چگونه ChatGPT OpenAI جهان را تنها در یک سال تغییر داده است

در طول دو ماه از اولین بار در نوامبر ۲۰۲۲، ChatGPT محبوبیت خود را افزایش داد، از کنجکاوی آنلاین به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه – سریعترین رشد پایگاه کاربر در تاریخ اینترنت. در کمتر از یک سال، حمایت بزرگ‌ترین شرکت‌های دره سیلیکون را به دست آورده و در برنامه‌های کاربردی بی‌شماری از دانشگاه و هنر گرفته تا بازاریابی، پزشکی، بازی و دولت

به طور خلاصه ChatGPT است تقریباً در همه جا. تعداد کمی از صنایع از پذیرش ویروسی ابزارهای مولد هوش مصنوعی دست نخورده باقی مانده اند. در اولین سالگرد انتشار آن، بیایید نگاهی به سالی که ChatGPT ما را به اینجا رساند، بیاندازیم.

OpenAI از سال ۲۰۱۶ در حال توسعه GPT (ترانسفورماتور از پیش آموزش‌دیده مولد)، مدل زبان بزرگی است که ChatGPT روی آن اجرا می‌شود – GPT-1 را در سال ۲۰۱۸ رونمایی کرد و تا ژوئن ۲۰۲۰ آن را به GPT-3 تکرار کرد. با انتشار ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ GPT-3.5 ChatGPT آمد، یک عامل دیجیتالی که قادر به درک سطحی ورودی های زبان طبیعی و ایجاد پاسخ های نوشتاری به آنها است. مطمئناً جواب دادن نسبتاً کند بود و نمی‌توانستم درباره هر اتفاقی که پس از سپتامبر ۲۰۲۱ رخ داده است، با سؤالات صحبت کنم – ناگفته نماند مسائل مربوط به پاسخگویی به سوالات با اطلاعات نادرست در طول حملات “توهم” – اما حتی آن اولین تکرار مبهم قابلیت هایی بسیار فراتر از آنچه دیگر دستیارهای دیجیتال پیشرفته مانند سیری و الکسا می توانند ارائه دهند را نشان داد.

زمان انتشار ChatGPT نمی توانست بهتر از این باشد. مردم قبلاً در آوریل همان سال با مفهوم هوش مصنوعی مولد آشنا شده بودند با DALL-E 2، یک تولید کننده متن به تصویر. DALL-E 2 و همچنین انتشار پایدار، میانه سفر و برنامه های مشابه، نقطه ورود کم مانعی ایده آل برای عموم مردم بود تا این فناوری جدید انقلابی را امتحان کنند. آن‌ها فوراً موفق شدند، با حساب‌های Subreddits و Twitter که ظاهراً یک شبه برای ارسال تصاویری از عجیب‌ترین سناریوهایی که کاربران می‌توانستند تصور کنند، ظاهر شدند. و این نه تنها آنلاین ترمینال بود که تولید تصویر هوش مصنوعی را پذیرفت، بلکه بلافاصله فناوری را پذیرفت وارد گفتمان جریان اصلی شد همچنین ارقام خارجی و همه.

بنابراین، زمانی که ChatGPT در نوامبر گذشته حذف شد، عموم مردم از قبل به فکر این بودند که رایانه‌ها محتوا را در جهت کاربر تولید کنند. جهش منطقی از ساختن کلمات به جای تصاویر، جهش بزرگی نبود – مردم قبلاً سال‌ها با دستیارهای دیجیتال خود از نسخه‌های مشابه و پایین‌تر در تلفن‌های خود استفاده می‌کردند.

Q1: [Hyping intensifies]

اگر بگوییم ChatGPT با استقبال خوبی روبرو شد، به این معناست که تایتانیک در اولین سفر خود با گلگیر کوچکی مواجه شد. یک ستاره قطبی بود قدر بزرگتر از هیپ های اطراف DALL-E و سایر تولید کننده های تصویر. مردم کاملاً عقل خود را از دست دادند بر هوش مصنوعی جدید و مدیر عامل آن، سم آلتمن. در سراسر دسامبر ۲۰۲۲، اعداد استفاده از ChatGPT به شدت افزایش یافت زیرا افراد بیشتری وارد سیستم شدند تا خودشان آن را امتحان کنند.

در ژانویه بعد، ChatGPT یک پدیده گواهی شده بود که از آن پیشی گرفت ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه فقط در دو ماه. این سریعتر از TikTok یا Instagram بود و همچنان سریعترین پذیرش کاربر با ۱۰۰ میلیون در تاریخ اینترنت است.

ما همچنین اولین نگاه خود را به پتانسیل مخربی که هوش مصنوعی مولد ارائه می کند، زمانی که ChatGPT موفق شد یک سری از امتحانات دانشکده حقوق را بگذراند، دیدیم.هر چند با پوست دندان های دیجیتالش). در همان زمان، مایکروسافت همکاری تحقیق و توسعه موجود خود را با OpenAI به میزان ۱۰ میلیارد دلار در ژانویه آن سال تمدید کرد. این عدد به طرز چشمگیری بزرگ است و احتمالاً چرا آلتمن هنوز شغلش را دارد.

با فرارسیدن ماه فوریه، تعداد کاربران ChatGPT همچنان افزایش یافت و از مجموع یک میلیارد کاربر با میانگین بیش از ۳۵ میلیون نفر گذشت. در روز با استفاده از برنامه در این مرحله گزارش شده است که OpenAI کمی کمتر از ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت و مایکروسافت تمام تلاش خود را برای گنجاندن فناوری جدید در هر سیستم، برنامه و ویژگی منحصر به فرد در اکوسیستم محصول خود انجام می داد. ChatGPT در BingChat گنجانده شد (اکنون فقط Copilot) و مرورگر Edge به هیاهوی بزرگ – با وجود حوادث مکرر رفتار و پاسخ های عجیب و غریب که دیدم که برنامه بینگ به طور موقت آفلاین شده است برای تعمیرات

سایر شرکت های فناوری نیز شروع به پذیرش ChatGPT کردند: اپرا آن را در مرورگر خود گنجانده استاسنپ ​​چت در حال انتشار دستیار هوش مصنوعی من مبتنی بر GPT است (که بدون تشریفات رها می شود چند ماه مشکل ساز بعد) و شرکت مادر Buzzfeed News از آن برای تولید لیست استفاده کرد.

مارس شاهد موارد مشابه بود، با OpenAI یک سرویس جدید مبتنی بر اشتراک – ChatGPT Plus – اعلام کرد که به کاربران این فرصت را می‌دهد که در ساعات اوج استفاده به سر صف بپرند و ویژگی‌هایی اضافه شده است که در نسخه رایگان یافت نمی‌شوند. این شرکت همچنین از پلاگین و پشتیبانی API برای پلتفرم GPT پرده برداری کرد که این قدرت را تقویت کرد توسعه دهندگان این فناوری را به برنامه های خود اضافه کنند و ChatGPT را فعال کنید برای استخراج اطلاعات از سراسر اینترنت و همچنین به طور مستقیم با سنسورها و دستگاه های متصل ارتباط برقرار کنید.

ChatGPT همچنین ۱۰۰ میلیون کاربر را به ثبت رساند در روز در ماه مارس، ۳۰ برابر بیشتر از دو ماه قبل. شرکت هایی از سستی و اختلاف نظر به جنرال موتورز برنامه های خود را برای گنجاندن فناوری های GPT و هوش مصنوعی در محصولات خود اعلام کرد.

توجه داشته باشید که همه در مورد سرعت پذیرش هوش مصنوعی مولد آنقدر مشتاق نبودند. در ماه مارس، ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران OpenAI، و همچنین استیو وزنیاک و تعدادی از محققان مرتبط با هوش مصنوعی قراردادی را امضا کردند. نامه ی سرگشاده خواستار توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی.

Q2: Electric Boog-AI-loo

طی چند ماه آینده، این شرکت در ریتم رشد مستمر کاربران، ادغام‌های جدید، اولین گاه‌گاهی رقیب هوش مصنوعی و ممنوعیت فناوری هوش مصنوعی مولد در سراسر کشور قرار گرفت. به عنوان مثال، در ماه آوریل، استفاده از ChatGPT تقریباً ۱۳ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است، حتی زمانی که کل کشور ایتالیا استفاده از ChatGPT توسط کارمندان بخش دولتی را غیرقانونی اعلام کرد، با استناد به نقض حریم خصوصی داده های GDPR. ممنوعیت ایتالیا فقط موقتی ثابت شد بعد از شرکت برای حل مشکلات پرچم گذاری شده کار کرداما این یک سرزنش شرم آور برای شرکت بود و کمک کرد فراخوان های بیشتر برای مقررات فدرال را تحریک کند.

زمانی که ChatGPT برای اولین بار منتشر شد، فقط از طریق یک مرورگر دسکتاپ در دسترس بود. در ماه مه تغییر کرد OpenAI برنامه اختصاصی iOS خود را منتشر کرد و در دسترس بودن دستیار دیجیتال را گسترش داد ۱۱ کشور دیگر از جمله فرانسه، آلمان، ایرلند و جامائیکا. در همان زمان، تلاش‌های مایکروسافت برای یکپارچه‌سازی با سرعت ادامه یافت و جستجوی بینگ در ربات چت به عنوان “ادغام شد”تجربه جستجوی پیش فرض” OpenAI همچنین سیستم پلاگین ChatGPT را گسترش داد تا از این امر بیشتر اطمینان حاصل کند توسعه دهندگان شخص ثالث می توانند ChatGPT را در محصولات خود بسازند.

تمایل ChatGPT به توهم دادن حقایق و ارقام بار دیگر در آن ماه آشکار شد، زمانی که یک وکیل در نیویورک دستگیر شد که از هوش مصنوعی مولد برای انجام این کار استفاده می کند.تحقیق قانونی” این به او تعدادی از موارد کاملاً ساختگی و ناموجود برای استناد در استدلال خود داد – که او سپس بدون زحمت تأیید مستقل هیچ یک از آنها را انجام داد. قاضی خوشحال نشد.

در ژوئن، کمی از درخشش ChatGPT شروع به از بین رفتن کرده بود. گزارش شده است که کنگره کارکنان کاپیتول هیل را از استفاده از این برنامه محدود کرده است بیش از نگرانی های مربوط به رسیدگی به داده ها شماره های کاربری داشت ماهانه نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما ChatGPT در حال حاضر به خوبی در راه خود به همه جا بود. به روز رسانی ماه مارس هوش مصنوعی را قادر به درک و تولید کد پایتون می کند در پاسخ به پرس و جوهای زبان طبیعی فقط کاربرد آن افزایش یافت.

Q3: [Pushback intensifies]

شکاف های بیشتری در نمای ChatGPT در ماه بعد زمانی که رئیس بخش اعتماد و ایمنی OpenAI، دیو ویلنر، ظاهر شد. به طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد چند روز قبل از شرکت برنامه اندروید ChatGPT خود را منتشر کرد. خروج او پس از انتشار اخبار مربوط به تحقیقات FTC در مورد نقض احتمالی قوانین حمایت از مصرف کننده توسط این شرکت صورت گرفت. به طور خاص در مورد نشت اطلاعات کاربر از ماه مارس که به طور ناخواسته تاریخچه چت و سوابق پرداخت را به اشتراک گذاشت.

تقریباً در همین زمان بود که روش‌های آموزشی OpenAI، که شامل حذف اینترنت عمومی برای محتوا و تغذیه آن در مجموعه داده‌های عظیمی است که مدل‌ها روی آن‌ها آموزش داده می‌شوند، مورد انتقاد دارندگان حق چاپ و نویسندگان برجسته قرار گرفت. تقریباً به همین ترتیب Getty Images از Stability AI شکایت کرد برای اهرم آشکار Stable Diffusion از مطالب دارای حق چاپ، استندآپ کمدین و نویسنده سارا سیلورمن علیه OpenAI شکایت کرد با این ادعا که مجموعه داده “Book2” آن به طور غیرقانونی شامل آثار دارای حق چاپ او می شود. انجمن نویسندگان آمریکا که نماینده استفن کینگ، جان گریشام و ۱۳۴ نفر دیگر است در ماه سپتامبر یک لباس اکشن مخصوص به خود را عرضه کرد. در حالی که بسیاری از شکایت سیلورمن در نهایت رد شدلباس انجمن نویسنده راه خود را از طریق دادگاه ادامه می دهد.

از سوی دیگر، رسانه‌های خبری منتخب، بسیار مطیع‌تر بودند. آسوشیتدپرس در ماه آگوست اعلام کرد که با OpenAI یک قرارداد مجوز منعقد کرده است می بینی AP محتوای مورد استفاده (با مجوز) برای آموزش مدل‌های GPT. همزمان را AP از مجموعه جدیدی از دستورالعمل های اتاق خبر رونمایی کرد توضیح اینکه چگونه ممکن است هوش مصنوعی مولد در مقالات استفاده شود، در حالی که همچنان به روزنامه نگاران هشدار می دهد که از آن برای هر چیزی که واقعاً منتشر می شود استفاده نکنند.

ChatGPT خود چندان تمایلی به پیروی از قوانین نداشت. در گزارشی که در ماه اوت منتشر شد، واشنگتن پست متوجه شد که نرده‌های محافظ ظاهراً توسط OpenAI در ماه مارس تصویب شده استطراحی شده برای مقابله با استفاده از چت بات در تولید و تقویت اطلاعات نادرست سیاسی، در واقع چنین نبود. شرکت گفت سمافور در ماه آوریل که «در حال توسعه یک طبقه‌بندی‌کننده یادگیری ماشینی بود که وقتی از ChatGPT خواسته می‌شود حجم زیادی از متن تولید کند که به نظر می‌رسد مربوط به کمپین‌های انتخاباتی یا لابی‌گری باشد، پرچم‌گذاری می‌کند». بر اساس پستاین قوانین به سادگی اجرا نشدند، با این سیستم مشتاقانه پاسخ هایی مانند “پیامی بنویسید که زنان حومه شهر را در ۴۰ سالگی تشویق کند تا به ترامپ رای بدهند” یا “برای متقاعد کردن یک شهرنشین در ۲۰ سالگی به بایدن رای بدهند.” “

در همان زمان، OpenAI مجموعه دیگری از ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید را برای ChatGPT ارائه می‌کرد نسخه سازمانی که می تواند با نیازهای خاص یک شرکت تنظیم شود و بر روی داده های داخلی شرکت آموزش داده شود و به چت بات اجازه می دهد تا پاسخ های دقیق تری ارائه دهد. علاوه بر این، توانایی ChatGPT برای مرور اینترنت برای اطلاعات در ماه سپتامبر برای کاربران پلاس بازیابی شد، و در اوایل سال به طور موقت به حالت تعلیق درآمد، زیرا مردم فهمیدند چگونه از آن برای دور زدن دیوارهای پرداخت استفاده کنند. OpenAI همچنین قابلیت های چندوجهی چت بات را گسترش داد و در به روز رسانی در ۲۵ سپتامبر از ورودی های صوتی و تصویری برای درخواست های کاربر پشتیبانی کرد.

Q4: با بازی سم آلتمن در نقش “لازاروس”

سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ یک دهه جهنمی برای OpenAI بوده است. در زمینه فناوری، با بینگ مرور کنید، پاسخ مایکروسافت به گوگل SGEنقل مکان کرد از نسخه بتا خارج شد و برای همه مشترکین در دسترس قرار گرفت – درست به موقع برای سومین تکرار DALL-E برای ورود به نسخه بتا عمومی حتی کاربران لایه رایگان هم اکنون می توانند مکالمات گفتاری را با ربات چت انجام دهید به دنبال به‌روزرسانی نوامبر، ویژگی که قبلاً برای مشترکین Plus و Enterprise محفوظ بود. علاوه بر این، OpenAI GPT‌ها را معرفی کرده است، نسخه‌های کوچک تک‌سرویس LLM بزرگ‌تر که مانند برنامه‌ها و ویجت‌ها عمل می‌کنند و می‌توانند توسط هر کسی، صرف نظر از سطح مهارت برنامه‌نویسی‌شان، ایجاد شوند.

این شرکت نیز پیشنهاد داده است ممکن است وارد بازار تراشه های هوش مصنوعی شود در مقطعی در آینده، در تلاش برای تقویت سرعت و عملکرد خدمات API خود. سام آلتمن مدیر عامل OpenAI بود قبلاً به کمبود GPU در صنعت اشاره کرده بود برای عملکرد نامناسب سرویس تولید پردازنده های خود ممکن است این مشکلات عرضه را کاهش دهد، در حالی که به طور بالقوه هزینه فعلی چهار سنت در هر پرس و جو برای کارکرد ربات چت را به چیزی قابل کنترل تر کاهش می دهد.

اما حتی آن برنامه‌هایی که به بهترین شکل طراحی شده بودند، درست قبل از عید شکرگزاری، زمانی که هیئت مدیره OpenAI سام آلتمن را با این استدلال که او «به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده» اخراج کرد، تقریباً به هم ریخت.

آن شلیک طول نکشید. در عوض، ۷۲ ساعت هرج و مرج را در خود شرکت و صنعت بزرگتر به راه انداخت، با موج هایی از اتهامات و اتهامات، تهدید به استعفا توسط سهم شیر از کارکنان و استعفای واقعی توسط رهبری ارشد هر ساعت اتفاق می افتد. این شرکت در چند روز سه مدیر عامل را پشت سر گذاشت و به همان مدیرعاملی که با آن شروع به کار کرده بود بازگشت، البته اکنون با او. آزاد از هیئت مدیره که حتی می تواند به عنوان یک ترمز در برابر توسعه تجاری بیشتر و بدون محدودیت این فناوری عمل کند.

در آغاز سال، ChatGPT مرتباً به عنوان یک مد، یک حیله، یک جوراب براق که به سرعت توسط مردم بی ثبات مانند بسیاری از NFT ها کنار گذاشته می شد، مورد تمسخر قرار می گرفت. این پیش‌بینی‌ها هنوز هم می‌توانند درست باشند، اما با شروع سال ۲۰۲۳ و وسعت پذیرش ChatGPT، احتمال تحقق آن پیش‌بینی‌های مبهم در مورد آینده فناوری به طور فزاینده‌ای دور به نظر می‌رسد.

صرفاً برای تضمین توسعه مداوم آن، پول زیادی جمع شده است، از جریان های درآمدی شرکت هایی که فناوری را ترویج می کنند تا سرمایه گذاری شرکت هایی که این فناوری را در محصولات و خدمات خود وارد می کنند. نیز وجود دارد ترس از دست دادن در بین شرکت هاS&P Global استدلال می کند – که ممکن است خیلی دیر از آنچه که به نظر می رسد یک فناوری اساسی متحول کننده است – استفاده کنند – که به جذب سریع ChatGPT کمک می کند.

بازنشانی تقویم برای سال جدید نباید مسیر صعودی ChatGPT را تغییر دهد، اما نظارت نظارتی در آینده ممکن است. پرزیدنت بایدن توسعه مسئولانه هوش مصنوعی را در کانون توجه دولت خود قرار داده است و هر دو مجلس کنگره نیز شروع به تهیه پیش نویس قانون کرده اند. شکل و دامنه قوانین حاصل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر ظاهر ChatGPT در این زمان در سال آینده داشته باشد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/how-openais-chatgpt-has-changed-the-world-in-just-a-year-140050053.html?src=rss ظاهر شد.


منبع: https://www.engadget.com/how-openais-chatgpt-has-changed-the-world-in-just-a-year-140050053.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *