پژوهشگران با ارتعاش مولکولی ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی را نابود کردند!

دانشمندان روش جدیدی برای ازبین‌بردن ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند. تحریک مولکول‌های آمینوسیانین با نور مادون قرمز نزدیک باعث می‌شود که این مولکول‌ها به‌‌صورت هماهنگ به ارتعاش درآیند. این مولکول‌های مرتعش غشای سلول‌های سرطانی را از هم جدا می‌کنند که این امر خود باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، تیم تحقیقاتی از دانشگاه رایس، A&M تگزاس و تگزاس می‌گویند که این رویکرد جدید پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به روش‌های مشابه است. در روش‌ مشابه قبلی که نوع Feringa نام دارد، مولکول‌های نابودکننده به ساختارهای سالم بدن نیز آسیب می‌رساندند.

روش جدید برای نابودی ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی

در روش جدید، مولکول‌های آمینوسیانین بیش از یک میلیون برابر سریع‌تر از نوع Feringa حرکت مکانیکی دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را با نور مادون قرمز به‌جای نور مرئی فعال کرد. استفاده از نور مادون قرمز نزدیک نکته مهمی است، زیرا دانشمندان را قادر می‌سازد تا به عمق بدن نفوذ کنند. با این روش می‌توان به سلول‌های سرطانی در استخوان‌ها و اندام‌ها بدون نیاز به جراحی دسترسی داشت و آن‌ها را درمان کرد.

پژوهشگران با ارتعاش مولکولی ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی را نابود کردند!
نحوه نابودی غشای سلول‌های سرطانی با مکانیسم ارتعاشی

در آزمایش‌هایی که روی سلول‌های سرطانی کشت‌شده آزمایشگاهی انجام شد، این روش ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی را نابود کرد. این رویکرد همچنین روی موش‌های مبتلا به تومور ملانوما آزمایش شد و نیمی از موش‌ها درمان شدند.

ساختار و خواص شیمیایی مولکول‌های آمینوسیانین به گونه‌ای است که با محرک مناسب، مانند نور مادون قرمز نزدیک، ارتعاش هماهنگی تشکیل می‌دهند. هنگام حرکت، الکترون‌های درون این مولکول‌ها دچار پلاسمون می‌شوند؛ پلاسمون درواقع حرکت مولکول را هدایت می‌کند. این اولین‌باری است که از یک پلاسمون مولکولی برای انجام عمل خاصی مثل نابودن‌کردن غشای سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی این روش بیومکانیکی گرچه روش ساده‌ای است، اما سلول‌های سرطانی به‌سختی قادرند علیه آن مقاومت کنند.


منبع: https://digiato.com/health/scientists-destroy-99-of-cancer-cells-in-the-lab-using-vibrating-molecules

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *