واکنش‌ نمایندگان مجلس و دولتمردان به افزایش قیمت اینترنت همراه چیست؟

چندی پیش اپراتورها با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور به بهانه کمبود بودجه برای توسعه و نگهداری زیرساخت، خواستار افزایش قیمت تعرفه اینترنت همراه بودند. در ادامه، موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش قیمت اینترنت همراه اعلام شد. سپس اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از افزایش قیمت ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنتی خود خبر دادند. البته بنابر اعلام وزارت ارتباطات، اپراتورها باید در قبال این افزایش قیمت سه شرط را رعایت کنند که عبارتند از: افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، پوشش نسل چهارم به ۹۴ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میزان سرعت اینترنت ظرف شش ماه.

با وجود اینکه بنابر گفته وزارت ارتباطات، این افزایش قیمت مشروط بر بهبود کیفیت است و قرار است نظارت دقیق بر اجرای این طرح صورت گیرد، اما این اقدام با نارضایتی مردم همراه بوده و واکنش‌های متفاوتی را از سوی آن‌ها به‌همراه داشته است. در ادامه چند مورد از واکنش‌های مسئولین فعلی و پیشین را می‌بینیم.

«جبار کوچکی نژاد»، نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از افزایش تعرفه‌های استفاده از اینترنت همراه گفت: «در حالی که برای افزایش حقوق‌ها دولت مقاومت می‌کند ۳۰ درصد و بیشتر از ۳۰ درصد اینترنت را افزایش داده است.»

«جلیل رحیمی جهان آبادی»، نماینده مردم تربت جام درباره گرانی اینترنت و تاثیر آن بر گرانی سایر خدمات‌ها و اقلام گفت: «واقعیت امر این است که ما در حوزه گرانی‌ها به نظرم با یک درک نادرست از شرایط مواجه هستیم، یعنی بعضی از بخش‌های مدیریتی کشور درک درستی از این‌که تا چه میزان روی مردم فشار و بار اقتصادی زیاد است، ندارند.»

«جعفر قادری»، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشورگفت: «در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتورها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.»

او که نمایندهٔ مردم شیراز در مجلس است، اگر چه گفته که «اظهارات اپراتورها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازه‌ای توجیه دارد» اما اضافه کرد: «این روزها اینترنت برای مردم از نان شب هم واجب‌تر و بسیاری از امور زندگی مردم به این فناوری گره خورده است، همچنین استفاده بیشتر از اینترنت کمک می‌کند صرفه‌جویی‌های کلانی در مصرف سوخت، زمان و دیگر هزینه‌های دولت و ملت انجام شود. علاوه‌بر اینها کاهش حمل‌ونقل مردم در پی انجام امور با اینترنت به کاهش آلودگی هوا می‌انجامد.» 

«مصطفی طاهری»، عضو کمیسیون صنایع نیز به افزایش قیمت اینترنت همراه واکنش نشان داد و گفت: « درپی افزایش قمیت اینترنت تصمیم گرفتیم در اولین فرصت ممکن، نمایندگان وزارت ارتباطات و اپراتورها در کمیسیون صنایع حاضر شوند و درباره میزان خریدهای ارزی، سرعت اینترنت، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز، افزایش قیمت‌های انجام گرفته در سال‌های گذشته و فرمولی که منجر به افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت شده، توضیحاتی ارائه دهند.»

واکنش‌ نمایندگان مجلس و دولتمردان به افزایش قیمت اینترنت همراه چیست؟

«سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم، به افزایش قیمت اینترنت واکنش تندی نشان داد و در ایکس نوشت:

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت، یکی از تندترین واکنش‌ها به گرانی اینترنت را داشت و در ایکس نوشت:

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، نماینده ادوار هفت، هشت و ده مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در حساب کاربری ایکس به این اتفاق واکنش نشان داد و وعده بهبود کیفیت را نسیه دانست:

«علیرضا سلیمی»، نماینده دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم از حوزه انتخابی محلات و دلیجان در استان مرکزی بوده است. او درباره افزایش قیمت اینترنت در حساب ایکس خود نوشت:

«محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر سابق ارتباطات نیز در رابطه با افزایش تعرفه‌ها گفت: «بنده معتقد نیستم که افزایش تعرفه به‌دلیل عدم وجود رقابت باشد؛ هم بخش خصوصی و هم شبه‌دولتی در حوزه عرضه اینترنت در کشور فعال هستند، دو شرکت اپراتور تلفن همراه نیز در بورس فعال است و اطلاعات آن‌ها از طریق کدال منتشر می‌شود.»

او تأکید کرد: «شاید از بیرون این‌گونه به‌نظر برسد که حکومت و دولت این حوزه را در انحصار خود گرفته‌اند، اما ریز دینامیک و جزئیات نشان می‌دهد که این‌گونه نیست. عامل اصلی افزایش بی‌رویه تعرفه فیلترینگ است؛ اساسی که باعث برهم‌خوردن نظم مکانیزم تعرفه شده، فیلترینگ است. دولت با سیاست‌گذاری فیلترینگ باعث شده که بازار سرکوب شود و نرخ تعرفه افزایش یابد.»

«لطف‌الله سیاهکلی»، نماینده مجلس، درباره ارزیابی افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت در صدا و سیما گفت: «نکته این است که ما برای چه هدفی نیاز به افزایش قیمت داریم و درواقع افزایش کیفیت داریم یا خیر. اگر نسبت حقوق مردم به هزینه‌های اینترنت را درنظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که برای مثال، ۱٫۲ درصد حقوق مردم آلمان صرف خرید اینترنت می‌شود، اما در ایران مردم ۱۰ درصد حقوقشان را صرف اینترنت می‌کنند که این مبلغ بدون در نظر گرفتن تغییر قیمت‌هاست. ۱۰ درصد هم که هزینه مصیبتی به نام VPN می‌شود و دیگر چیزی از حقوق مردم باقی نمی‌ماند. درهرصورت اینترنت فقط بستر رسانه نیست، بلکه بستر زندگی است. این اپراتورهایی که امروزه اعلام می‌کنند برای توسعه سرمایه ندارند، با ده سرور شروع به کار کردند اما الان سرمایه بسیاری دارند.»


منبع: https://digiato.com/tech/irancell-price-increase

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *