چگونه ابزارهای برقی خود را به روش صحیح تمیز کنیم

در حالی که ابزارهای برقی می توانند برای تمیز کردن آشفتگی ها، گاهی اوقات ممکن است نیاز به تمیز کردن کمی داشته باشند. استفاده عمومی، و حتی صرف زمان، می تواند منجر به تجمع زباله های مختلف شود، چه رسد به سایش و پارگی منظم.

به طور دقیق، تمیز کردن مال شما کاملاً ضروری نیست ابزار قدرت به طور منظم – به ویژه دستگاه های بزرگتر و پیچیده تر که برای نگهداری نیاز به کار بیشتری دارند – اما عدم انجام این کار عواقبی دارد. نگهداری ضعیف منجر به کاهش طول عمر ابزار، کاهش عملکرد، و در برخی موارد، استفاده از ابزاری در چنین حالتی می‌تواند خطر ایمنی را به همراه داشته باشد.

در حالی که برخی از مراحل و پیشنهادات کلی برای تمیز کردن ابزارهای برقی وجود دارد، اما همچنان توصیه می‌شود قبل از اقدام به تمیز کردن یا نگهداری از ابزارهای برقی، به دفترچه راهنمای مالک یا دستورالعمل‌های آن مراجعه کنید. همه دستگاه‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، از اجزای یکسانی استفاده نمی‌کنند یا به مراقبت یکسانی نیاز دارند، و باید مطمئن شوید که از انجام هر کاری که ممکن است سهواً باعث آسیب شود اجتناب کنید.

در بیشتر موارد، شما به پشم فولادی یا یک برس سیمی، خلال دندان یا تیپ کیو، پاک کننده خانگی (دوباره بررسی کنید که برای ابزارها بی خطر است)، یک سطل، یک پارچه تمیزکننده، یک قوطی هوای فشرده، ابزارهای کوچکتر مانند یک پیچ گوشتی یا آچار آلن (در صورت نیاز به جدا کردن چیزی) و مقداری چربی‌گیر. همچنین ایده خوبی است که قبل از شروع کار از تجهیزات PPE مانند دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

تمیز کردن ابزارهای برقی دستی

هنگامی که تمام وسایل نظافتی خود را آماده کردید و وسایل حفاظتی لازم را پوشیدید، وقت آن است که شروع کنید:

  1. ابزار را خاموش کنید و آن را از برق بکشید (با سیم) یا باتری را خارج کنید (بی سیم).
  2. هوای فشرده را روی قسمت‌های متحرک و داخل دریچه‌ها اسپری کنید تا کثیفی‌ها شل یا خارج شوند.
  3. سطل را با مخلوط ۵۰-۵۰ آب گرم و پاک کننده خانگی پر کنید، سپس از این محلول با برس سیمی یا پشم فولادی استفاده کنید تا به آرامی هر لکه قابل مشاهده را بشویید. مراقب باشید که مایعی وارد دریچه ها یا قطعات الکتریکی نشود.
  4. اگر تصمیم به استفاده از چربی‌گیر گرفته‌اید، می‌توانید مقداری از آن را بعد از شستشو نیز بمالید تا بقایای بیشتری را که ممکن است باقی بمانند پاک کنید.
  5. از یک خلال دندان یا Q-tip برای تمیز کردن قسمت های کوچکتر با دقت استفاده کنید.
  6. این همچنین فرصت خوبی برای جایگزینی قطعات یکبار مصرف که به شکل خشن هستند، مانند دستگیره های لاستیکی، تیغه ها، تسمه ها، سطوح ساینده و غیره است.
  7. سیم‌های برق و باتری‌ها را با پاک کردن آنها با پارچه‌ای آغشته به مقدار کمی از محلول تمیزکننده خود تمیز کنید. قبل از استفاده مجدد از باتری ها اطمینان حاصل کنید که کاملاً خشک شده اند.

همچنین می توانید پس از تمیز کردن قطعات فلزی از مقداری WD-40 (یا چیزی مشابه) استفاده کنید تا در برابر خوردگی بعدی محافظت کنید.

تمیز کردن ابزارهای برقی بزرگ

تمیز کردن ابزارهای برقی بزرگتر مانند تجهیزات ثابت می تواند کمی کار فشرده تر باشد، اما این فرآیند تقریباً شبیه ابزارهای برقی کوچکتر است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که بسته به تجهیزات، ابزارهای دقیق ممکن است پس از پایان تمیز کردن مجدداً کالیبره شوند.

  1. ابزار را خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. برای تمیز کردن فضای بیرونی از جاروبرقی استفاده کنید.
  3. هوای فشرده را در اطراف همه قسمت های متحرک ابزار و در دریچه ها اسپری کنید تا کثیفی و گرد و غبار اضافی از بین برود.
  4. سطوح پلاستیکی را با یک پارچه مرطوب شده با کمی آب پاک کنید.
  5. با استفاده از یک برس سیمی یا مقداری پشم فولادی، به آرامی در امتداد سطوح فلزی بشویید تا لکه های قابل مشاهده را از بین ببرید. پس از پایان شستشو، می توان از چربی زدا برای از بین بردن سایر کثیفی ها و باقی مانده ها استفاده کرد.
  6. برای محافظت بیشتر، مقداری محافظ در برابر خوردگی (به عنوان مثال WD-40) روی قطعات فلزی تمیز شده اسپری کنید. دستورالعمل های روی قوطی اسپری را برای استفاده مناسب دنبال کنید.
  7. وقتی ابزار را خاموش و از پریز جدا نگه دارید، تمام قطعات متحرک را از نظر شل بودن و صداهای غیرمنتظره (صدای جیر جیر، جغجغه و غیره) بررسی کنید.
  8. اگر برخی از اجزاء خیلی سفت هستند، روان کننده را طبق دستورالعمل روانکار یا دفترچه راهنمای کاربر استفاده کنید. اگر برخی از قسمت‌ها شل یا لرزان هستند، پیچ‌ها و سایر رابط‌ها را دوباره چک کنید و در صورت لزوم سفت کنید.
  9. قطعات یکبار مصرف مانند تیغه ها، اره ها، سطوح سنباده، تسمه ها و غیره را که به شکل خشن هستند، تعویض کنید.

پس از اتمام، ابزار را دوباره به برق وصل کنید و آن را به سرعت خشک کنید تا مطمئن شوید که همه چیز تمیز، روان کار می کند و به درستی سفت شده است.


منبع: https://www.slashgear.com/1444203/how-to-clean-power-tools-guide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *