پلی استیشن مدام به ما یادآوری می کند که چرا مالکیت دیجیتال بد است

حذف محتوای سونی و ممنوعیت غیرمنتظره حساب، یادآوری به موقع است که چرا شما واقعاً مالک محتوای دیجیتال نیستید.

در کمتر از یک هفته، سونی دو یادآوری به‌موقع از ضعیف بودن «مالکیت» دیجیتال به ما داده است – و هر دو یادآور شامل مواردی در پلی‌استیشن هستند.

هفته گذشته، سونی اعلام کرد که به دلیل «ترتیبات‌های مربوط به مجوز محتوا»، کاربران نمی‌توانند محتوای Discovery را که خریداری کرده‌اند تماشا کنند. و که محتوا از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ از کتابخانه های آنها حذف خواهد شد. بسیار طولانی. ناپدید شدن نمایش‌ها از سرویس‌های استریم امری عادی است، اما در این مورد، مردم دسترسی به نمایش‌هایی را که برای تماشای درخواستی خریداری کرده‌اند از دست می‌دهند.

سپس، در روز دوشنبه، بسیاری از کاربران به طور غیرمنتظره ای از آنها محروم شدند حساب های شبکه پلی استیشن، به این معنی که نه تنها از اجرای بازی‌های چندنفره یا استفاده از استریم ابری جلوگیری می‌شدند، بلکه از بازی‌هایی که به صورت دیجیتالی از بازار پلی‌استیشن سونی خریداری می‌کردند نیز محروم شدند. کاربران آسیب‌دیده که ممکن است سال‌ها صرف ساختن یک کتابخانه دیجیتالی قوی کرده‌اند، ناگهان به محتوایی که بدون تقصیر خودشان خریداری کرده بودند، دسترسی نداشتند. به نظر می رسد که سونی از آن زمان دسترسی به حساب کاربری را برای افرادی که به طور تصادفی مسدود شده بودند بازیابی کرده است، اما این شرکت توضیحی نداده است که چه اتفاقی افتاده است یا نگفته است که چگونه می تواند از ممنوعیت های غیرمنتظره مشابه در آینده جلوگیری کند. (سونی به درخواست های متعدد ما برای اظهار نظر پاسخ نداده است.)

زودگذر بودن “مالکیت” دیجیتال موضوع جدیدی نیست. حتی اگر دانلود و دسترسی به محتوای دیجیتالی اغلب ساده‌تر از رفتن به فروشگاه‌های خرده‌فروشی برای خرید یک نسخه فیزیکی از یک بازی است، شما به دارندگان پلت‌فرم اعتماد دارید تا ویترین فروشگاه‌های دیجیتال، محتوای موجود در آن ویترین‌ها و حسابشان را حفظ کنند. سیستم ها به طوری که دسترسی شما به کار خود ادامه دهد.

تعطیلی اخیر از Wii U و ۳DS eShop های نینتندو یادآوری واضحی بود که شرکت ها قدرت تصمیم گیری در مورد زمان خرید محتوای دیجیتال را دارند. در حالی که هنوز می‌توانید بازی‌های Wii U و ۳DS را که خریداری کرده‌اید دوباره دانلود کنید، به نظر می‌رسد که نینتندو روزی به شما اجازه این کار را نخواهد داد. (از قبل در حال برنامه ریزی برای بستن سرویس های آنلاین برای آن پلتفرم ها است، گذشته از همه اینها.) و بخاطر داشته باش زمانی که گوگل Stadia را تعطیل کرد?

در حال بررسی بازگشت به بازی های فیزیکی هستم.
در حال بررسی بازگشت به بازی های فیزیکی هستم.
عکس جیمز برهم / The Verge

این حوادث اخیر پلی استیشن به دلیل ناگهانی و به ظاهر ناعادلانه بودن آنها تشدید کننده تر هستند. با محتوای Discovery، سونی به کاربران چند هفته فرصت می‌دهد تا نمایش‌های خریداری‌شده‌شان را برای آخرین بار قبل از حذف کامل نمایش‌ها از کتابخانه‌شان تماشا کنند. و سونی برای عناوینی که قبلاً خریداری کرده‌اید یا راهی برای انتقال آن خریدها به فروشگاه دیگری ارائه نمی‌کند. ممنوعیت حساب‌های پلی‌استیشن به همان سرعتی که غیرمنتظره بود انجام شد، و در حالی که حل‌وفصل اکثر آنها ظرف چند ساعت به دست آمد، سونی هنوز هیچ ارتباط عمومی در مورد آنچه اتفاق افتاده یا اینکه چرا کاربران باید همچنان به این پلتفرم اعتماد کنند، به اشتراک نگذاشته است.

من سال‌هاست که درگیر محتوای دیجیتال هستم. من از شلوغی جعبه‌های فیزیکی خوشم نمی‌آید و از اینکه می‌توانم بازی‌ها و فیلم‌ها را بدون نیاز به بلند شدن از روی کاناپه عوض کنم، لذت می‌برم. اما پس از مشاهده نمونه‌های بیشتری از شرکت‌هایی که محتوای دیجیتالی «خریداری‌شده» را حذف می‌کنند – که اساساً چیزهایی را که به صورت دیجیتالی می‌خرم را اجاره‌ای بلندمدت می‌کنند – به‌طور جدی به فکر بازگشت به خرید دیسک‌ها و کارتریج‌ها هستم.


منبع: https://www.theverge.com/2023/12/5/23989290/playstation-digital-ownership-sucks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *