هلند صادرات سیستم‌های پیشرفته لیتوگرافی تراشه به چین را متوقف کرد

شرکت هلندی ASML به درخواست دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده، چند هفته قبل از اجرایی‌شدن ممنوعیت صادرات تجهیزات تراشه‌سازی پیشرفته، ارسال محموله‌های چین را لغو کرد. پیش از این، چین برای دورزدن تحریم‌های آمریکا، به این شرکت هلندی روی آورده بود. شرکت ASML به سیستم‌های لیتوگرافی پیشرفته‌اش شناخته می‌شود؛ این فناوری برای ساخت ریزتراشه‌ها حیاتی است.

براساس گزارش بلومبرگ، ایالات متحده سازنده هلندی تجهیزات تراشه را تحت فشار قرار داده تا فروش محصولات خود به چینی‌ها را قبل از موعد مقرر مسدود کند. با فناوری‌های ASML می‌توان تراشه‌ها را کوچک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر ساخت. درواقع فناوری سیستم‌های لیتوگرافی تنها یک دارایی تجاری نیست، بلکه با توجه به نقش محوری آن در زنجیره تأمین نیمه‌رساناها، یک دارایی استراتژیک است. همچنین این فناوری نقش مهمی در محصولات مختلف از گوشی‌های هوشمند گرفته تا سیستم‌های نظامی پیشرفته ایفا می‌کند.

شرکت ASML و تحریم‌های چین

هلند صادرات سیستم‌های پیشرفته لیتوگرافی تراشه به چین را متوقف کرد

این سازنده هلندی مجوز ارسال سه دستگاه لیتوگرافی فرابنفش عمیق را تا ژانویه (دی‌ماه ۱۴۰۲) که محدودیت‌های جدید اعمال می‌شود، در اختیار داشت. بااین‌حال، مقامات ایالات متحده با ASML تماس گرفتند تا از آن‌ها بخواهند که فوراً ارسال محموله‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده به مشتریان چینی را متوقف کنند.

بایدن مدام تلاش‌های پکن برای ایجاد صنعت نیمه‌رسانا پیشرفته خود را سرکوب می‌کند. به گزارش بلومبرگ، شرکت فناوری هواوی نیز سال گذشته با استفاده از تراشه‌های ساخته‌شده با دستگاه‌های لیتوگرافی ASML، گوشی هوشمندی ساخت که رقیبی قدرتمند برای آیفون اپل در این کشور شد.

فشار ایالات متحده بر این شرکت در سال ۲۰۱۹ آغاز شد؛ زمانی که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور وقت، دولت هلند را تحت فشار قرار داد تا فروش دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش ASML به چین را ممنوع کند. ASML تنها شرکت سازنده این فناوری است که برای ایجاد نیمه‌رساناها استفاده می‌شود.

بر اساس داده‌های گمرک چین، بین جولای و نوامبر (تیر تا آبان ۱۴۰۲)، واردات ماشین‌های لیتوگرافی چین بیش از پنج برابر افزایش یافت و به ۳٫۷ میلیارد دلار رسید. چین تقریباً نیمی از فروش ASML در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده بود.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/netherlands-halts-advanced-semiconductor-exports-to-china

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *