چگونه تولید تراشه چین در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم ها رونق گرفت

چند سال جالب برای هواوی بود. پس از مبارزه اولیه غول چینی با تحریم های تجاری ایالات متحده، این غول چینی با یک تجدید حیات غافلگیرکننده همراه با پردازنده های داخلی – پردازنده هایی که فقط دو نسل از رقبا عقب هستند – خاتمه می یابد. نه تنها این، دولت چین از آن زمان میلیاردها دلار برای تقویت صنعت سیلیکون خود اختصاص داده است، به طوری که هواوی در حال حاضر به سمت یک شبکه تراشه خودکفا کار می کند. گویی تلاش‌های قبلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق برای گرسنگی دادن به هواوی از ورودی‌های حیاتی، در نهایت به توسعه نیمه‌رساناهای چین سرعت بخشید.

اولین حمله ترامپ به هواوی اعلامیه الف اورژانس ملی در می ۲۰۱۹، که وزارت بازرگانی این شرکت را به خود اضافه کرد لیست موجودیت، با اشاره به نگرانی های نظارتی و ارتباط با امنیت دولت چین. به این ترتیب، گوگل می تواند دیگر از اندروید پشتیبانی نمی کند به هواوی، بنابراین باعث می‌شود که سری میت ۳۰ و مدل‌های بعدی از برنامه‌های Google غافل شوند (آنها در نهایت جایگزین اندروید هواوی را خواهند پذیرفت، HarmonyOSدو سال بعد).

در نوامبر ۲۰۱۹، FCC اپراتورها را از خرید تجهیزات شبکه Huawei و ZTE با یارانه دولتی منع کرد. در ماه مارس سال بعد، ترامپ لایحه‌ای را امضا کرد که مبالغ جایگزینی تجهیزات چینی را بازپرداخت می‌کرد – حتی اگر به معنای هزینه کردن حدود ۱٫۸ میلیارد دلار باشد. هواوی تلاش کرد از FCC به دلیل این محدودیت‌ها شکایت کند، اما دادگاه از رگولاتور حمایت کرد.

جنگ فناوری در ماه مه ۲۰۲۰، زمانی که ایالات متحده دسترسی هواوی به تجهیزات و نرم افزارهای آمریکایی را محدودتر کرد، به سرعت داغ شد. این بدان معناست که شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، تولیدکننده پیشرو در جهان، باید تولید تراشه های HiSilicon را متوقف کنید برای هواوی – دومین مشتری بزرگ آن پس از اپل. به همین ترتیب، سامسونگ و SK Hynix مجبور شدند فروش تراشه‌ها به برند چینی را تا مهلت ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ متوقف کنند. مانند تخریب بلومبرگ از جدیدترین گوشی‌های هوشمند هوآوی که فاش شد، این شرکت مشکلی برای ذخیره این تراشه‌های حافظه کره‌ای نداشت.

چگونه تولید تراشه چین در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم ها رونق گرفت

برای پردازنده‌ها، هوآوی چاره‌ای نداشت جز اینکه بیشتر به سازندگان تراشه‌های محلی، یعنی شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا (SMIC) و مرکز تحقیق و توسعه آی سی شانگهای تکیه کند. البته این به معنای کاهش قابل توجهی بود: SMIC به تازگی تولید انبوه تراشه های ۱۴ نانومتری را برای هواوی آغاز کرده بود، در حالی که TSMC اواخر همان سال به ۵ نانومتر رسید و پردازنده های Kirin 9000 را برای میت ۴۰ هواوی عرضه کرد. آخرین تراشه Kirin “بالا”ریچارد یو، رئیس موبایل هواوی در آن زمان گفت.

کوالکام در نهایت اجازه یافت تا از نوامبر ۲۰۲۰ تراشه های ۴G را به هواوی عرضه کند، اما تمام چهار جیو ارقام سهم بازار دروغ نیست. برندی که زمانی پیشرو در چین بود به تنها ۱۶ درصد کاهش یافته است به صورت محلی در ژانویه ۲۰۲۱ (و سپس به ۶ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ کاهش یافت)، همانطور که توسط نقطه مقابل. سهم بازار جهانی هواوی از سال ۲۰۲۱ ناچیز بوده است نقطه مقابل و دولتمردبا این حال، از هواوی برند آنر را فروخت در نوامبر ۲۰۲۰، اسپین آف توانسته است در تمام این مدت یکی از برترین موقعیت های نمودار فصلی چین را به خود اختصاص دهد.

سرمایه گذاری چین در تراشه سرانجام زمانی که SMIC موفق شد نتیجه داد پیشرفت ۷ نانومتری در آگوست ۲۰۲۲ – یک جهش از ۱۴ نانومتر در تنها دو سال – سریعتر از TSMC یا سامسونگ. TechInsights. علاوه بر این، ظاهراً این دستاورد بدون استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات لیتوگرافی، که عمدتاً مختص شرکت‌هایی مانند ASML و نیکون بود، انجام شد. تا آن زمان نبود اوایل امسال که ایالات متحده هلند و ژاپن را متقاعد کرد که دسترسی چین به ماشین آلات پیشرفته ساخت تراشه را محدود کنند.

مانند بلومبرگ بعداً در a تحقیق طولانی، این ممکن است نتیجه یک صندوق سرمایه گذاری دولتی شهر شنژن از سال ۲۰۱۹ باشد که به هواوی کمک کرد تا «شبکه تراشه ای خودکفا» بسازد. از طریق شبکه‌ای از شرکت‌ها، هواوی می‌تواند مخفیانه به فناوری لیتوگرافی دسترسی پیدا کند و در عین حال متخصصان را برای کار روی زمین‌های یکدیگر مبادله کند، بدون اینکه هیچ پرچمی برافراشته باشد. ظاهراً هوآوی حتی موفق شد چندین کارمند سابق ASML را استخدام کند که احتمالاً کلید رسیدن به فرآیند گره ۷ نانومتری برای آخرین پردازنده آن (HiSilicon Kirin 9000S با قابلیت ۵G، ساخته شده توسط SMIC) بود. بنچمارک ها نشان می دهد که عملکرد این تراشه با کوالکام برابری می کند اسنپدراگون ۸۸۸ از اواخر سال ۲۰۲۰، بنابراین نشان می دهد که حدود دو نسل از رقابت پیشرو عقب است.

پس از آن هواوی رویکرد نسبتاً غیرمعمولی را برای عرضه گوشی‌های هوشمند Kirin 9000S خود در ابتدای سپتامبر سال جاری در پیش گرفت. بدون هیچ رویداد یا تیزری، این شرکت به سادگی در Weibo اعلام کرد که میت ۶۰ و میت ۶۰ پرو بلافاصله در دسترس هستند. این شیرین کاری غافلگیرکننده با وزیر بازرگانی آمریکا همزمان شد جینا ریموندو بازدید از چین، که بسیاری را به این باور رساند که هوآوی دستورات ویژه ای را از مقامات خاص دریافت کرده است تا این دستگاه های ۵G را زودتر از موعد مقرر راه اندازی کند. این به سرعت با اعلام چین از a صندوق ۴۰ میلیارد دلاری برای تقویت بیشتر صنعت تراشه خود و همچنین عرضه دو گوشی دیگر، Mate 60 Pro+ و Mate X5 تاشویک هفته بعد.

مردم به گوشی‌های هوشمند سری میت 60 هواوی که در 25 سپتامبر 2023 در یکی از فروشگاه‌های پرچمدار هوآوی در پکن، چین نمایش داده شده‌اند نگاه می‌کنند. رویترز/فلورانس لو
رویترز/ رویترز

اگرچه ممکن است این یک برد موقت برای چین به نظر برسد، اما این کشور در سال ۲۰۲۳ (تا ۱۱ دسامبر) شاهد تعطیلی ۱۰۹۰۰ شرکت مرتبط با تراشه بود – افزایش خیره کننده ۹۰ درصدی نسبت به سال گذشته، که نشانه اقتصاد بد است. . ، مطابق با TMTPpost. از سوی دیگر، ۶۵۷۰۰ شرکت جدید مرتبط با تراشه در مدت مشابه ثبت نام کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹٫۵ درصد افزایش داشته است. این گزارش اضافه کرد که تراشه‌های رم و پردازنده‌های رم ساخت چین در سری Mate 60 هوآوی نشانه‌ای از اتکای فزاینده به زنجیره تامین محلی است که به توسعه بلندمدت صنعت نیمه‌رسانای چین ادامه خواهد داد.

به همان اندازه که دولت ایالات متحده می خواهد دسترسی چین به فناوری پیشرفته را محدود کند، حقیقت این است که شرکت های غربی همچنان می خواهند به بازار بزرگ شرق دست پیدا کنند. NVIDIA یک نمونه بارز است، زیرا هنوز در حال مذاکره با مقامات در مورد مشخصات تراشه های هوش مصنوعی است که می تواند به چین بفروشد، بدون نقض قوانین صادرات ایالات متحده. ریموندو گفت: «آنچه که ما نمی‌توانیم به آنها اجازه ارسال کنیم، پیچیده‌ترین و با بالاترین قدرت پردازش تراشه‌های هوش مصنوعی است که چین را قادر می‌سازد مدل‌های مرزی خود را آموزش دهد. رویترز. البته، در صورت عدم موفقیت، چین ممکن است در نهایت یک تراشه هوش مصنوعی ارائه دهد که به همان اندازه چشمگیر باشد، اگر نه بیشتر – مانند ادعای اخیرش در مورد تراشه مبتنی بر نور که ظاهراً ۳۰۰۰ برابر سریعتر از A100 NVIDIA است.

جنگ فناوری آمریکا و چین فقط به تراشه ها محدود نمی شود. دولت بایدن است خواستگاری کردن کاهش اعتبار مالیاتی بر خودروهای الکتریکی که حاوی قطعات چینی هستند – به ویژه باتری، به عنوان تلاشی برای حذف برندهای خودروهای محلی از قطعات چینی. مبادله در اینجا همیشه صرفه جویی در هزینه است (همانطور که ایده پشت فورد و CATL است کارخانه باتری میشیگان) و همچنین بازار ایالات متحده از دست دادن پیشرفت های بالقوه در مورد چگالی یا خروجی برق، یعنی باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی آینده. نمایش داده شده در ET7 تولید کننده خودروهای برقی چینی Nio که به بردی در حدود ۶۵۰ مایل رسید. چه کسی می داند، شاید روزی هواوی بخواهد Aito خود را بفروشد یا لوکس خودروهای برقی در ایالات متحده نیز – اگر اصلاً مجاز به ورود باشد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/how-chinas-chip-production-boomed-in-2023-despite-sanctions-143058510.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/how-chinas-chip-production-boomed-in-2023-despite-sanctions-143058510.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *