کافه ارز | مسدود شدن ارزهای دیجیتال ایرانیان؛ راهکار تضمینی برای آن

اخیراً بازار ارزهای دیجیتال دوباره به روزهای اوج خودش برگشته و طرفداران و تریدرها با هیجان درحال خرید ارز دیجیتال هستند. مردم از هر قشری و طبقه اجتماعی با سرمایه کم یا زیاد وارد این بازار شده‌‌اند و همه هم به دنبال کسب سود خوب از این بازار هستند. فعالیت در این حوزه برای کاربران ایرانی یک چالش دیگر نیز دارد؛ بلوکه‌شدن ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی به صرافی‌های ایرانی. تحریم‌های اقتصادی کشور ایران باعث شده است تا شایعاتی مبنی بر مسدود شدن کیف‌پول‌های صرافی ایرانی به‌وجود آید و کاربران ایرانی از انتقال دارایی‌های خود به صرافی‌های ایرانی و تبدیل آن به ریال هراس داشته باشند. در این میان صرافی‌هایی نظیر کافه ارز که از انتقال مستقیم ارز دیجیتال (OTC) استفاده می‌کنند، از این خطر مصون هستند. پس اگر نگران دارایی خود هستید بهتر است خرید تتر و بیش از ۷۰۰ ارز دیجیتال را به صورت مستقیم در کافه ارز انجام دهید.

مسدود شدن کیف پول ارزهای دیجیتال ایرانیان؛ شایعه یا واقعیت؟

کیف پول ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین ابزار برای فعالیت در این حوزه است. چون تمام تراکنش‌ها به لطف داشتن کیف پول دیجیتالی انجام می‌شود. کیف پول محلی برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال است. برای مثال، فرض کنید که از طریق معامله در صرافی خارجی بینگ‌ایکس حدود ۵۰۰ تتر سود کرده‌اید. حالا می‌خواهید آن را به ریال تبدیل کرده و از آن در کارت بانکی ایرانی خود استفاده کنید.

برای این کار باید تترهای خود را به یک صرافی ایرانی انتقال دهید و سپس از طریق درگاه برداشت ریالی آن‌ها را به تومان/ریال تبدیل کنید. برای این انتقال، یک آدرس کیف پول از صرافی به شما داده می‌شود و شما باید تترهای خود را به آن انتقال دهید. اخیرا و به دلیل تحریم‌های اقتصادی که کشورهای اروپایی و آمریکا بر ایران اعمال کرده‌اند، چند آدرس کیف پول متعلق به ایرانیان مسدود شده است. به همین دلیل، این حساسیت بوجود آمده که مبادا آدرس کیف پول صرافی‌های ایرانی نیز مسدود شده و دارایی که از صرافی خارجی انتقال می‌دهیم در این میان از دست برود.

آیا مسدود کردن یک کیف پول امکان‌پذیر است؟

اگر چه هدف اصلی بلاک‌چین این است که از سانسور و نظارت نهادهای دولتی در تراکنش‌های ملی جلوگیری کند. در حقیقت، ذات غیرمتمرکز اکوسیستم ارزهای دیجیتال اجازه تحریم و دخالت مستقیم در آن نمی‌دهد و فقط می‌توانند برخی موارد مربوط به آن را محدود کنند. برای مثال، دولت‌هایی نظیر ایالات متحده آمریکا در برخی موارد می‌توانند در صرافی‌ها یا کیف‌پول‌های ارز دیجیتال اعمال نفوذ کرده و آن‌ها را مسدود کنند.

مسدود کردن یک صرافی ارز دیجیتال خیلی سخت‌تر از بلوکه‌کردن یک آدرس کیف پول است. در واقع، کیف‌پول‌های ارز دیجیتال دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی هستند. کلید عمومی مانند یک شماره حساب است که کاربران برای انتقال ارز دیجیتال می‌توانند از آن استفاده کنند. کلید خصوصی مثل رمز عبور یا رمز دوم کیف پول دیجیتالی شما است و هر فردی که آن را در اختیار دارد می‌تواند به دارایی‌های موجود در کیف پول نیز دسترسی داشته باشد.

شرکت‌های سازنده، کلید عمومی و خصوصی کیف‌پول‌ها را در اختیار دارند و در برخی مواقع به دستور نهادهای قانونی می‌توانند، برخی از آدرس‌ها را مسدود کنند. به طور کلی، اگر قصد دارید دارایی‌های خود را از یک صرافی خارجی به آدرس کیف پول صرافی‌های ایرانی انتقال دهید باید مراقب باشید چون ممکن است دارایی شما به حساب صرافی منتقل نشود و از طرف نهادهای قانونی خارجی مسدود شود.

توصیه می‌کنیم که حتی برای استفاده از کیف پول‌های خارجی نظیر تراست ولت از ابزارهای تغییر‌دهنده آی‌پی آدرس یا سرور مجازی استفاده کنید تا حساسیتی روی هویت ایرانی شما ایجاد نشود.

مسدود کردن کیف پول‌های ایرانی توسط تتر


منبع: https://www.zoomit.ir/pr/417986-cafe-arz/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *