چالش‌های «ترس غذا» TikTok: آیا آنها می‌توانند به بهبود اختلال خوردن کمک کنند؟

ویدیوها تمام ویژگی های الف را دارند TikTok طراحی شده برای ویروسی شدن: یک خالق مشتاق که به دوربین خیره شده، آماده است تا به بیننده نگاهی قبل و بعد از تکمیل یک چالش فیزیکی دشوار بدهد.

با این حال، به اصطلاح چالش های غذایی ترس به طور چشمگیری با شیرین کاری معمولی TikTok متفاوت است. آنها برای کسی طراحی نشده اند که تلاش کند، بلکه برای افرادی که در حال گذراندن یا کنجکاوی در مورد بهبودی اختلال خوردن هستند تولید می شوند.

در این ویدیوها، سازندگانی که نشان می‌دهند در حال بهبودی هستند، اغلب دست به ظرفی می‌زنند که پر از تکه‌های کاغذ است که روی آن یکی از غذاهای ترسناکشان نوشته شده است. هر کلمه‌ای را که بیرون می‌آورند – «چیزبرگر»، «آب نبات» یا نام یک خوراکی خوش‌طعم- سپس درست می‌کنند یا می‌خرند و سعی می‌کنند جلوی دوربین بخورند.

گاهی اوقات یک چالش فردی ترس از غذای TikTok میلیون ها بازدید را به خود اختصاص می دهد. در مجموع، هشتگ #fearfoodchallenge بیش از ۴۷۰ میلیون بازدید داشته است.

نظرات اغلب به شدت از سازنده حمایت می کنند. اما سایر بینندگان با محتوا مواجه می‌شوند که نمی‌دانند چرا افرادی که در حال بهبودی هستند غذاهای ترسناک خاصی دارند، و نظرات بی‌رحمانه‌ای را درباره سازنده آن می‌گذارند و خطرات الگوریتمی را که این ویدیوها را بدون هیچ زمینه‌ای وارد فیدهای افراد می‌کند، نشان می‌دهند.

کارشناسان بهبود اختلالات خوردن می گویند که ویدیوهای چالش غذایی ترس برای سازنده و بیننده فواید و خطرات دارند. به ویژه هنگامی که مردم با کاوش در محتوای مربوط به سلامتی و غذا در TikTok برای سال جدید آماده می شوند، مهم است که بدانیم محتوا چیست و چگونه می تواند به افراد علاقه مند به آن کمک کند یا به آن آسیب برساند.

۱٫ چالش غذایی ترس TikTok چیست؟

دکتر جیسون ناگاتا، متخصص پزشکی نوجوانان که از جوانان مبتلا به اختلالات خوردن در بیمارستان کودکان UCSF Benioff در سانفرانسیسکو مراقبت می‌کند، می‌گوید: در حالی که سفر هر فرد برای بهبود اختلال خوردن متفاوت است، تلاش برای خوردن غذای ترسناک اغلب بخشی از درمان است.

فردی که با یک اختلال خوردن زندگی می کند، از جمله شرایط بی اشتهایی عصبی، پرخوری، و پرخوری عصبی، ممکن است دچار اضطراب یا ترس در ارتباط با غذاهایی شود که باعث ایجاد الگوهای فکری منفی می شود. آنها ممکن است نگران باشند که این غذا منجر به افزایش وزن شود، یا ممکن است قوانینی را که آنها تعیین کرده اند نقض کند، مانند نخوردن کربوهیدرات خاصی یا استفاده از چاشنی حاوی چربی.

افرادی که با یک اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنند یا در حال بهبودی هستند، در مواجهه با چنین غذاهایی، ترس احشایی و واقعی را تجربه می کنند. ناگاتا می‌گوید که یکی از مراحل بهبودی این است که بتوانیم طیف وسیعی از غذاها را بخوریم، از جمله مواردی که ممکن است قبلا دشوار بوده‌اند.

در درمان، امتحان کردن یک غذای ترس معمولاً با حمایت یک درمانگر انجام می شود که می تواند حمایت کند.

ناگاتا می‌گوید: «اولین باری که با یکی از این غذاهای ترسناک روبرو می‌شوید، فکر می‌کنم بهترین شانس موفقیت شما این است که آن را با ارائه‌دهنده‌ای با مجوز حرفه‌ای که برای حمایت از شما آموزش دیده است انجام دهید… دسترسی به مراقبت های بهداشت روان

در TikTok، این تمرین ریکاوری به یک “چالش” تبدیل شده است.

هیچ درمانگر حمایتی وجود ندارد، اگرچه ممکن است سازنده با یک دوست، عزیز یا شریک زندگی باشد. سازندگان به جای اینکه خودآگاهانه تصمیم بگیرند که کدام غذا را بخورند، عنصر شگفتی را به تصویر می کشند. آنها اغلب این مورد را از یک شیشه پر از تکه‌های کاغذی که با غذاهای ترسناک مختلف برچسب‌گذاری شده است، انتخاب می‌کنند. ویدئوها اغلب ویرایش می‌شوند تا به آنها نشان داده شود که غذا را از یک منو سفارش می‌دهند، آن را آماده می‌کنند یا از فروشگاه مواد غذایی می‌خرند.

در حالی که برخی از سازندگان فیلمی از ناراحتی خفیف اما مختصر خود در مورد غذا، مانند اخم کردن، عقب کشیدن یا مکث کردن، به اشتراک می‌گذارند، اغلب آنچه را که در بشقابشان است تمام می‌کنند. برخی با تکان دادن سر یا لبخند مثبت نشان می‌دهند که از غذا لذت می‌برند، یا به این نکته اشاره می‌کنند که چقدر دلشان برای خوردن آن تنگ شده است.

در TikToks های متعددی که Mashable مشاهده کرد، هیچ پیوندی به آن وجود نداشت منابع TikTok در مورد اختلالات خوردن و درمان آنها سخنگوی TikTok به Mashable گفت که این ویدیوها حذف نمی‌شوند مگر اینکه دستورالعمل‌های جامعه پلتفرم را با نشان دادن یا تبلیغ رفتارهای غذایی نامنظم یا کاهش وزن خطرناک نقض کنند.

۲٫ خطرات و مزایای چالش غذایی ترس TikTok چیست؟

یکی از اهداف کلی بهبودی این است که بتوانیم وعده‌های غذایی سالم را در یک محیط اجتماعی با افراد دیگر بخوریم، به‌گونه‌ای که کیفیت زندگی فرد را کاهش ندهد و منجر به علائم قابل توجه مرتبط با اختلال خوردن، مانند افکار ناتوان کننده یا اضطراب شود. ناگاتا می گوید. از این نظر، توانایی بازیابی غذای ترس بخش مهمی از بهبودی است.

ناگاتا می‌گوید دیدن سازندگانی که سعی در کاهش ترس خود در TikTok دارند می‌تواند به عادی‌سازی وضعیت کمک کند. این می تواند برای برخی از بینندگان، که ممکن است در نتیجه با مبارزات خود کمتر احساس تنهایی کنند، نیروبخش باشد. و جوامع حمایتی که از نظرات و پیام‌های مستقیم با یک سازنده یا دنبال‌کنندگان آن‌ها پدید می‌آیند نیز می‌توانند سودمند باشند.

با این حال ناگاتا در مورد محتوا محتاط است. ناگاتا می‌گوید: در حالی که سازندگان از کسانی که می‌دانند داشتن یا بهبودی از یک اختلال خوردن چگونه است تشویق می‌شوند، نظر دهندگان بدون این آگاهی ممکن است آنها را مورد آزار و اذیت یا توهین قرار دهند. (سازندگان می توانند استفاده کنند کنترل های TikTok برای مسدود کردن، محدود کردن و فیلتر کردن نظرات.)

علاوه بر این، او نگران است که برخی از چالش غذایی که TikToks ممکن است حاوی اطلاعات نادرست در مورد ورزش یا به طور کلی در مورد درمان باشد، نگران است. ویدئوها ممکن است روش‌های کمتر سالمی را برای امتحان یک غذای ترسناک نشان دهند، مانند مصرف بیش از حد در دوره‌های زمانی کوتاه به جای شروع آهسته. برای افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی که چرخه های پرخوری را نیز پشت سر می گذارند، عمل خوردن مقادیر زیادی غذا به منظور غلبه بر ترس ممکن است باعث یک دوره پرخوری شود.

سپس این خطر برای فردی که دچار اختلال خوردن است وجود دارد که مشاهده چالش غذایی ترسناک TikTok می تواند آنها را به مقایسه خود با سازنده سوق دهد. مقایسه‌های منفی یکی از ویژگی‌های رایج اختلالات خوردن است و می‌تواند حول تفاوت‌های اندازه بدن و ترجیحات غذایی باشد.

برای مثال، فردی که در حال مشاهده TikTok یک خالق در حال خوردن غذای خاصی است که برایش مشکل نیست، برای مثال، ممکن است این سوال را مطرح کند که آیا واقعاً اختلال خوردن دارد یا خیر، و در نتیجه، آیا واقعاً به درمان نیاز دارد یا خیر. ناگاتا می‌گوید، در عین حال، اگر فردی در حال بهبودی تعداد زیادی از این ویدیوها را تماشا کند اما در تلاش‌های خود برای کاهش ترس از غذاهای خاص موفق نباشد، ممکن است احساس بدتری نسبت به خود داشته باشد.

الگوریتم TikTok همچنین ممکن است خطری ناخواسته برای سازندگان و بینندگان ایجاد کند. اگر هنگام ارسال یک چالش غذایی ترس، به سازندگان با افزایش بازدیدها و تعامل پاداش داده شود، ممکن است تعداد بیشتری از آنها را برای ایجاد مخاطب خود ایجاد کنند، حتی اگر بر بهبودی آنها تأثیر منفی بگذارد. ناگاتا می‌گوید استرس فیلم‌برداری و کیوریتورینگ ویدیوها می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. و بینندگان ممکن است با محتوای چالش غذایی ترسناک روبرو شوند و همچنین به لطف الگوریتم تشویق شوند که به طور مکرر آن را تماشا کنند. (بینندگان نگران می توانند فیلتر کنند عبارت “Far food” یا هشتگ #fearfoodchallenge از فیدهای For You یا Following آنها، یا از برنامه بخواهید که پیشنهاد ویدیوهای مرتبط را کاهش دهد.)

دکتر دورین مارشال، روان‌شناس و مدیر عامل انجمن ملی اختلالات خوردن، می‌گوید این ویدئوها ممکن است به افزایش آگاهی در مورد اختلالات خوردن کمک کند، اما نگران نبودن زمینه TikToks در مورد بهبودی سازنده است. او خاطرنشان می‌کند که باید در نتیجه‌گیری در مورد اینکه آیا چالش‌های غذایی ترس بخشی از درمان کسی است، دقت شود.

بسیاری از ویدیوهای فردی شامل جزئیاتی در مورد اختلال خوردن سازنده و اینکه آیا واقعاً تحت درمان هستند یا خیر. آنها همچنین تمرینات غذایی ترس را همانطور که در درمان اتفاق می‌افتند، به تصویر نمی‌کشند، که با مقدمه بسیار آهسته شروع می‌شود.

صحنه‌هایی از اتفاقات پس از پایان ویدیو نیز گنجانده نشده است. هیچ راهی برای بیننده وجود ندارد که بداند آیا سازنده پس از چالش‌های خود دچار یک شکست جزئی یا بزرگ شده است، مانند ورزش بیش از حد یا یک دغدغه فراگیر در مورد اندازه بدن خود.

مارشال می‌گوید آنچه در یک چالش TikTok در ترجمه نادیده گرفته می‌شود یا گم می‌شود ممکن است به برخی بینندگان این تصور را القا کند که مسیر بازیابی مستلزم پیشرفتی است که در آن ویدیوها نشان داده شده است.

مارشال می‌گوید: «آنچه که ما می‌خواهیم بدانیم این است که اختلالات خوردن یکپارچه نیستند. “بازیابی برای همه یکسان به نظر نمی رسد.”

هم مارشال و هم ناگاتا از افرادی که با ایجاد یا مشاهده چالش های غذایی ترسناک TikToks تحت تاثیر منفی قرار می گیرند، ترغیب می کنند که از یک دوست قابل اعتماد، عزیز یا متخصص سلامت روان کمک یا حمایت کنند.

۳٫ جایگزین های چالش غذایی ترس TikTok

جسیکا فلینت، بنیانگذار و مدیر عامل سیستم حمایت از اختلالات خوردن جنگجویان ریکاوریجنبه الهام بخش چالش غذای ترس TikToks را درک می کند اما می گوید که آنها می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند.

فلینت، که از یک اختلال خوردن بهبود یافته است، می‌گوید این رسانه بصری احتمالاً باعث تثبیت اندازه بدن خالق می‌شود. این می‌تواند منجر به مقایسه‌های بی‌وقفه یا احساس بی‌اعتباری شود، اگر اکثر سازندگان افرادی باشند که در حال بهبودی از بی‌اشتهایی هستند، اما بیننده فردی در بدن بزرگ‌تری باشد.

در ریکاوری جنگجویان باشگاه شجاعتفلینت، یک گروه پشتیبانی مجازی که نیاز به عضویت پولی دارد، می‌گوید چالش‌های غذایی نقش انگیزشی را ایفا می‌کنند، اما بدون فشار برای خوردن چیزی بیش از حد جاه‌طلبانه یا ایجاد محتوای بصری که ممکن است ویروسی شود.

فلینت می‌گوید اعضای باشگاه شجاعت تشویق می‌شوند تا ده‌ها قانون غذایی خود را زیر پا بگذارند، اما به آرامی و گام به گام. این ممکن است به معنای خوردن یک سیب قرمز به جای سیب سبز، تعویض کلم بروکلی با کدو سبز یا سفارش یک آیتم متفاوت از منوی رستوران مورد علاقه آنها باشد.

ایده این است که به تدریج به فردی که در حال بهبودی است کمک کنیم تا بفهمد که می‌تواند طیف متنوعی از غذاها را بخورد، نه فقط آنچه را که مغز آنها در طول بیماری متقاعد کرده است که قابل تحمل است.

وقتی مردم «پیروزی‌های متنوع» خود را به اشتراک می‌گذارند، این کار را بر روی پلتفرمی انجام می‌دهند که به جای عکس، روی متن تمرکز می‌کند. آواتار اعضا حتی ممکن است تصویری از خودشان نباشد. مخاطب شامل افرادی است که با حمایت پزشک، متخصص تغذیه یا درمانگر نیز در دوران نقاهت هستند و توسط تیم تسهیل کننده فلینت بررسی شده است.

باشگاه شجاعت که لیست انتظار داردتنها جایگزین چالش غذایی ترس TikTok نیست، اما نمونه‌ای از این است که چگونه بخش مهمی از بهبودی می‌تواند به یک پلتفرم بزرگ رسانه اجتماعی نگاه کند.

فلینت همچنین انواع مختلفی از رسانه‌ها را توصیه می‌کند، به‌ویژه رسانه‌هایی که فاقد ویدئو یا رسانه تصویری هستند، مانند وبلاگ‌ها و پادکست‌ها. فلینت این منابع را به ویدیوها ترجیح می دهد زیرا کسی می تواند “ایجاد کند”. [their] معنای خود” از شنیدن یک صدا و داستان، به جای نگاه کردن به بدن گوینده و مقایسه آن با بدن خود.

فلینت می‌گوید: «پشتیبانی‌های زیادی برای بازیابی وجود دارد که نیازی به تماشای ویدیوهایی که توسط الگوریتم‌ها تغذیه می‌شوند، نیست.

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید با کسی در مورد رفتار غذایی خود صحبت کنید، «NEDA» را به خط متن بحران به شماره ۷۴۱-۷۴۱ پیامک کنید تا با یک داوطلب آموزش دیده ارتباط برقرار کنید یا از انجمن ملی اختلالات خوردن بازدید کنید. سایت اینترنتی برای اطلاعات بیشتر.


منبع: https://mashable.com/article/tiktok-fear-food-challenge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *