کارمندان استارت‌آپ در حال آماده شدن برای دورهای متوالی اخراج هستند: «وقتی دوباره این اتفاق می‌افتد، اعتماد و ایمان به رهبری خود را از دست می‌دهید».

یک کارمند اداری جوان که جعبه ای از وسایل شخصی خود را در دست دارد و در کنار درب خروج اضطراری قرمز رنگ ایستاده است و رد پولی از پشت سر او در پس زمینه سبز جریان دارد.


سامانتا لی/خودی



  • برخی از استارت آپ ها برای بار دوم، سوم و حتی چهارم کارگران خود را اخراج می کنند.
  • این کاهش زمانی رخ می دهد که صنعت فناوری با یک رکود تاریخی و عقب نشینی در بودجه VC مواجه است.
  • کارمندان استارت‌آپ می‌گویند زنده ماندن از چندین دوره کاهش، تضعیف‌کننده و استرس‌زا است.

در اوایل اکتبر، شان ری در کنفرانسی برای متخصصان توانمندسازی در سن دیگو از طرف کارفرمایش، استارت‌آپ بازاریابی Sendoso بود، زمانی که اخطاری برای یک جلسه جهانی و همه‌جانبه در آخرین لحظه دریافت کرد.

او در مصاحبه ای به اینسایدر گفت: “با دعوت تقویم لحظه آخری، همیشه چیز بزرگی است، و قبلاً این بود که ما در حال جذب کردن، یا جذب کسی یا افزایش دادن بودیم. چیزهای هیجان انگیز.” اکنون این بدان معناست که یک شرکت تعداد انگشت شماری از افراد را اخراج می کند.

مطمئناً، هنگامی که Reay به این تماس ملحق شد، رهبری سندوسو اعلام کرد که کارکنان خود را کاهش می‌دهد و به جای تماس‌های فردی، کارکنان آسیب‌دیده در پنج تا ۱۰ دقیقه آینده رایانه‌هایشان را خاموش می‌کنند و پیامی را در ایمیل شخصی‌شان دریافت می‌کنند.

برای کارکنان Sendoso، این یک مورد ناخوشایند دژاوو بود: استارت‌آپی که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هدایای بازاریابی را برای ارتباطات تجاری ارسال کنند و توسط سافت‌بانک و سایر سرمایه‌گذاران مشهور حمایت می‌شود. اولین بار در ژوئن ۲۰۲۲ کارگران اخراج شدند و در ۱۶ ماه گذشته دو بار دیگر مشاغل را کاهش داد.

چند دقیقه بعد، ری از طریق ایمیل متوجه شد که شغل خود را در تیم توانمندسازی استارت آپ از دست داده است.

Sendoso تنها یکی از بسیاری از استارت‌آپ‌هایی است که در یک سال و نیم گذشته چندین دور اخراج را به‌دلیل توقف سرمایه‌گذاری VC در میان رکود اقتصادی گسترده‌تر انجام داده‌اند.

به دنبال یک جنون مالی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و آغاز سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری VC در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافت. با توجه به Crunchbase. از آنجایی که استارت‌آپ‌ها در تامین بودجه اضافی ناکام هستند، باید در داخل به دنبال کاهش هزینه‌ها باشند – و بسیاری از آنها در حال اخراج هستند، با توجه به اینکه تعداد کارکنان مهم‌ترین هزینه برای اکثر شرکت‌ها است.

موجی از اخراج‌ها در سال گذشته صنعت فناوری را فرا گرفت که با موج‌هایی آغاز شد که شامل غول‌هایی نیز می‌شد. شرکت مادر فیسبوک متا، توییتر (اکنون به نام X شناخته می شود)و نیروی فروش. کاهش در بسیاری از استارت آپ ها، با شرکت هایی از جمله Sendoso، تحت حمایت GV نیز گزارش شده است استارت آپ باروری TMRWو ارائه دهنده نرم افزارهای امنیتی OneTrust.

بر اساس ردیاب اخراج Layoffs.fyi، تاکنون بیش از ۲۴۴۰۰۰ کارگر از شرکت های فناوری در سال ۲۰۲۳ اخراج شده اند. این یک جهش قابل توجه از نزدیک به ۱۶۵۰۰۰ کارمند فناوری است که در تمام سال ۲۰۲۲ بیکار شده اند.

اکنون، بسیاری از شرکت‌ها بار دیگر به صورت دسته جمعی مشاغل خود را کاهش می‌دهند و برخی استارت‌آپ‌ها برای دومین، سومین یا حتی چهارمین بار در مدت کمی بیش از یک سال، افراد را اخراج می‌کنند.

برای کارمندان استارت آپی که توسط Insider مصاحبه شده است، تهدید دائمی اخراج تأثیر مخربی بر روحیه شرکت دارد.

ری گفت: «این تأثیری دارد، از جمله ترس، تعجب در آینده، و احساس اینکه دائما باید خودم را به روش‌های مختلف ثابت کنم. من در حالت تدافعی بودم در حالی که کار معمولی انجام می دادم و دائماً سعی می کردم به رهبران یادآوری کنم که ارزشمند هستم.

اخراج های مکرر به کارکنان استارتاپ “تصاویر استراتژی” و احساس دائمی ترس می دهد.

تقریبا یک سال و نیم بعد از آن جامعه فناوری به شدت متوقف شد در اواسط سال ۲۰۲۲، استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های بزرگ به طور یکسان هنوز با مشکل مواجه هستند – و در بسیاری از موارد، مشاغل را برای بار دوم، سوم یا حتی چهارم کاهش می‌دهند. لینکدین در اواسط اکتبر ۶۶۸ شغل را کاهش داد و گوگل فقط تبر کرد ده ها نفر در بخش خبری خوددر حالی که فیسبوک ۱۰۰۰۰ شغل دیگر را کاهش داد اوایل سال.

بسیاری از نقش های استارت آپی به طور مشابه حذف شده اند: SchoolMint فقط ۱۴٫۵ درصد از نیروی کار خود را حذف کردبار دوم استارتاپ edtech مردم را اخراج کرد، در حالی که آموزش آنلاین تک شاخ بود کاغذ در تابستان امسال مردم را اخراج کرد و در سپتامبر– برای سومین بار که مشاغل را کاهش می دهد – پس از جمع آوری ۲۷۰ میلیون دلار بودجه سری D.

وام مسکن Better، که تابستان امسال در SPAC عمومی شد، در ماه گذشته اخراج های بیشتری انجام دادو راه اندازی تحویل سریع GoPuff و شرکت نرم افزار رستوران Nextbite چندین دور اخراج نیز داشته اند.

تعدادی از کارمندانی که در استارت‌آپ‌های مربوطه خود مشغول به کار هستند، می‌گویند وقتی استارت‌آپ‌ها بارها و بارها مشاغل را کاهش می‌دهند، کارمندان باقی‌مانده را در ترسی دائمی قرار می‌دهد که می‌توانند بعدی باشند. کارمندان از ترس از دست دادن شغل فعلی خود با اینسایدر صحبت کردند و خواستند نامشان فاش نشود.

یکی از کارمندانی که در مرحله رشد استارت آپی کار می کند که امسال سه دور اخراج را انجام داده است، می گوید: “من نگران هستم، “اگر در آینده اخراج شوم، چه می شود، و من فقط در حال حاضر آن را نمی دانم؟”

این ترس می تواند در سراسر محل کار نفوذ کند: “من می دانم که بسیاری از مردم به چیزهای بسیار مشابهی فکر می کنند.”

برای ری، کارمند سابق سندوسو، دورهای مداوم اخراج او و همکاران بازمانده‌اش باعث “شلاق استراتژیک” شد.

او گفت: “در طول یک سال و نیم یا دو سال گذشته، من احتمالاً هشت خط گزارش مختلف داشته ام، که سخت است زیرا شما در آن سطوح روابط برقرار می کنید و می خواهید به کسانی که به آنها گزارش می دهید اعتماد کنید.” وقتی یک شرکت دائماً کارهایی را که انجام می‌شود ارزیابی می‌کند و به شما می‌گوید که انواع خاصی از پروژه‌ها را شروع کنید، متوقف کنید و ادامه دهید، واقعاً باعث سردرگمی می‌شود.»

یکی از کارمندان فعلی به Insider گفت که کارمندان edtech unicorn Paper متوجه شدند که دور سوم اخراج‌ها از نشت‌های داخلی اتفاق می‌افتد، قبل از اینکه مدیریت آن را به شرکت اعلام کند، که باعث ایجاد موجی از وحشت و ناامیدی از رهبری در میان کارکنان شد.

“وقتی دوباره تکرار می شود، شما شروع به از دست دادن اعتماد به نفس و ایمان به رهبری خود می کنید.” کارمند فعلی گفت.

یکی از کارمندانی که در دور دوم اخراج‌ها از Paper اخراج شد، به Insider گفت که از بسته جدایی خود ناامید شده‌اند، بسته‌ای که کمتر از آنچه در اوایل سال ارائه شده بود، زمانی که شرکت به دنبال خریدهای داوطلبانه بود. به کارمندان اخراج شده در ماه آگوست حداکثر ۶ هفته حقوق برای دو سال یا بیشتر کار در مقایسه با هشت هفته حقوق داوطلبان پیشنهاد شد.

کارمند گفت: “اگر مدت زیادی آنجا نبودی خوب بود، اما اگر بیش از دو سال آنجا بودی تقریبا توهین آمیز بود.”

نمایندگان Sendoso و Paper به درخواست های Insider برای اظهار نظر در مورد این داستان پاسخ ندادند.

برخی از کارمندان استارت آپ در حال تجدید نظر در آینده خود در صنعت هستند

از آنجایی که کارمندان استارت‌آپ برای پتانسیل کاهش مشاغل بیشتر آماده می‌شوند، می‌گویند که این تجربه باعث می‌شود تا حدس بزنند که آیا اصلاً در صنعت بمانند یا خیر.

ری، کارمند سابق سندوسو، می‌گوید که مدت‌ها به این موضوع فکر می‌کند که آیا با توجه به نوسانات فعلی در صنعت، علاقه‌مند است برای استارت‌آپ نرم‌افزار دیگری کار کند یا به یک شرکت معتبرتر با حقوق کمتر اما امنیت شغلی بیشتر نقل مکان کند.

او گفت: «تقریباً مثل ۱۰ سال پیش که برای اولین بار وارد فضا شدم، به آن فکر می کنم. “آیا این به من اجازه می دهد تا زندگی طولانی مدتی برای خودم، خانواده و فرزندانم داشته باشم؟ نمی دانم.”

یکی از کارمندان سابق School Mint که در ماه سپتامبر از کار اخراج شد با سوالات مشابهی دست و پنجه نرم می کند. در حالی که آنها برای کار در استارت آپ دیگری آماده بودند، آن شخص گفت که قبل از شروع به کار، در مورد یک شرکت، رهبری آن و سرمایه گذاران آن دقت بیشتری انجام می دهند.

این شخص گفت: «نقاط منفی همیشه این است که بسیاری از این استارت‌آپ‌ها دوستان خود را استخدام می‌کنند و نقش‌های رهبری یا تیم‌هایی را جایگزین می‌کنند که می‌دانند چه می‌کنند با افرادی که نمی‌دانند».

نمایندگان SchoolMint از اظهار نظر خودداری کردند.

یکی از افرادی که در دور دوم اخراج‌های شرکت از Paper اخراج شد، از آن زمان یک شغل جدید در فناوری پیدا کرده است اما دیگر در یک استارت‌آپ کار نمی‌کند. آنها گفتند که خوش شانس بودند که به سرعت یک نقش جدید پیدا کردند – اما برای افراد دیگر که در جستجوی شغل هستند، توصیه می کنند در حال حاضر از پذیرش نقش در یک فروشگاه دارای پشتوانه VC احتیاط کنند.

جکی زو، موسس و مدیر عامل شرکت پرسنل استارت آپ Xu Talent و شریک استعدادیابی سابق در شرکت VC Kleiner Perkins، توضیح داد: برای استارت آپ هایی که می خواهند روحیه کارکنان را در طول چندین دور اخراج و سایر تصمیمات سخت تجاری حفظ کنند، ارتباط کلیدی است.

او به اینسایدر گفت: «بنیان‌گذاران ممکن است قوی‌ترین افراد در برقراری ارتباط نباشند، اما باید به سرعت در مورد چگونگی ایجاد شفافیت بیشتر و نحوه آموزش کارکنان در این بازار سرعت بگیرند.

ژو اضافه کرد که به خصوص در مواقع سختی، ضروری است که رهبران استارت آپی اشتباهات را در دست بگیرند و دلیل تماس های سخت مانند اخراج چندین بار متوالی کارکنان را توضیح دهند.

او گفت: «بعضی از بنیانگذاران نمی‌خواهند شفاف باشند و معتقدند که اطلاعات زیاد مفید نیست – اما وقتی دور دوم اخراج‌ها را پشت سر می‌گذارید، مهم است. “اعتراف به اینکه شما به اندازه کافی عمیق نبوده اید یا اینکه به نتیجه X امیدوار بوده اید به آسیب پذیری و تفکر برمی گردد. شما به عنوان یک موسس و تیم اجرایی مسئولیت دارید تا هر کاری که می توانید برای حمایت از افراد خود انجام دهید.”

عکس سوئیچ و لامپ

برای اطلاعیه های Insiders ثبت نام کنید! با آنچه می خواهید بدانید به روز باشید.

در اعلان‌های فشار مشترک شوید

در ادامه بخوانید

آیا این مقاله برای شما ارزشمند بود؟


آره

خیر

نظرات اضافی

ایمیل (اختیاری)

استارت آپ ها
VC
سرمایه گذاری خطرپذیر


منبع: https://www.businessinsider.com/startup-employees-brace-for-back-to-back-rounds-of-layoffs-2023-10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *