پیش‌فروش خودروهای وارداتی روی آب!

در اسفندماه ۱۴۰۱، نخستین دور از ثبت‌نام خودروهای وارداتی انجام شد. طی این مرحله، حدود ۳۳ هزار نفر متقاضی خرید این خودروها بودند؛ بااین‌حال، تاکنون تعداد اندکی از خریداران موفق به دریافت اتومبیل‌های خود شده‌اند. اکنون بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که پیش‌فروش خودروهای وارداتی قبل از ورود آن‌ها به کشور انجام می‌شود.

براساس آمار گمرک ایران، تاکنون ۴۴۰۰ دستگاه خودرو به کشورمان وارد شده‌ است. این آمار درحالی اعلام شده که «مهدی ضیغمی»، رئیس سازمان توسعه تجارت، از واردات ۸۴۰۰ دستگاه خودرو به کشور سخن می‌گوید. البته کاربران در این بین به آمار ارائه‌شده از سوی گمرک اعتماد می‌کنند. بنابراین با در نظر گرفتن وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، اکنون ۴٫۴ درصد این وعده تحقق یافته است. حتی اگر اظهارات ضیغمی مبنی بر واردات ۶۰ یا ۴۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ را درنظر بگیریم، میزان تحقق این وعده‌ها به ۱۱ درصد می‌رسد. به‌ عبارت دیگر، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ۱۰ درصد از وعده‌های مربوط به واردات خودرو تحقق یافته است.

پیش‌فروش خودروهای وارداتی روی آب!

اما مشکل دیگری در این بین وجود دارد و آن عرضه خودروهای وارداتی پیش از ورود به بازار است. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، تعداد خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از تعداد خودروهای وارداتی در دنیای واقعی بیشتر است. به‌ عبارت دیگر، خودروهایی که هنوز ثبت سفارش نشده‌ و به مقصد کشورمان بارگیری نشده‌اند، به مشتریان فروخته می‌شوند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که مشتریان انتظار دارند پس از واریز وجه، اتومبیل وارداتی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

پاسخ‌ها به ابهامات در مورد پیش‌فروش خودروهای وارداتی

رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، این ادعا را رد کرده است. ضیغمی می‌گوید تمامی خودروهای وارداتی براساس میزان اتومبیل‌های وارداتی به کشور تنظیم می‌شوند. این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که به‌تازگی در بخشی از این فرایند، تسهیلاتی ارائه شده است که خودروهای برندهای معتبر – که در مسیر دریایی ورود به کشور هستند – نیز در سامانه فروش عرضه شده‌اند. ضیغمی در پاسخ به این ابهامات، کُندی انجام امور قانونی را به‌عنوان دلیل اصلی حضور خودروهای وارداتی در کشور ذکر کرده است. او موضوعاتی نظیر ارائه مجوز اسقاط، مجوز محیط‌زیست در حوزه رده انرژی و بازدید فیزیکی پیش از ورود خودروهای جدید به کشور را عامل کندی واردات می‌داند. اکثر واردکنندگان معتقدند که این مرحله حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد؛ درحالی‌که برخی شرکت‌ها موفق شده‌اند این پروسه را طی دو هفته به انجام برسانند.


منبع: https://digiato.com/car-news/pre-sale-of-imported-cars-before-arriving-at-ports

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *