هاروارد ۵۰۰ میلیون دلار از متا گرفت تا کارشناس اطلاعات نادرست را اخراج کند که گفت فیس بوک به اخبار جعلی COVID اجازه داده است

به نظر می رسد که رهبری متا نمی تواند کاری را انجام ندهد که نه تنها بسیار نامناسب به نظر می رسد بلکه باعث می شود آنها نسبت به جنایات شدید شنیع مشکوک به نظر برسند.

جوآن دونوان، کارشناس مشهور اطلاعات نادرست و رئیس سابق پروژه فناوری و تغییر اجتماعی هاروارد (TASC)، مدعی است که هاروارد تحت فشار متا (شرکت مادر فیس‌بوک) که منجر به پایان کار او شد، تسلیم شد. و اینکه او همه این کارها را با کمک مالی دیوانه وار ۵۰۰ میلیون دلاری انجام داد.

دونوان که به خاطر کارش در زمینه اطلاعات نادرست و افراط گرایی COVID-19 شناخته می شود، سندی ۲۴۸ صفحه ای را به دفتر دادستانی کل ماساچوست و وزارت آموزش ایالات متحده ارائه کرد که توضیحی انفجاری برای خروج خود از هاروارد در اوایل سال جاری و بسته شدن TASC ارائه کرد.

به گفته دونوان، توالی رویدادها در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد، زمانی که او یک سخنرانی کلیدی در “مقالات فیس بوک” را برای اهداکنندگان ارشد مدرسه کندی، از جمله الیوت شریج، مدیر سابق ارتباطات فیس بوک ارائه کرد. دانوان به Logic گفت: «از همان روز به بعد، دانشگاه با من رفتار متفاوتی داشت تا جایی که کارم را از دست دادم.

اسناد فیس‌بوک مجموعه‌ای از اسناد افشاگران است که دانوان به دست آورده است که نشان می‌دهد این شرکت فقط اجازه انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم خود را نداده است، بلکه کاملاً از آسیبی که ایجاد می‌کند آگاه بوده و تصمیم گرفته است که هیچ کاری علیه آن انجام ندهد.

“تعداد زیادی ابزار آزمایش شده و واقعی برای وادار کردن شخص یا نهادی به انجام کاری وجود دارد که در غیر این صورت انجام نمی‌دادند، و نفوذ از طریق جبران مالی در صدر فهرست یا نزدیک به آن است. به طور عینی، ۵۰۰ میلیون دلار مطمئناً تأثیر مالی قابل توجهی دارد. وکلای اندرو باکاج و کایل گاردینر از Whistleblower Aid در پرونده خود از طرف دونوان نوشتند.

دونوان ادعا می کند که شریج صحبت های او را قطع کرد، به وضوح آشفته بود و سعی کرد یافته های او را کم اهمیت جلوه دهد. به دنبال آن، داگ المندورف، رئیس مدرسه کندی، دوست شخصی شریل سندبرگ، مدیر سابق فیس بوک، در مورد تحقیقات او پرس و جو کرد که باعث ایجاد شک در ارتباط با رهبری متا شد.

دونووان ادعا می کند که بلافاصله پس از این تحقیقات با افزایش نظارت و قطع بودجه برای TASC مواجه شده است.

المندورف بعداً او را در مورد برنامه‌هایی برای «پایان دادن» پروژه، اعمال محدودیت‌هایی برای جمع‌آوری سرمایه و تحقیقات جدید به او اطلاع داد. در حوالی ترم پاییز در سال ۲۰۲۲، رئیس دانشکده به دانوان اعلام کرد که او مجاز به جمع آوری کمک مالی، شروع تحقیقات جدید یا استخدام افراد جدید نیست. دونوان سرانجام هاروارد را ترک کرد و کار خود را در دانشگاه بوستون ادامه داد.

در حالی که همه این اتفاقات در حال رخ دادن بود، موسسه چان زاکربرگ، همراه با مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، ۵۰۰ میلیون دلار برای یک موسسه هوش مصنوعی به هاروارد اهدا کرد.

این در زمانی اتفاق افتاد که دونوان از کمبود بودجه به دلیل تعطیل شدن برنامه او مطلع شد. بایگانی دانوان حاکی از ارتباط بین این کمک مالی و اقدامات هاروارد است که به معنای نفوذ مالی است.

هاروارد ادعاهای دونوان را رد می کند و بیان می کند که به او فرصتی برای ادامه کار به عنوان یک مدرس کمکی پاره وقت داده شده است که او نپذیرفت.

این اتهامات سؤالاتی را در مورد تأثیر ناروا احتمالی بر تحقیقات دانشگاهی ایجاد می کند و این موضوع توسط دادستان کل ماساچوست و وزارت آموزش ایالات متحده تحت بررسی است.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/harvard-took-500mn-from-meta-to-fire-disinfo-expert-who-said-facebook-allowed-covid-fake-news-13468742.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *