریافت کرد که گفته می شود به دلیل ارتباطات ضعیف بود. این نامه به هیئت مدیره هشدار داد که Q* می تواند بشریت را تهدید کند.

گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هیئت مدیره از Q* اطلاعی نداشته است و این ممکن است دلیل اصلی اخراج آلتمن بوده باشد. با این حال، این احتمال بعید به نظر می رسد، زیرا ایلیا سوتسکور هم دانشمند ارشد هوش مصنوعی و هم یکی از اعضای هیئت مدیره بود. پشتیبان گیری از آن یک است گزارش از Platformer که بیان می کند: “من می توانم گزارش کنم که هیئت مدیره هرگز چنین نامه ای در مورد Q * دریافت نکرده است.”

مسیری به AGI؟

اکنون شایعات در مورد آنچه Q* می تواند باشد در حال چرخش است: یک معماری عصبی-نمادین جدید (که پیشرفت قابل توجهی خواهد بود)، یا یک سنتز ساده تر اما همچنان چشمگیر از LLM ها به همراه چندین تکنیک شناخته شده برای تولید چیزی بهتر از وضعیت فعلی هنر

یک معماری عصب نمادین موثر هنوز در مقیاس وجود ندارد، اما چنین سیستمی می تواند هوش مصنوعی را قادر سازد تا از داده های کمتری یاد بگیرد و در عین حال رفتار و منطق خود را بهتر توضیح دهد. چندین شرکت و موسسات دانشگاهی در حال کار برای توسعه این هستند، از جمله IBM، که معتقد است این معماری “مسیری برای دستیابی به هوش عمومی مصنوعی” (AGI) است. AGI هنوز به درستی تعریف نشده است، اما به طور کلی به عنوان توانایی پردازش اطلاعات در سطح انسانی یا حتی فراتر از توانایی های انسانی، همه با سرعت ماشین در نظر گرفته می شود.

مانند گزارش شده است توسط The Atlantic، Q* به احتمال زیاد کوتاه از این پیشرفت نمادین عصبی است. با این وجود، اگر پیشرفت Q* به بازار بیاید، گام دیگری به سوی AGI خواهد بود – که اتفاقاً جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا گفت ممکن است ظرف پنج سال به دست آید.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، دیدگاه متفاوتی دارد گزارش شده است توسط رویترز: “مسلماً هیچ احتمالی وجود ندارد که شما در ۱۲ ماه آینده این به اصطلاح AGI را ببینید، جایی که کامپیوترها قدرتمندتر از مردم هستند. سالها طول می کشد، اگر نه چندین دهه…”.

طیف گسترده ای از احساسات در مورد آنچه در آینده می آید

همانطور که دیدیم، پیشرفت هایی مانند ChatGPT و تکنیک هایی که ممکن است سیستم هایی مانند Q* را تقویت کنند، موج هایی از خوش بینی، دلهره، مقررات، رقابت و حدس و گمان را به راه انداخته است. پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی در سال گذشته نه تنها نقاط عطف فناوری هستند، بلکه آینه‌ای هستند که تلاش بی‌وقفه ما برای کسب دانش و تسلط بر خلاقیت‌هایمان را منعکس می‌کنند.

مطمئناً سال آینده به اندازه سال گذشته هیجان‌انگیز و هیجان‌انگیز خواهد بود. اینکه از اینجا به کجا می رویم بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم آن انرژی و راهنمایی را با موفقیت هدایت کنیم.

گری گروسمن EVP عمل فناوری در است ادلمن و رهبر جهانی از مرکز تعالی هوش مصنوعی ادلمن.

DataDecisionMakers

به انجمن VentureBeat خوش آمدید!

DataDecisionMakers جایی است که کارشناسان، از جمله افراد فنی که کار داده را انجام می دهند، می توانند بینش ها و نوآوری های مرتبط با داده را به اشتراک بگذارند.

اگر می‌خواهید درباره ایده‌های پیشرفته و اطلاعات به‌روز، بهترین شیوه‌ها و آینده فناوری داده و داده مطالعه کنید، به ما در DataDecisionMakers بپیوندید.

حتی ممکن است در نظر بگیرید مشارکت در مقاله از خودت!

از DataDecisionMakers بیشتر بخوانید


منبع: https://venturebeat.com/ai/looking-back-at-a-transformative-year-for-ai/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *