هوش مصنوعی همه جا: اینتل قصد دارد رایانه های شخصی مجهز به هوش مصنوعی را با پردازنده های Core Ultra جدید خود در دسترس همه قرار دهد.

در جریان رویداد AI Everywhere در نیویورک، اینتل از راه اندازی جدیدترین پردازنده های Core Ultra خود که برای لپ تاپ های فوق نازک طراحی شده است، خبر داد. این رونمایی به عنوان بخشی از تلاش‌های مدیر عامل شرکت پت گلسینگر برای تجدید انرژی غول نیمه‌رسانا و بازپس‌گیری سهم بازار از رقبایی مانند AMD و در عین حال مقابله با چالش‌های کوالکام و اپل صورت می‌گیرد.

پردازنده های Core Ultra چندین نوآوری را برای اینتل معرفی می کنند، از جمله طراحی چیپلت و واحد پردازش عصبی (NPU). این پردازنده ها در سه پیکربندی موجود هستند: Core Ultra 5، Core Ultra 7 و Core Ultra 9. Core Ultra 5 و Core Ultra 7 در حال حاضر در رایانه های شخصی جدید موجود هستند، در حالی که انتظار می رود Core Ultra 9 در ماه های آینده منتشر شود. . .

طراحی چیپلت که توسط اینتل به عنوان کاشی شناخته می شود، تراشه را به اجزای متمایز تقسیم می کند و امکان سفارشی سازی آسان بر اساس نیازهای خاص را فراهم می کند. خط Core Ultra شامل یک کاشی محاسباتی، کاشی گرافیکی، کاشی I/O و کاشی System on a Chip (SoC) است. این معماری برای افزایش قدرت و بهره وری انرژی تراشه های Core Ultra اینتل طراحی شده است.

اینتل و OEM های شریک آن مانند Acer، ASUS، Dell، Dynabook، Gigabyte، Google Chromebook، HP، Lenovo، LG، Microsoft Surface، MSI و Samsung و غیره با بیش از ۲۳۰ رایانه شخصی هوش مصنوعی مجهز به Intel Core Ultra آماده هستند. برخی از لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های Intel Core Ultra استفاده می‌کنند، قبلاً در دسترس قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های قابل توجه چیپ‌لت‌ها شامل هسته‌های عملکردی برای کارهای پرمصرف، هسته‌های کارآمد برای برنامه‌های کم‌مشکل، و گنجاندن جزیره کم توان جدید اینتل در کاشی SoC برای کارهای کم‌مصرف است.

کاشی SoC همچنین دارای NPU اینتل است که با موضوع رویداد “AI Everywhere” هماهنگ است، اگرچه برای اجرای وظایف هوش مصنوعی با منابع فشرده مانند ChatGPT به طور مستقیم بر روی لپ تاپ ها در نظر گرفته نشده است.

از نظر عملکرد، اینتل ادعا می کند که تراشه رده بالای Core Ultra 7165H خود از رقبایی مانند Ryzen 7 7840U AMD، تراشه M3 اپل، تراشه ۸cx Gen 3 کوالکام و Core i7-1370P خود در عملکرد چند رشته ای پیشی می گیرد.

همچنین گفته می شود که Ultra 7165H نسبت به Ryzen 7 7840U AMD انرژی کمتری مصرف می کند در حالی که وظایفی مانند پخش جریانی Netflix، تماشای ویدیوی ۴K و مرور وب را انجام می دهد. انتظار می رود عملکرد بازی به دلیل واحد پردازش گرافیکی Arc داخلی Ultra بهبود یابد.

Intel Core Ultra دارای حداکثر پردازنده ۱۶ هسته ای است که از ۹۶ گیگابایت حافظه DDR5 یا ۶۴ گیگابایت حافظه LPDDR5x پشتیبانی می کند و دارای پشتیبانی Thunderbolt 4 با سرعت انتقال داده تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه است. علاوه بر این، این پردازنده با استفاده از فرآیند پیشرفته ۴ نانومتری ساخته شده است و از بسته بندی پیشرفته Foveros 3D استفاده می کند.

اینتل با بیش از ۱۰۰ فروشنده نرم افزار مستقل همکاری کرده است و بیش از ۳۰۰ ویژگی شتاب دهنده هوش مصنوعی را برای پردازنده های Core Ultra بهینه کرده است.

این شرکت همچنین نسخه Intel Evo را برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کرد که تا ۱۰ ساعت عمر باتری واقعی، عملکرد بهبود یافته، شارژ سریع و پشتیبانی فوری از خواب را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اینتل قصد دارد پلتفرم vPro مبتنی بر Intel Core Ultra را برای دستگاه‌های تجاری معرفی کند.

علاوه بر پردازنده‌های Core Ultra، اینتل از راه‌اندازی نسل پنجم پردازنده‌های زئون اینتل با عملکرد هوش مصنوعی پیشرفته خبر داد و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی اینتل Gaudi3 را که برای عرضه اولیه در سال آینده برنامه‌ریزی شده است و برای یادگیری عمیق و هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ طراحی شده است، به اشتراک گذاشت. مدل ها.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/ai-everywhere-intel-plans-to-make-ai-enabled-pcs-accessible-for-everyone-with-its-new-core-ultra-processors-13506022.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *