هلند نسخه اختصاصی ChatGPT را در میان تلاش برای هوش مصنوعی ایمن تر می سازد

هلند در حال ساخت مدل زبان بزرگ خود (LLM) است که به دنبال ارائه یکشفاف، منصفانه و قابل تأیید» جایگزینی برای هوش مصنوعی چت ربات هایی مانند ChatGPT بسیار محبوب.

به نظر می رسد این روزها همه و سگشان در حال توسعه ربات چت هوش مصنوعی خود هستند، از Bard گوگل و بینگ چت مایکروسافت گرفته تا Grok که اخیراً معرفی شده است، یک رقیب جدید ChatGPT که این هفته توسط شرکت xAI ایلان ماسک منتشر شد.

اما از آنجایی که سیلیکون ولی توسعه هوش مصنوعی را پشت درهای بسته دنبال می کند، مقامات در تاریکی در مورد اینکه آیا این LLM ها به هر نوع استانداردهای اخلاقی پایبند هستند یا خیر رها می شوند. اتحادیه اروپا در حال حاضر هشدار داد شرکت های هوش مصنوعی که قوانین سخت گیرانه تری در راه است.

در مقابل، هلندی LLM جدید، با نام GPT-NL، یک مدل باز خواهد بود که اجازه می دهد به گفته سازندگان آن، همه ببینند نرم افزار زیربنایی چگونه کار می کند و هوش مصنوعی چگونه به نتایج خاصی می رسد. این هوش مصنوعی توسط سازمان تحقیقاتی TNO، موسسه پزشکی قانونی هلند و تعاونی IT SURF در حال توسعه است.

TNO گفت: با معرفی GPT-NL، کشور ما به زودی مدل زبان و اکوسیستم خاص خود را خواهد داشت که بر اساس ارزش ها و دستورالعمل های هلندی توسعه یافته است. تامین مالی برای GPT-NL به شکل الف است ۱۳٫۵ میلیون یورو کمک مالی از وزارت امور اقتصادی و سیاست آب و هوا – تنها کسری از میلیاردها دلاری است که برای ایجاد و راه اندازی چت بات های سیلیکون ولی استفاده می شود.

“ما می خواهیم مدلی بسیار منصفانه تر و مسئولانه تر داشته باشیم.” گفت سلمار اسمیت، بنیانگذار GPT-NL. “داده های منبع و الگوریتم کاملاً عمومی خواهند شد.” این مدل برای موسسات دانشگاهی، محققان و دولت ها و همچنین شرکت ها و کاربران عمومی هدف قرار گرفته است.

در طول سال آینده، شرکا بر توسعه و آموزش LLM تمرکز خواهند کرد و پس از آن برای استفاده و آزمایش در دسترس قرار خواهد گرفت. GPT-NL به ابررایانه ملی کشور اسنلیوس متصل خواهد شد که قدرت پردازش مورد نیاز برای کارکرد مدل را فراهم می کند.

شاید کاملا مناسب، راه اندازی GPT-NL در هفته گذشته جمصادف با اولین در جهان اجلاس ایمنی هوش مصنوعی. این رویداد پر ستاره، که در پارک بلچلی در بریتانیا برگزار شد، راه‌هایی را برای کاهش خطرات هوش مصنوعی از طریق اقدامات هماهنگ بین‌المللی در نظر گرفت. درست چند روز قبل از اجلاس سران، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا آغاز به کار را اعلام کرد یک ربات چت هوش مصنوعی برای کمک به مردم در پرداخت مالیات و دسترسی به حقوق بازنشستگی. با این حال، برخلاف GPT-NL، فناوری پشت سرویس آزمایشی توسط OpenAI مدیریت می شود – نمادی از خدمات بیشتر بریتانیا رویکرد لایسزفر برای برخورد با فناوری های بزرگ، در مقایسه با اتحادیه اروپا.

در جای دیگر، امارات متحده عربی یک مدل زبان بزرگ را با هدف بیش از ۴۰۰ میلیون عرب زبان دنیا راه اندازی کرده است، در حالی که محققان ژاپنی در حال ساختن نسخه خود از ChatGPT هستند زیرا می گویند سیستم های هوش مصنوعی آموزش دیده اند. زبان های خارجی نمی تواند پیچیدگی های زبان و فرهنگ ژاپنی را درک کند. در ایالات متحده، سیا حتی چت بات خودش را می سازد.

پس واضح است که دولت‌ها و موسسات در سراسر جهان متوجه شده‌اند که وقتی صحبت از مدل‌های هوش مصنوعی به میان می‌آید، احتمالاً یک‌اندازه برای همه چیز خوبی نیست.


منبع: https://thenextweb.com/news/netherlands-chatgpt-ai-llm-safety

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *