پهپاد ترکیه‌ای، در یک قدمی میدان جنگ/ عکس

پهپاد ترکیه‌ای، در یک قدمی میدان جنگ/ عکس

ترکیه با ۷۵۰ هزار ساعت پرواز جنگنده بیرقدار تی‌بی۲، اولین هواپیمای جنگی بدون سرنشین خود را برای رکوردی جدید آماده می‌کند.

تینا مزدکی_ به گفته شرکت بایکار سازنده بیرقدار، بیرقدار تی‌بی۲ اولین هواپیمای جنگی بدون سرنشین ترکیه (UCAV) که دستاوردهای زیادی در صنعت هوانوردی ترکیه داشته است، ۷۵۰۰۰۰ ساعت پرواز را با موفقیت انجام داده است.

به این ترتیب، بیرقدار تی‌بی۲ همچنین به اولین هواپیمای بومی ترکیه تبدیل شد که بیشترین زمان را در آسمان ترکیه سپری کرد و به یک میلیون ساعت خدمت در آسمان ترکیه نزدیک شد. بیرقدار تی‌بی۲ که توسط بایکار توسعه یافته و از نظر مشخصات فنی در سطح جهانی شناخته شده است و یک عامل تعیین کننده در عملیات است، در سال ۲۰۱۴ وارد موجودی نیروهای مسلح ترکیه (TSK) شد.

بیرقدار، در یک قدمی میدان جنگ/ عکس

UCAV که در سال ۲۰۱۵ مسلح شد، در حال حاضر توسط TSK، فرماندهی کل ژاندارمری، پلیس ملی ترکیه و سازمان اطلاعات ملی (MIT) اداره می‌شود. علاوه بر این، این پهپاد از سال ۲۰۱۴ به طور فعال در عملیات ضد تروریستی در داخل و خارج از کشور ترکیه شرکت داشته است. جدا از استفاده داخلی، بیرقدار تی‌بی۲ UCAV به طور فعال توسط ارتش اوکراین در جنگ جاری با روسیه مستقر شده است.

مردم در لیتوانی، لهستان، لتونی، نروژ، اسپانیا و کانادا در گذشته کمپین‌های جمع آوری کمک‌های مالی را برای خرید بیرقدار تی‌بی۲ و اهدای آنها به نیروهای مسلح اوکراین ترتیب دادند. بایکار، به جای پذیرش کمک‌های جمع‌آوری‌شده از کمپین‌های لیتوانی، اوکراین و لهستان، وجوه جمع‌آوری‌شده برای خرید UCAV‌های بیرقدار تی‌بی۲ را برای رفع نیازهای بشردوستانه مردم اوکراین اهدا کرد.

بایکار که از اوایل دهه ۲۰۰۰ با تیم مهندسان ترک خود در حال توسعه با ارزش‌ترین سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین بوده است، در ۱۳ رشته مختلف به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های فناوری جهان شناخته می شود.

بیرقدار تی‌بی۲ UCAV که اجزای حیاتی، طرح‌ها و نرم‌افزار آن‌ها به صورت ملی و مستقل توسط بایکار توسعه داده شده‌اند، با نرخ مشارکت صنعت داخلی رکوردشکنی ۹۳% در مرکز فناوری ملی اوزدمیر بیرقدار در استانبول تولید می‌شوند.

پهپاد ترکیه‌ای، در یک قدمی میدان جنگ/ عکس

شرکتی که در نهایت نام تجاری خود را در بخش هواپیماهای بدون سرنشین در سطح جهانی ایجاد کرد توسط مهندس مکانیک ارشد اوزدمیر بیرقدار در سال ۱۹۸۴ برای تولید موتورهای ظریف، پمپ‌ها و قطعات گیربکس در بومی سازی صنعت خودرو تاسیس شد. این شرکت در دهه ۲۰۰۰ وارد یک فرآیند جدی تحقیق و توسعه برای طراحی و ساخت داخلی UCAVها و زیرسیستم‌های آنها شد.

گفته می‌شود که بیرقدار تی‌بی۲ UCAV همچنین در عملیات کلیدی برون مرزی انجام شده توسط TSK مشارکت داشته است، در شناسایی آتش‌سوزی‌های جنگلی مستقر شده و به یافتن گردشگران گمشده در کوه اولوداغ در شمال غربی استان بورسا نیز کمک کرده است. همچنین در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹، بیرقدار تی‌بی۲ UCAV با پرواز مداوم به مدت ۲۷ ساعت و ۳ دقیقه در شرایط جغرافیایی و آب و هوایی چالش برانگیز، مانند دمای بالا و طوفان شن در طی یک پرواز نمایشی در کویت، رکوردی را به نام خود ثبت کرد.

UCAV بومی به انجام عملیات خود در تمام شرایط آب و هوایی، از جمله گرمای بیابان، سرمای یخبندان، برف و در طوفان ادامه می‌دهد و خدمات فعالی را در مناطق جغرافیایی مختلف از اروپا تا آفریقا دیده است. بایکار که از بدو تاسیس تمامی پروژه‌های خود را با منابع شخصی خود انجام داده است، از آغاز فرآیند تحقیق و طراحی (R&D) UCAV در سال ۲۰۰۳، ۸۳ درصد درآمد خود را از صادرات به دست آورده است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، این شرکت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به رهبر صادرات در بخش‌های دفاعی و هوانوردی تبدیل شد. در سال ۲۰۲۲، با نرخ صادرات ۹۹٫۳ درصد در قراردادهای امضا شده، بایکار ۱٫۲ میلیارد دلار صادرات داشت. قراردادهای صادراتی با ۳۲ کشور برای UCAVهای بیرقدار تی‌بی۲ و هشت کشور برای UCAV های بیرقدارAKINCI امضا شده است که در مجموع ۳۳ کشور را تشکیل می‌دهد که بایکار تا به امروز با آنها موافقت نامه امضا کرده است.

این شرکت همچنین سال ۲۰۲۳ را با پشت سر گذاشتن رقبای خود با قراردادی ۳۷۰ میلیون دلاری با وزارت دفاع کویت برای صادرات بیرقدار تی‌بی۲ به این کشور حوزه خلیج فارس آغاز کرد. علاوه بر این، با صادرات خود به رومانی و بلغارستان، بیرقدار تی‌بی۲ UCAV در حال حاضر وارد موجودی چهار کشور عضو ناتو و دو کشور اتحادیه اروپا شده است.

منبع: dailysabah


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1848418/%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *