هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بازار سهام شرکت‌های فناوری را نجات داد

سهام صنعت فناوری در سال ۲۰۲۲ وضعیت فاجعه‌باری داشت، اما حالا به شرایط خوبی بازگشته است تا بازار بورس سهام نزدک (NASDAQ) یکی از بهترین سال‌های خود در دو دهه گذشته را تجربه کند. پس از سقوط ۳۳ درصدی در سال گذشته، نزدک سال ۲۰۲۳ را با رشد ۴۳ درصدی به‌پایان رسانده است که بهترین سال آن از ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود. همچنین ارزش بازار سهام نزدک اکنون فقط ۶٫۵ درصد کمتر از رکوردی است که در نوامبر سال ۲۰۲۱ به دست آمده بود.

ظهور هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد صنعت فناوری در سال ۲۰۲۳ بوده است و همین امر باعث شد تا غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و انویدیا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی آن داشته باشند.

رشد سهام شرکت‌های حوزه فناوری

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بازار سهام شرکت‌های فناوری را نجات داد

براساس گزارش CNBC، انویدیا برنده بزرگ حوزه هوش مصنوعی بوده است. قیمت سهام این شرکت سازنده تراشه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۳۹ درصد رشد داشته است، زیرا شرکت‌های زیادی برای آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته خود به پردازنده‌های گرافیکی (GPU) آن نیاز داشتند. انویدیا در سه فصل ابتدایی سال ۲۰۲۳ موفق شده تا ۱۷٫۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است. همچنین در سه ماهه گذشته نیز درآمدش سه برابر شده بود.

پس از انویدیا، در بین غول‌های فناوری متا شاهد بیشترین رشد سهام خود بوده است که تقریباً به‌اندازه ۲۰۰ درصد رشد کرد. همچنین انویدیا و متا در شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبای خود داشته‌اند.

متا در ماه فوریه امسال هدف خود برای تمرکز روی هوش مصنوعی را نشان داد و در آن زمان، «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل شرکت از سال ۲۰۲۳ به‌عنوان «سال کارایی» یاد کرد. سهام متا در سال ۲۰۲۲ با سقوط ۶۴ درصدی روبرو شده بود. همچنین این شرکت بیش از ۲۰ هزار کارمند خود را اخراج کرد تا به وال‌استریت نشان دهد که تصمیم جدی برای کاهش هزینه‌هایش دارد. متا برای سه ماهه سوم، رشد ۲۳ درصدی را ثبت کرده بود که بیشترین افزایش آن در دو سال اخیر است.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/tech-stocks-wrap-up-2023-rally-after-last-years-slump

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *