پرتاب بعدی استارشیپ اسپیس ایکس به حالت تعلیق درآمد زیرا FAA 63 «اقدامات اصلاحی» مورد نیاز را فهرست کرده است.

اسپیس ایکس گفت آخرین استارشیپ آن به دلیل آتش سوزی ناشی از نشت پیشران از موشک Super Heavy که کامپیوتر پرواز اولیه وسیله نقلیه را قطع کرد، کنترل خود را از دست داد.

اولین تلاش برای پرتاب مداری برای Starship و تقویت کننده Super Heavy اسپیس ایکس در ماه آوریل حدود چهار دقیقه پس از پرواز آزمایشی خود به طرز انفجاری پایان یافتو FAA هنوز آماده پاکسازی تلاش های بعدی نیست. امروز، آژانس تحقیقات ناگوار خود را پایان داد و گفت که این گزارش ۶۳ اقدام را شناسایی کرده است که باید توسط اسپیس ایکس قبل از شروع مجدد پرتاب ها اجرا شود. آنها شامل طراحی مجدد برای جلوگیری از نشت و آتش سوزی، یک سکوی پرتاب مجدد طراحی شده، و سایر اصلاحات هستند.

یک پست جدید از اسپیس ایکس بحث در مورد “به روز رسانی قبل از دومین آزمایش پرواز Starships” اندکی بعد ظاهر شد که مستقیماً به ۶۳ اقدام اشاره نکرد، اما جزئیات آن در مورد اینکه چرا اولین پرواز آزمایشی کنترل خود را از دست داد، منعکس کننده آنچه FAA می گوید باید مورد توجه قرار گیرد.

پست SpaceX نشت پیشران از تقویت کننده Super Heavy را تأیید می کند که “در نهایت ارتباط با کامپیوتر پرواز اولیه وسیله نقلیه قطع شد.” این کافی بود تا ارتباط بیشتر موتورهای تقویت کننده قطع شود و از کنترل خارج شود. علاوه بر این، یک فرمان انهدام که به طور خودکار توسط سیستم ایمنی پرواز خودکار (AFSS) صادر شد، قبل از شلیک چاشنی‌ها، «تأخیر غیرمنتظره‌ای» داشت و کشتی استارشیپ ۲۳۷ ثانیه پس از پرتاب شکست.

راه اندازی در آوریل آسیب زیادی به لنت وارد کرد و مناطق اطراف آن، کثیفی و گرد و غبار را از بین می برد بر شهرهای مایل دورتر بارید، مشکلاتی که توسط برخی ناظران پیش بینی شده بود با اشاره به فقدان سنگر یا سیستم آبی برای منحرف کردن شعله های آتش موشک. ماه گذشته، SpaceX ویدئویی از آزمایش آتش استاتیک منتشر کرد با سیستم شعله گیر در حال حاضر.

بلومبرگ گفت سرویس ماهی و حیات وحش ایالات متحده اولین پرتاب را پیدا کرد “یک میدان زباله ۳۸۵ هکتاری را ترک کرد که تکه های بتونی را تا فاصله ۲۶۸۰ فوتی از سکوی پرتاب پرتاب کرد و باعث آتش سوزی ۳٫۵ هکتاری شد.” CNBC گزارش داد در بهار که مجموعه‌ای از سازمان‌های غیرانتفاعی زیست‌محیطی و میراث فرهنگی شکایتی را علیه FAA تنظیم کردند و گفتند که تأیید این آزمایش بدون بررسی جامع محیط‌زیست نقض قانون سیاست ملی محیط‌زیست است.

به گفته FAA، قبل از راه اندازی مجدد، این شرکت همچنین باید یک اصلاح مجوز دریافت کند که “تمام الزامات مربوط به ایمنی، محیط زیست و سایر الزامات نظارتی قابل اجرا را برآورده کند.”

اسپیس ایکس اخیراً یک نمونه اولیه جدید از Starship را به همراه ایلان ماسک به سکوی پرتاب در بوکا شیکا، تگزاس آورده است. گفتن در روز سه شنبه که آماده راه اندازی “در انتظار تایید مجوز FAA” است. به‌روزرسانی‌هایی که برای رفع مشکلات آزمایش اول ذکر شد شامل «کاهش نشت و آزمایش بهبود یافته روی سخت‌افزار موتور و تقویت‌کننده»، یک سیستم اطفاء حریق گسترده در موشک Super Heavy، تغییراتی در AFSS برای قابل‌اعتمادتر کردن آن و همچنین «قابل توجه» است. تقویت‌کننده‌های پایه پد و افزودن یک شعله‌گیر.»

همچنین گفته است که تغییرات دیگری را انجام داده است که به آزمایش اول مربوط نمی شود، با یک سیستم جداسازی مرحله داغ جدید که از موتورهای مرحله دوم Starship برای دور شدن از تقویت کننده استفاده می کند، و همچنین کنترل های کاملا الکترونیکی بردار رانش برای موتورهای رپتور در تقویت‌کننده‌ای که ادعا می‌کند نسبت به سیستم‌های هیدرولیک سنتی کارآمدتر انرژی هستند و نقاط خرابی کمتری دارند.

FAA:

گزارش نهایی به دلایل ریشه‌ای متعدد ۲۰ آوریل ۲۰۲۳، حادثه ناگوار و ۶۳ اقدام اصلاحی که اسپیس ایکس باید برای جلوگیری از تکرار حادثه انجام دهد، اشاره می‌کند. اقدامات اصلاحی شامل طراحی مجدد سخت افزار وسیله نقلیه برای جلوگیری از نشت و آتش سوزی، طراحی مجدد سکوی پرتاب برای افزایش استحکام آن، گنجاندن بررسی های اضافی در فرآیند طراحی، تجزیه و تحلیل اضافی و آزمایش سیستم ها و اجزای حیاتی ایمنی از جمله سیستم ایمنی پرواز خودکار، و استفاده از شیوه های کنترل تغییر اضافی

بسته شدن تحقیقات ناگوار به معنای ازسرگیری فوری پرتاب Starship در بوکا چیکا نیست. اسپیس ایکس باید تمام اقدامات اصلاحی را که بر ایمنی عمومی تأثیر می گذارد، اجرا کند و برای درخواست و دریافت یک تغییر مجوز از FAA که تمام الزامات نظارتی ایمنی، زیست محیطی و سایر الزامات نظارتی قابل اجرا را قبل از پرتاب بعدی Starship بررسی می کند، دریافت کند.


منبع: https://www.theverge.com/2023/9/8/23864393/spacex-starship-orbital-flight-test-faa-hold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *