پاکسازی فضا: ایرباس Detumbler را برای پاکسازی زباله های فضایی در مدار زمین پرتاب می کند

در پاسخ به موضوع فزاینده زباله های فضایی که مدار زمین را به هم ریخته اند، ایرباس از راه حلی پیشگام به نام Detumbler رونمایی کرده است. Detumbler که روز شنبه از طریق یک موشک فالکون ۹ از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب شد، یک دستگاه میرایی مغناطیسی است که برای جلوگیری از غلتیدن غیرقابل کنترل ماهواره‌های منسوخ در فضا طراحی شده است.

Detumbler با وزن تقریبی ۱۰۰ گرم دارای یک چرخ روتور مرکزی و آهنرباهایی است که با میدان مغناطیسی زمین در تعامل هستند. این دستگاه برای اتصال به ماهواره هایی در نظر گرفته شده است که عمر عملیاتی آنها به پایان می رسد.

هنگامی که ماهواره در مدار عادی خود قرار دارد، مانند قطب نما عمل می کند و با میدان مغناطیسی زمین همسو می شود، اگر ماهواره شروع به غلتیدن کند، Detumbler به صورت پویا پاسخ می دهد. حرکت روتور باعث ایجاد جریان های گردابی می شود و حلقه هایی از جریان الکتریکی ایجاد می کند که باعث اصطکاک و کاهش حرکت ماهواره می شود.

Detumbler که توسط ایرباس در سال ۲۰۲۱ با پشتیبانی آژانس فضایی فرانسه CNES تحت ابتکار Tech4SpaceCare توسعه یافته است، به حرکات غیرقابل پیش بینی ماهواره های مرده به دلیل پویایی پرواز مداری می پردازد. این رفتار نامنظم خطراتی مانند برخورد با فضاپیماهای دیگر یا ورود مجدد کنترل نشده به جو زمین را به همراه دارد.

هدف از معرفی Detumbler تسهیل گرفتن ماهواره‌های از بین رفته در طول ماموریت‌های آتی است که به پاکسازی زباله‌های فضایی اختصاص دارد.

این دستگاه با حفظ یک مسیر قابل پیش بینی تر در مدار زمین، به کاهش خطرات ناشی از زباله های فضایی کمک می کند. ایرباس در نظر دارد در اوایل سال ۲۰۲۴، برای آزمایش اثربخشی دستگاه جدید، نمایش‌هایی را بر روی نانوماهواره Exo-0 از EnduroSat انجام دهد.

چالش فزاینده زباله های فضایی توسط شبکه جهانی نظارت فضایی وزارت دفاع که در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰۰ قطعه زباله مداری را ردیابی می کند، تأکید می کند. انتظار می رود این عدد با گسترش صنعت فضایی جهانی افزایش یابد و احتمال برخورد در مدار زمین افزایش یابد.

حوادث اخیر، از جمله هدف ماموریت پاکسازی زباله های فضایی که در ماه اوت مورد اصابت قرار گرفت، بر ضرورت اجرای روش های کاهش موثر برای حفاظت از محیط فضایی تاکید دارد.


منبع: https://www.firstpost.com/world/cleaning-up-space-airbus-launches-detumbler-to-clean-up-space-debris-in-earth-orbit-13389292.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *