نیمی از گونه‌های مهاجر دراثر فعالیت‌های انسان در معرض خطر انقراض هستند

براساس جامع‌ترین ارزیابی که تاکنون درباره‌ی گونه‌های مهاجر انجام شده، انسان بسیاری از حیوانات مهاجر مثل لاک‌پشت‌های دریایی، شامپانزه‌ها، شیرها و پنگوئن‌ها را در کنار ده‌ها گونه‌ی دیگر به سمت انقراض سوق داده است.

گزارش اخیر درباره‌ی وضعیت گونه‌های مهاجر جهان که به دست دانشمندان حافظ محیط‌زیست و زیر نظر مرکز نظارت بر حفاظت از محیط‌زیست سازمان ملل متحد تهیه شده است، کاهش جمعیت را به‌عنوان عامل زمینه‌ساز انقراض، در تقریبا نیمی از ۱۲۰۰ گونه‌ی فهرست‌شده در کنوانسیون گونه‌های مهاجر (CMS) نشان می‌دهد. هدف این کنوانسیون که در سال ۱۹۷۹ امضا شد، محافظت از گونه‌هایی است که از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کنند.

یافته‌های گزارش با دیگر ارزیابی معتبر سازمان ملل، یعنی گزارش ارزیابی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم جهانی در سال ۲۰۱۹ مطابقت دارد. براساس آن گزارش، تقریبا یک میلیون گونه از ۸ میلیون گونه‌ی جانوری زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی در معرض خطر انقراض قرار دارند. از دهه‌ی ۱۹۷۰، گوناگونی زیستی و تنوع حیات روی زمین، ۷۰ درصد کاهش یافته است.

گونه‌های مهاجر به دلیل وابستگی به اکوسیستم‌های متعدد که مرزهای ملی کشورها را فرامی‌گیرند، با خطرات منحصربه‌فرد و شدیدی روبه‌رو هستند و الگوهای قابل پیش‌بینی مهاجرت، آن‌ها را در برابر شکارچیان آسیب‌پذیر می‌کند. براساس جدیدترین گزارش، از هر پنج گونه‌ی فهرست CMS، یکی در معرض خطر انقراض قرار دارد و این آمار برای ماهی‌ها به ۹۷ درصد می‌رسد.


منبع: https://www.zoomit.ir/energy-environment/416957-half-species-face-extinction-human-activities/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *